Samen spelen, samen leren!

Spelen is een essentieel onderdeel van het leren. Want spelend leren is véél leuker dan het ‘gewone’ leren. De kindjes uit de klas van juf Nathalie, juf Jessica en meester Guillaume deden een spellenparcours. De klassen werden in groepjes verdeeld en gingen driemaal andere spellen spelen. Zo konden ze schaken, gezelschapspellen spelen en werden er toffe spelletjes buiten gespeeld. Kijk vooral zelf naar de foto’s!

 

 

(meer…)

Nationale pyjamadag!

Natuurlijk deden we met onze klas ook mee met pyjamadag! Eens extra stilstaan bij alle leerlingen die omwille van een ziekte de kans niet krijgen om naar school te gaan en te spelen met hun vrienden. Ook deelden we onze klasfoto op de website van Bednet, al hebben we niet gewonnen, we hadden toch veel pret bij het maken van de foto 😉 . Bedankt aan al diegenen die gestemd hadden voor ons!

Projectweek!

“Project wadde juffrouw?” Dat was de vraag die ik kreeg toen ik het woord projectweek voor de eerste keer liet vallen in de klas…

Wel een projectweek is een week waarbij we heel de week rond één bepaald thema werken. We schuiven in die week niet door, er zijn geen standaardlessen Nederlands, Frans en wiskunde, maar alles is verweven in het gekozen thema!

De kids mochten uiteraard zelf hun thema kiezen! Heel wat interessante thema’s kwamen aan het bord te staan ( auto’s, landen, … ) , maar na de democratische stemming die we hielden, kwam het thema … ( tromgeroffel) GESCHIEDENIS uit de bus!

We leerden een hele week over de geschiedenis. Maar omdat “de geschiedenis” een heel breed thema is, focusten we ons tijdens de talige lessen op het Oude Egypte.

Wat deden we allemaal in die week?

  1. We maakten in groepjes onze eigen tijdreismachine.
  2. We leerden over archeologie, archeologen en hun instrumenten.
  3. We leerden meten zoals de mensen dat vroeger deden met el, span en voet!
  4. We bekeken filmpjes, lazen interessante teksten over mummificeren en leerden onze naam te schrijven in het oud Egyptisch!

Wil je graag meer zien? Bekijk zeker de foto’s hieronder!

(meer…)

Techniek en energie, een goede combinatie!

Bij het leren rond en over energie, gingen we aan de slag met allerlei materiaal uit de energiekoffer. In groepjes maakten we kennis met allerlei toepassingen van hernieuwbare energie. We kregen verschillende doe-kaarten, heel wat materiaal en uitvoeren maar! En juf… ? Die stond erbij, keek ernaar en zag dat het goed was 😉 .

De roze klas op hippotherapie.

Ook onze klas ging eerder dit schooljaar op hippotherapie.

Het waren weer enkele leuke sessies. Nogmaals van harte bedankt aan alle ouders en grootouders die kwamen kijken naar het toonmoment! Het was fijn jullie erbij te hebben!

(meer…)

De verwoeste stad!

In het thema natuurrampen tekenden we ook een verwoeste stad. Niet met potlood of stift, maar eens een keertje met houtskool. Voor velen in mijn klas was het de eerste keer dat ze hiermee werkten…

Winterwandeling.

Omdat bewegen gezond is, we ons vaker op een veilige manier in het verkeer moeten begeven en dat frisse lucht ervoor zorgt dat we beter kunnen nadenken werd er in de Zandkorrel een Winterwandeling georganiseerd.

(meer…)

Wat als … de dijken breken!

De drie bovenbouwklassen uit de Zandkorrel hadden het begin dit jaar over natuurrampen en meer bepaald overstromingen. Bijgevolg namen we ook deel aan de workshops georganiseerd door Horizon Educatief.

We love nature! Leve onze inzamelbak.

Hoera! Een wedstrijd. Dan is PE2 er als de kippen bij.

En we hebben JOUW stemmen nodig!!! Hoe? Zie onder 🙂

De ecowinkel REfill in Oudenburg zoekt een door klassen ontworpen spaarbak voor de ‘dolcé gusto’ capsules. Want die capsules worden gerecycleerd. Goed voor de natuur en een mooie uitdaging voor onze klas. Want een groen hart, dat hebben we hier.

Wij dus aan de slag. Na een brainstorm, besloten we de bak te maken in hout (ons favoriete materiaal denk ik dan). We bepaalden de afmetingen, meten die op het hout en gingen aan de slag met de zaag.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na het zagen puzzelden we de bak in elkaar. Het was wat zoeken want we hebben een bodem, deksel en zijkanten. Natuurlijk had juf ook een fopper tussen de planken gelegd wat het extra moeilijk maakte ;-). Maar dat had de groep al gauw door.

 

 

 

 

 

 

 

In de taalles zochten we ‘koffiewoorden’  als koffie, melk, suiker, dolce gusto, cappuccino en knipten uit magazines de letters bij elkaar. Juf Joni maakte een mooie sticker met de naam van de winkel en het logo van Dolcé Gusto. Na het schilderen van de bak kleefden we de letters en de sticker goed en zo is onze bak af.

Na het opmeten van de binnenkant, knipten we de binnenzak die lekvrij is op maat. Juf rolde die onder haar naaimachine en klaar is onze inzamelbak.

Gewonnen hebben we nog niet, via de Facebookpagina van Refill kan je op onze bak stemmen, dit gedurende de volledige paasvakantie.

 

Hippotherapie met juf Melanie

We maakten eerst kennis met alle dieren van de boerderij. Daarna verzorgden we de paarden. Eens in de piste kregen we een plannetje om een parcours klaar te zetten. Sommige leerlingen bekeken het plan aandachtig, anderen gingen direct aan het werk. We leerden samen een paard leiden doorheen een hindernissenparcours. De kinderen maar moe, maar voldaan.

 

 

Pudding, op eigen wijze.

Nog steeds koken we met de groep zo om de 2 weken. Na heel wat heerlijke gerechten, gingen we zelfstandig aan de slag. Alle ingrediënten en kookmaterialen stonden klaar. Gewapend met het stappenplan in de hand maakten we in kleine groepjes lekker pudding.

De melk correct meten, opletten dat de pudding niet aanbrandde, het kookvuur correct afstellen, eieren scheiden,  … taken die we samen tot een goed einde hebben gebracht.

Gerecht geslaagd!

 

 

Oppervlaktes meten en berekenen

In de rekengroep van meester Wesley hebben we verschillende oppervlaktes berekend. Op die manier kunnen we berekenen hoeveel tegels er moeten aangekocht worden voor een bepaalde ruimte, hoeveel verf er nodig is om een muur te schilderen, …

Schaken op school voor ouders!

Schaken op school voor ouders was terug een succes. De ouders kennen nu de basis om met hun kind te kunnen schaken thuis.