Infoavond ‘autisme in gezin’
Op donderdag 8 maart was er in De Zandkorrel een infoavond met als
thema ‘autisme in het gezin’.
De werkgroep ‘autisme’ was heel enthousiast om met deze eerste
editie 108 aanwezigen te mogen verwelkomen!
Op donderdag 8 maart was er in De Zandkorrel een infoavond met als
thema ‘autisme in het gezin’.
De werkgroep ‘autisme’ was heel enthousiast om met deze eerste
editie 108 aanwezigen te mogen verwelkomen!
Op dinsdag 6 maart zijn de klassen van juf Jennifer, juf Amanda en juf Sofie op bezoek geweest bij de brandweer! Het was zeer interessant en ook heel leuk! Je kan het zien op de foto’s!
Op donderdag 9 maart gingen de klassen van juf Nadine en meester Maarten naar de doe-expo: Grote Kunst voor Kleine Kenners in het Fort Napoleon in Oostende.
Wereldberoemde schilderijen werden door Thaïs Vanderheyden (een illustrator van kinderboeken) getransformeerd naar schattige ‘juniorversies’ .
#aanrader
Vandaag was het de laatste werkdag van juf Charlotte. De klassen van juf Sofie/Amanda, juf Jennifer, juf Katrien, juf Nele, juf Valery/Sofie, meester Maarten, juf Nadine en juf Michèle verrasten haar met een geschenkje en een bloemetje. Ze was duidelijk heel blij en ontroerd. We zullen je missen, juf Charlotte en we wensen je veel succes op je nieuwe werkplek!
Vandaag is het nationale pyjamadag en ook wij (PE 34) deden mee. Deze morgen mochten we dus een stapje overslaan bij ons ochtendritueel en kwamen we gewoon in pyjama naar school. Ook de bijhorende pantoffels en knuffels mochten de kinderen meebrengen. We deden dit om Bednet te steunen en langdurig zieke kinderen een hart onder de riem te steken. Bednet is namelijk een organisatie die het mogelijk maakt dat zieke kinderen van thuis uit toch de lessen kunnen volgen. We bekeken enkele filmpjes hierover, leerden de voorwaarden hiervoor kennen en noemden ook de materialen op die hier allemaal voor nodig zijn. Ook Billy die we in klas gebruiken om te leren over het menselijk lichaam mocht meedoen….
De leerlingen uit de klas van juf Sofie transformeerden in echte wetenschappers. Elke week werd een ander proefje getoond. De leerlingen hadden hier zelf voor gezorgd! We leerden bij over: magnetisme, wrijving, statisch elecktriciteit, kristallen, …Vanaf 23/3 doen we ook mee aan de wedstrijd van Dreamland waarmee we een boekenbon kunnen winnen ter waarde van €1000. De foto met de meeste likes wint deze prachtige prijs. Een warme oproep dus om vanaf 23/3/2018 via het facebook account van Dreamland te stemmen op volgende foto!
Vorige week vrijdag werkten de speelleerklassen een muzisch project uit rond de Olympische Winterspelen. De kinderen werden in groepjes verdeeld. We maakten een bobsleebaan met een zelfgemaakte bobslee, we beelden verschillende wintersporten uit, we leerden skiën aan de hand van een liedje en bewerkten onze eigen foto’s met winterattributen aan de hand van een computerprogramma. Het was een leuke middag!
De klassen van juf Sofie en juf Jessica werkten de voorbije periode rond wetenschap. We leerden heel wat bij over dit thema. Als toffe afsluiter besloten we zelf twee proefjes te doen. We keken wat er gebeurt bij het samenvoegen van mentos met cola. En daarna probeerden we slijm te maken (zonder lenzenvloeistof en zonder borax).
Kijk zelf maar mee naar de resultaten!
[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=cOrFY8Lubms[/embedyt]
Iedere dag komen we in contact met kunststof. Maar waarvan is dit afkomstig? Welke soorten kunststoffen zijn er en waarom? Welke functies kan kunststof hebben en hoe worden ze toegepast in ons dagelijks leven?
In het volgende W.O.-thema gaan de leerlingen van meester Wesley op zoek naar het antwoord. Daarbij horen natuurlijk experimenten. Hierbij ontdekken we heel wat nieuwe woorden zoals: thermoplast, thermoharder, elastomeer, aardolie, raffineren, bakeliet, …
Telkens voor de vakantie sluiten de klas van juf Sofie en de klas van juf Jessica de periode af met een eetfestijn. Voor de kerstvakantie aten we een lekkere gehaktschotel met paprika’s, ui, puree en boursinkaas. De vingers werden afgelikt!
Voor de krokusvakantie hebben we gebakken, de ene groep maakte heerlijke wafels en de andere groep lekkere pannenkoeken. Kijk vooral zelf naar de foto’s!
Onze kinderen van Huis aan Zee en de leerlingen van de 6de humane wetenschappen van Pegasus werken samen een uniek project uit! Deze keer was het niet juf Kathelijne maar juffen Kim (Pegasus), Caroline en Christel (De Vloedlijn) die de activiteit in goeie banen leidden.
