Currently browsing

Page 76

hippotherapie

IMG_5660De voorbije weken hebben er terug enkele leerlingen deelgenomen aan de lessen hippotherapie.

Dit zijn lessen waarbij gebruik gemaakt wordt van het paard. Bij deze groep werkten we vooral op het sociaal emotioneel vlak.

We leerden tijdens de eerste les dat ook paarden hun eigen verhaal hebben. Dat ze hun eigen afkomst, opvoeding, karakter en plaats in de groep hebben.

De kinderen mochten na het observeren alle paarden, aanduiden welk paard het best bij zich zou passen. Dit werden dan de paarden waar elk kind mee mocht werken.

Elke les start met het poetsen van de paarden. We leren hen verzorgen en mooi maken, want ook paarden voelen zich hierdoor beter in hun vel.

We werken in de piste zowel naast het paard, maar ook op het paard.

Naast het paard moesten de leerlingen enkele opdrachtjes vervullen. De ene wat gemakkelijker dan de andere.

Hoe laat ik een paard mij volgen, zonder hem vast te houden? Hoe laat ik een paard stoppen zonder hem aan te raken? Allemaal met onze lichaamstaal. Iets dat soms meer zegt dan woorden.

Soms leerden we ook echt eens ‘STOP’ zeggen.

Op het paard werkten we aan het vertrouwen. Achterstevoren zitten, liggen, zitten,…niet allemaal even gemakkelijk.

De 6 lessen zijn voorbijgevlogen, en het werd voor de leerlingen alvast een onvergetelijke ervaring.

(meer…)

Coördineren

Tijdens de lessen wereldoriëntatie bestuderen de leerlingen van meester Wesley de coördinaten van een stad, gebergte of belangrijke plaats. Ook zelf de coördinaten bepalen was een deel van de opdracht. Hiervoor werkten ze samen in groep door te overleggen en een besluit te vormen. Deze oefeningen werden toegepast in een atlas, op de globe en met Google Earth.

 

Gezonde voeding!

De voorbije periode hebben we in de klas van juf Sofie gewerkt rond het thema ‘gezonde voeding’. We leerden verschillende producten onderverdelen in groenten en fruit aan de hand van een placemat (coöperatief leren). Dat vonden de leerlingen heel fijn. Ook maakten we kennis met 2 moeilijke woorden: inheems en uitheems. Dat was niet gemakkelijk om te onthouden. We proefden van fruitsoorten die minder gekend zijn zoals passievrucht, papaya en granaatappel. Als afsluiter hebben we lekkere gezonde fruitbrochettes gemaakt. Dat was smullen…

(meer…)

Samen kokkerellen

Er wordt tweewekelijks lekker gekookt in de klas. Eerst en vooral gaan we samen om boodschappen en daarna kan het koken beginnen!
Vandaag stond er wortelsoep met croutons op het menu. We schilden de wortelen, huilden bij het snijden van een ajuin en leerden een mixer hanteren. Na inspanning komt gelukkig ontspanning en mochten we proeven van de heerlijke soep!

Let’s talk about books

Maandelijks gaan we met onze cluster naar de stadsbibliotheek. We leren veilig als voetganger in het verkeer te bewegen. Dat houdt in dat we rekening houden met de verkeersborden, verkeerslichten en wat we rond ons zien. Ook in de bibliotheek zijn er afspraken waar bezoekers zich aan moeten houden. We kiezen boeken uit op eigen niveau en uit interesse. We kiezen niet alleen leesboeken, maar ook informatieboeken en stripverhalen. In de klas wisselen we de boeken met elkaar uit en worden ze gebruikt voor verschillende opdrachten. Wij vinden boeken top!

IMG_20170420_150053534

(meer…)

Workshops rond Pasen

Voor de paasvakantie hebben we opnieuw in onze cluster workshops gehouden. De kinderen konden in verschillende groepen deelnemen aan een activiteit. Er werd een speculaasbrownietaart gebakken, knutselwerkjes rond papier gemaakt en er waren verschillende muziek- en bewegingsactiviteiten. We genoten van het samenzijn voor de paasvakantie van start ging!

 

(meer…)

Verkeersveilige dagen in samenwerking met politie zone Kouter.

Op donderdag 30 maart en vrijdag 31 maart  namen onze kinderen deel aan de verkeersveilige dagen onder deskundige leiding van de politie, zone Kouter.

We fietsten naar Torhout, waar we konden genieten van sport en spel in “De Warande” en waar onze fietsen uitvoerig gecontroleerd werden.

Nadien bezochten we de brandweer te Torhout en fietsten we terug naar Eernegem.

Op vrijdag namen we deel aan de verkeersquiz. Heel wat klassen van scholen uit de buurt namen hier aan deel. We werden helaas geen winnaar… maar deelnemen is belangrijker dan winnen, toch ?

