Functieklas
Voor wie:
Voor lagere schoolkinderen met een matige tot ernstige mentale beperking al dan niet met een diagnose ASS. Hier zijn functionele vaardigheden een prioriteit. Twee jaar verlenging is mogelijk.
Wat bieden we?
- Klassikaal en individueel dagschema
- Snoezelen in de klas en in de snoezelruimte
Functionele activiteiten
- Naast therapieën (logopedie, ergotherapie, kinesitherapie) en vakken als crea en lichamelijke opvoeding staan functionele activiteiten op het programma.
- Buitenactiviteiten: fietsen, tuinieren, wandelen, op uitstap, naar de speeltuin / het avonturenpad.
- Activiteiten met als doel de zelfredzaamheid te bevorderen:
[ezcol_2third][/ezcol_2third] [ezcol_1third_end]
Individuele begeleiding en vrijetijdsbesteding
Na een inspannende leeractiviteit hebben de leerlingen een vrijetijdsmoment. Bij hoekenwerk is er aandacht voor beweging (trampoline), mogelijkheid tot rust (zithoek en snoezelen) en kans tot exploreren en experimenteren (zandtafel, krijtbord). De kinderen leren ook spelen met allerlei materiaal.
Zelfstandig leren werken op niveau van het kind met zo weinig mogelijk prikkels
Communicatie: gebruik van voorwerpen of pictogrammen
De leerling toont zelf het voorwerp/de picto om behoeftes duidelijk te maken. De leerkracht geeft het voorwerp of de picto als verwijzer naar een volgende activiteit. Picto’s worden ook gebruikt om de ruimte te verduidelijken (bijv. vaste plaats voor elk kind).