Er werden oude kledingsstukken gesorteerd op basis van kleuren die horen bij de emoties blij, boos, bang, verdrietig en hoopvol. Uiteraard werd hier en daar een kledingsstuk gepast wat zorgde voor plezier en hilariteit!
Een andere groep leerlingen van Pegasus bouwde iglo’s, tipi’s en een blokhut. Hoe het uniek project verder loopt, verneemt u de komende weken. Hier alvast een aantal sfeerbeelden!
Deze week hebben we ons met de volledige school ingezet tegen pesten. Elke speelplaats kon een ‘STIP’ verdienen door een opdracht te vervolledigen:
– het Vriendenplein: elkaar een complimentje geven
– Jabbedoe: dansen tegen pesten
– Regenboog: aan de slag met krijt
– Meeuwenplein: analyseren van statussen sociale media (het verschil tussen plagen, pesten en ruzie maken)
Onze kinderen slaagden met succes en kregen als afsluiter vier stippen op hun hand als teken dat wij samen werken tegen pesten.
Enkele leden van het antipestteam hebben deze week een les komen geven over cyberpesten. Het belang van veilig internetten, beveiligen van sociale media,… werd extra benadrukt.
Het antipestteam had ook nog heuglijk nieuws mee te delen. De school heeft deelgenomen aan de ‘Pesten- dat- kan- niet prijs’ en heeft een prijs gewonnen. Een zilveren plaats met een bedrag van €500. We zijn trots op de inzet van onze kinderen en het schoolteam.
Tijdens de lessen muzische vorming hebben de kinderen van juf Jolien het beeldaspect ‘VORM’ uitgewerkt. We konden dit ook integreren in onze rekenles. We leerden de juiste naam van verschillende vormen. We gingen ook op zoek in de klas naar verschillende vormen. We zochten grote en kleine vormen en rangschikten ze volgens grootte. We deden ook enkele spelletjes (Vb. enkele vormen liggen in een bepaalde volgorde, er gaat iemand naar buiten en we veranderen de volgorde). Daarna gingen we experimenteren. We hebben losse voorwerpen uit de klas gezocht en ze overtrokken op papier. Daarna gingen we creatief aan het werk. We dachten na wat we allemaal konden maken met losse vormen van voorwerpen. Iedereen mocht zijn fantasie de vrije loop laten gaan. Er was slechts 1 afspraak: we gebruiken voorwerpen uit de klas en tekenen niet met de vrije hand. Iedereen had wel een eigen idee. Kijken jullie mee naar onze tekeningen?
Met de klassen van juf Annelies en juf Gwenny zijn we naar het museum geweest. Daar kregen we de rondleiding ‘Mister James’.
‘Mister James’ gaat over de kunstenaar James Ensor. Onze gids leek als twee druppels water op hem! Ze had een schildersschort aan met heel wat zakjes. Daarin zaten er leuke opdrachtkaartjes.
We stonden stil bij enkele werken van James Ensor en voerden ook enkele opdrachtjes uit. Het was natuurlijk wel verboden om de kunstwerken aan te raken!
Mister James was zijn inspiratie kwijt en vroeg ons hem te helpen… We mochten tekenen of een kunstwerk maken met houten vormpjes. Wat was dat leuk!
Groeten,
De creatievelingen van PE3 & PE4
MOSJE is ziek…. heel erg ziek !
Ze is haar mooie groene kleur verloren ! Hoe zou dat toch komen ?
Kijk je mee naar ons filmpje ?
[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=3aQwi-nfAso[/embedyt]
Vandaag zaten de kinderen van juf Nathalie en juf Jolien samen. Het is anti-pestweek en dit laten we niet zomaar voorbij gaan. We vertelden over het anti-pestteam, de pestbrievenbus en de pestcontracten. We hebben het dit jaar specifiek over pesten via sociale media en het beveiligen van Facebookprofielen. We zagen een filmpje over een leerling op school waarin we heel veel te weten kwamen door enkel maar de naam op te zoeken op Facebook, zonder dat we ‘vrienden’ zijn. Dit leek allemaal eerst grappig, tot we enkele namen van onze klasvrienden en familieleden opzochten. Wat bleek? We konden heel veel informatie terugvinden die eigenlijk niet voor de hele wereld zichtbaar mag zijn, maar toch zo is. De kinderen begonnen ook mee te denken met ons. Is het wel verstandig om bijvoorbeeld informatie over je huis mee te delen met de wereld? Zijn bepaalde uitspraken en foto’s niet persoonlijk? Of vertellen wanneer je op reis bent zodat inbrekers hun slag kunnen slaan? Dit zijn slechts enkele voorbeelden. Het was voor sommige kinderen niet zo leuk dat we bijvoorbeeld babyfoto’s zomaar konden zien. Of andere foto’s die verdrietige herinneringen naar boven brengen. We toonden aan de klas HOE ze hun facebookprofiel kunnen beveiligen en wat je misschien beter niet verspreidt via sociale media.
Tot slot hadden we het over ‘Stip it!’. Wat wilt dit precies zeggen? Als je akkoord bent met volgende puntjes, mag je 4 stippen op je hand plaatsen.
Wij zeggen ‘NEE’ tegen pesten!