In de knoop

Het jaar zijn we gestart met knopen. Dit miniprojectje liep doorheen de rekenles, de lessen fijne motoriek en we knoopten er een fijne uitstap aan 😉

We gingen van start met het maken van een vilten slinger. Goed voor het milieu en handig in de klas te hebben.

Met lat en potlood in de aanslag meten we stroken van 3 cm af. Lat goed leggen, stevig vasthouden, … Ook het knippen in vilt vraagt wat geduld.  Dat was nog niet alles… Na het knippen van de stroken kwamen de knopen aan de beurt. Die werden ook zorgvuldig genaaid.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

In de meetkunde les tekenden we de lade na. We rekenden uit hoeveel vakken er zijn en hoe die zijn ingedeeld. Na de wiskundige studie tekenden we de vakjes na. Die zouden ons helpen tijdens onze uitstap. Hoe? Dat was nog een mysterie.

Op maandag 15 januari trokken we er dan op uit en gingen we helpen bij Veerle. Zij heeft een stoffenwinkel en kan wat hulp gebruiken bij de opmaak van de inventaris.

Gewapend met onze technische tekening van de vakjes en een knopenlade begonnen we tellen. Sommigen telden lukraak en waren algauw de tel kwijt, anderen goten de bakjes leeg en raakten in de knoei met 2 soorten knoopjes, … Gelukkig kwamen we al gauw tot de conclusie dat we het best werkten in groepjes van 10. Op die manier telden we in sprongen van 10 en was de klus gauw geklaard.  Ook het schrijven de cijfers was een opdracht, zeker als er meer dan 100 knoopjes waren.

Tijdens deze activiteit werd heel wat getest… Doorzetten, volhouden, functioneel werken, concentratie, rekentalent… en met het oog op de toekomst, een goede oefening!