Currently browsing

Page 70

Schaak je mee?

schakerStraks organiseren we in De Vloedlijn een schaaktornooi. Wie de schaakkampioen van de school wordt is niet zo belangrijk. Trouwens wie deelneemt, wint!

Op school vinden we het belangrijk dat je weet dat je een spel kan winnen maar ook kan verliezen. Verlies aanvaarden en de winnaar feliciteren is niet voor iedereen even gemakkelijk! Toch hoort het erbij. Verliezen betekent niet dat je niet goed hebt gespeeld of dat jouw tegenspeler de beste is. De volgende keer is het misschien wel andersom en … al doende leert men!

In het bos.

Op 14/10 gingen we met de hele cluster naar het Maria-Hendrikapark. We moesten ons aanmelden aan de Nieuwe Watertoren bij de medewerkers van Horizon Educatief. (meer…)

Bibliotheek

Maandelijks gaan we naar de bibliotheek om boekjes te ontlenen. De kinderen mogen 3 leesboeken, 2 leerboeken en 1 stripverhaal/DVD kiezen.   (meer…)

Naar het bos …

Rond de week van het bos planden wij een uitstap naar het Maria Hendrikapark.

De kinderen analyseerden (meer…)

Op bezoek bij de brandweer

Op vrijdag 3 oktober bracht de klas een bezoek aan de brandweer te Gistel. Dit bezoek kaderde in het thema ‘mijn gemeente’, met als doel een duidelijker beeld te krijgen in de brandweer en in openbare diensten in het algemeen. (meer…)

Verjaardag Arne

Arne verjaart in de grote vakantie. Hij trakteerde ons de eerste week op chocolade robots. De kinderen waren zeer blij met deze …

Champignons!

We kweken champignons in onze klas!

We leren dat champignons schimmels zijn. We doorlopen alle stappen van het proces en zien de champignons geleidelijk aan groeien. Eens ze volgroeid zijn, bereiden we er iets heerlijks mee!

Kunst in de klas!

Vaak vergeten de leerlingen hoe leuk het is om te knutselen doordat alles tegenwoordig digitaal gebeurt. Hierdoor hebben wij er de goede gewoonte van gemaakt om op vrijdag creatief bezig te zijn. Vaak koppelen wij wiskundige begrippen of vaardigheden aan onze kunstwerkjes en de resultaten mogen gezien worden. De eigen creatieve toets mag uiteraard niet ontbreken. De eigen persoonlijke inbreng zorgt ervoor dat elk werkje uniek is. Ook ervaren leerlingen dat het volgen van een stappenplan leidt tot gestructureerd werken en automatisch helpt om een beter resultaat te verkrijgen. De verschillende technieken van tekenen, schilderen enz. komen gedurende het schooljaar ruim aan bod en integreren we binnen ons thema van wereldoriëntatie. Ook kunnen de leerlingen experimenteren met kleuren en materialen. De leerlingen zijn altijd super trots als hun afgewerkt huzarenstukje wordt tentoongesteld op onze “ Wall of art”.

De grotten van Lascaux…

De kinderen uit de klas van meester Bart werken tijdens de lessen W.O. reeds een tijdje rond het thema : “Wanneer krijg ik vrijaf?”. In deze lessen maken we een historische reis van de prehistorie tot de huidige tijd en (meer…)