Currently browsing

Page 2

Heksengegiechel

De klas van juf Edith ging dinsdagvoormiddag naar de kinderboerderij De Lange Schuur.

Daar werden we ontvangen door de heks Madrilena. De heks vertelde dat heksen zich eigenlijk nooit wassen en dat ze ook nooit geen tanden poetsen. Bah, zeg! De heks Madrilena ging haar oeroude familierecept verklappen om de allerlekkerste heksensoep te maken. Er moest pompoen in, ajuin, prei, aardappelen en water natuurlijk. We hielpen haar met snijden. Daarna voegde de heks er nog enkele geheime ingrediënten aan toe zoals eelt, konijnenkeutels, gemalen vissenoogjes en geplette kevers. We maakten ook nog enkele spinnen en vingers om bij de soep te eten.

Terwijl de soep op het vuur stond, kregen we onze eerste vliegles! We leerden hoe we op de bezemsteel moesten klimmen, hoe je moet starten en natuurlijk hoe je moet remmen. We hielden een klein wedstrijdje tegen de klas van juf Jolien! Zoef, zie ons eens vliegen zeg! Zelfs de juffen waagden zich aan een ritje op de bezem. Nu hadden we wel zeker ons vliegdiploma verdiend! Met drakenbloed en een veer mochten we onze naam op het diploma schrijven.

Na de vliegles was het tijd om eens te proeven van onze heksensoep. Raar, maar waar, maar deze was overheerlijk! Dank je wel heks Madrilena voor de fijne voormiddag!

 

Belevingsmoment PE 11

In de maand oktober was het de beurt aan de muntgroene klas om het belevingsmoment te organiseren. Eentje volledig uitgedacht en uitgewerkt door de leerlingen. Het maken van de “kostumering” was een heus werkje, die kanjers hebben dat weer goed gedaan!

Heksensoep en vliegles

Deze morgen ging de klas van juf Jolien naar de kinderboerderij.

Met onze goede wandelschoenen aan, gingen we vol enthousiasme en spanning op pad. We werden ontvangen door heks Marilena. De heks had heel wat ingrediënten mee om samen met ons heksensoep met spinnen te maken. We sneden de ui (ja, ja, er vloeiden wat traantjes), aardappelen, prei, wortels en pompoen in stukjes. Alles werd in de kookpot gedaan. We voegden er nog wat gemalen vissenoogjes, konijnenkeutels en geplette kevers aan toe om wat extra smaak te krijgen. Tot slot maakten we enkele spinnen en vingers om bij de soep te eten.

Terwijl de soep op het vuur stond te pruttelen, kregen we onze eerste vliegles! Wat spannend was dit! Na wat oefenen, hielden we een klein wedstrijdje tegen de klas van juf Edith. Ook de juffen waagden zich nadien aan de bezemsteel. Phieuw!

Na het vliegen konden we genieten van een heerlijke kop warme heksensoep en kregen we een echt vliegdiploma mee naar huis. Dankjewel voor een superleuke ochtend kinderboerderij De Lange Schuur!

Ravotten in het bos : Leve de week van het bos!

De week van het bos is een lokroep om eruit te trekken. Zo ook klas Fran en klas Joni. Met zijn allen trokken we naar Wijnendalebos om daar heel wat opdrachten uit te voeren.
We zochten naar zwammen en paddenstoelen, vergeleken de verschillende omtrekken van stammen van bomen en zochten in de beek naar bouwmaterialen. Onderweg botsten we op heel wat padden van verschillende formaten. Ryan en Enrico slaagden erin de glibberige beestjes te vangen en van naderbij te bekijken. Anderen waren niet zo happig op de vangst!

Een fijne, leerzame dag!

Da’s lekker, zo’n klasbeloning!

Enkele dagen geleden was het ons gelukt! De klassikale beloningsmeter steeg tot in het groen. YES!!! Na de democratische stemming werd ‘koken’ als klasbeloning gekozen. We maakten vanmorgen heerlijke pompoensoep! Handen wassen, groenten snijden, aanstoven, de soep laten doorkoken, mixen, afwassen …  Alles verliep heel vlotjes, echt teamwork! Supertrots op de jongens!

Dré bracht ook een pompoen mee van thuis, die werd niet opgesneden maar werd uitgehold. Ideaal nu Halloween voor de deur staat…

 

Op speurtocht in onze prachtige schooltuin.

Nee nee, niet op zoek naar bomen, planten of dieren maar wel naar… SCHIMMELS ( Oké, zwammen eigenlijk, maar geef toe… schimmels klinkt veel hipper) .

We hadden er reeds een filmpje over bekeken en al het één en ander over gelezen, nu was het dus tijd om ze ook in het echt te bewonderen en te onderzoeken. De leerlingen van de muntgroene klas gingen in kleine groepjes, gewapend met een determinatiekaart, op zoek naar paddenstoelen. We vonden enkele prachtige exemplaren. We bestudeerden ze heel voorzichtig en hadden spiegeltjes mee om de onderkant van de hoed te bekijken.

Ook juf had wat paddenstoelen mee uit haar tuin die we van dichtbij konden bewonderen. Zo konden we ook de zwamvlok goed bestuderen.

Op expeditie met PE 10, 11 en 12

Op vrijdag 8 oktober stapten we ‘s ochtends de bus op richting Oostende.

Aangekomen in Oostende, stonden twee ontdekkingsreizigers ons op te wachten.

Er waren geruchten dat er in het stadsrandbos een zeldzame laatbloeiende bloem ontdekt is. Dit was dus “de uitgelezen kans” om op ontdekking te gaan. Wij trokken samen met de  wetenschappelijke ontdekkingsreizigers het stadrandbos in en waagden onze kans om de bloem te ontdekken. Dit doorheen een rijk van dieren en planten (braakballen, vruchten, waterleven en andere boselementen).

Na het vinden van de bloem, wandelden we richting de ‘Lange Schuur’ waar we gezellig samen hebben geluncht. Als afsluiter van deze fijne dag konden de kinderen zich nog even uitleven op het speelplein. Daarna stapten we de bus terug op richting onze school.

 

Gelukkige verjaardag Lyano !!!

Er is er eentje jarig hoeray, hoeray!!! Dit hebben we gevierd in de klas. Bedankt voor de fijne traktatie en hopelijk heb je nog een fijne dag gehad. Dikke proficiat!!!

PE 10 op bezoek bij de zorgboerderij

Gisteren werden wij met open armen ontvangen door juf Emily op de zorgboerderij ‘t Zilvernest te Bekegem. We maakten kennis met de dieren op de boerderij en er werd een lekker vieruurtje voor hen voorzien.

Van al dat eten begon ook onze buik te knorren dus bakten we smaakvolle pannenkoeken. Met dank aan de kippen voor de verse eitjes.

Het was een leuke namiddag!

De dirigent en zijn orkest

De klas van juf Jolien heeft geleerd over verschillende soorten muziekinstrumenten. We leerden de namen van de instrumenten kennen en deelden ze in per soort: snaarinstrumenten, toetsinstrumenten, blaasinstrumenten en slaginstrumenten.

Ook de woorden ‘dirigent’ en ‘orkest’ leerden we kennen. We hebben met onze klas zelf een orkest gevormd met de dirigent voorop!