[embedyt] http://www.youtube.com/watch?v=ZyK-VkA4Go4[/embedyt]

 

 

[embedyt] http://www.youtube.com/watch?v=MY9XagRSJu0[/embedyt]

De waanzinnige boomhut

Op 23 maart reden we met het openbaar vervoer richting Oostende. In het Fort Napoleon was er een expo over één van onze favoriete boeken ‘De waanzinnige boomhut’. Benieuwd in welke fantasiewereld we gingen terechtkomen trokken we op pad, gewapend met onze zelfgemaakte potlepel konden we tal van opdrachten uitvoeren. We betraden een trap naar beneden en kwamen terecht in een wereld vol obstakels die overwonnen moesten worden. Door teamwork en doorzetting brachten we ook hier de opdrachten tot een goed einde. Na al het onderzoeken, uitvinden en fantaseren hadden we reuze honger en namen we plaats in de duinen om te picknicken. Daarna was er nog even tijd om naar hartenlust te spelen op het speelplein voordat we terug met het openbaar vervoer richting Eernegem trokken.100_3993

(meer…)

Paaseierenzoektocht 31/3

Naar jaarlijkse gewoonte kwamen alle klassen van de Zandkorrel samen. Ditmaal om de strijd aan te binden met de jaloerse vrienden van de paashaas die de eieren hadden verstopt. Ze probeerden ons dan ook nog uit alle macht de stukken van de schatkaart te ontfutselen, waarop de bergplaats aangeduid staat! Alle klassen zetten hun beste “konijnenpootje” voor om de verschillende opdrachten tot een goed einde te brengen en hun “zoetverdiende” chocolade-eieren mee naar huis te kunnen nemen!

Paashaas

(meer…)

PE 6 naar ’t Kakelend Kippenmuseum

DSC_0577

Dinsdag 18 maart trok de klas van juf Annelies naar ’t Kakelend Kippenmuseum te Keiem. De boerin vertelde de kinderen hoe de haan en de hen er samen voor zorgen dat er een kuikentje groeit in een ei. Ze toonde ons een ei vol barsten en piep, piep, piep: wat pikte zich een weg naar buiten? Een pasgeboren kuikentje! We leerden ook dat kuikentjes niet altijd geel zijn; “Das enkel in de boeksjes”, zei de boerin. Het zonnetje vergezelde ons op een wandeling over het uitgestrekte domein, waar we kennismaakten met diverse soorten kippen en andere dieren, zoals pauwen, fazanten, ganzen, zwanen, eenden, struisvogels, varkens, schapen, … We waren zelfs getuige van een tweede geboorte die dag: een lammetje! Na de wandeling was er ook nog tijd voor ontspanning.

(meer…)

(voor)Lezen is leuk!

DSC_0531-

De Jeugdboekenmaand is de ideale gelegenheid om meer tijd met de neus in de boeken door te brengen. Tine Mortier vindt schrijfster het ultieme beroep: het enige beroep dat je echt overal kan uitvoeren, zowel op reis, als thuis en dit niet enkel aan een bureau, maar ook in de hangmat, het zwembad, … Haar enthousiasme werkte aanstekelijk!

De kinderen van PE 6 beleefden een plezierig voorleesuurtje.DSC_0533-

Wandelen tijdens de Verkeersveilige dagen

Tijdens de ‘Verkeersveilige dagen’ in Ichtegem was er naast een fietsgroep ook een wandelgroepje. Deze kinderen wandelende 2,5 km op de ‘Groene 62’ richting Torhout. De heenweg ging heel vlot. De Warande was er sneller dan we verwacht hadden.
Daarna deden we nog een bezoek aan de Brandweerkazerne van Torhout.
Tijdens de terugweg werden we in een politiecombi teruggevoerd naar de ‘Groene 62’. Het was een hele belevenis. Het wandelen tijdens de terugweg verliep net iets moeizamer, maar we zijn er toch geraakt.
Door de leuke sfeer, de enthousiaste kinderen en het mooie weer was het een topdag!!!
17976844_10154553859868087_1774399298_o (meer…)

Techniek: kleding ontwerpen

Et voilá!! Na lang wachten was het vandaag zover. De meisjes uit de klas van meester Maarten wisselden vandaag de techniekles met de jongens uit de klas van juf Nadine.

Kledij schetsen en ontwerpen stond op het agenda. De barbie-poppen werden vakkundig aangekleed. De sfeer was professioneel en het resultaat verbluffend…Sprakeloos!

Volg ons ook op de FB pagina van De Vloedlijn….wordt vervolgd!

 

Muziekbed.

Tijdens de muziekles maakten de leerlingen van juf Melanie kennis met de verschillende soorten muziekinstrumenten. De opdracht bestond eruit om op het ‘muziekbed’ te gaan liggen en je ogen te sluiten. De andere kinderen liepen rond de tafel en testen hun muziekinstrument uit. De leerling die op het muziekbed lag, moest raden welke instrumenten hij gehoord had. Ook de juf deed mee!

IMG_5920 IMG_5922 IMG_5923 IMG_5924

Prettige paasvakantie!

Geniet van de paasvakantie! Bedankt aan de paashaas om aan ons te denken en ons paasmandje met heerlijke chocolade te vullen, bedankt!!

IMG_20170331_143801163 IMG_20170331_143928931