Currently browsing

Page 2

Feest in PE9 en PE10

Vandaag werden de kinderen die verjaren in de zomervakantie, gevierd in onze klas. Wat een feest! Tibo wordt 11 jaar op 3 juli, Imilio wordt 12 jaar op 13 juli, Soraya wordt 11 jaar op 12 augustus, Kyano wordt 10 jaar op 13 augustus, Matty wordt 12 jaar op 18 augustus, ook juf Jolien is jarig op 18 augustus en Mirko wordt 10 jaar op 25 augustus. Proficiat allemaal!

Wetenschappers in spe in PE9 en PE10.

Enkele lessen verder in ons bodemonderzoek (cfr. thema Curieuzeneuzen) konden we uiteraard niet anders dan ook de ‘aarde’ uit onze tuin uit te testen. Dankzij de proefjes die we uitvoerden konden we nagaan welke soort ‘grond’ we zelf hadden in de tuin ( zandgrond / zandleem / leem / klei) .

Onze spreekbeurt gaat over…

NATUURRAMPEN!

Tsunami’s, vulkaanuitbarstingen, zandstormen, natuurbranden, orkanen, aardbevingen… Het kwam allemaal aan bod tijdens de voorstellingen die de leerlingen brachten voor de klasgroep. Het was een heuse opgave, dat groepswerk. Zelf informatie opzoeken en selecteren. Geschikte foto’s en filmpjes zoeken en doormailen naar de juf. Opdrachten verdelen. Het gesprek voorbereiden, afspreken wie wat vertelt, … Maar WAUW, wat deden onze kanjers het goed! De juffen hadden het niet beter gekund 😉 .

 

terugblik op de ‘APPRENTICE-FUN-DAY’

Dat het een toffe dag was, dat is zeker!!! Spelletjes spelen, lasershooten, kennismaken met volksspelen, lasershooten, bezoekje aan de kermis, spelen op het speelplein, human football, springkasteel, wieltjes, … We deden het allemaal! Het was een topdagje. Niet alleen de leerlingen, maar ook de leerkrachten hebben zich goed geamuseerd!

Dankzij sponsor Ivan kregen alle kinderen ook nog een petje en een flesje aquarius extra, waarvoor dank!

 

Sla je vleugels maar uit Brandon.

Vrijdag was een ietwat emotionelere dag. We vierden het feit dat het superleuk was dit schooljaar met Brandon in onze klas en tegelijkertijd namen we ook afscheid van hem, want volgend schooljaar maakt hij een nieuwe start. Uit ons oog, maar zeker niet uit ons hart!

Brandon… Met de :

B van babbelgat

R van respectvol

A van actief

N van nieuwsgierig

D van doorzettend

O van opgewekt

N van natuurmens 

Het was een plezier je in de klas te hebben! Ik zal je onvoorstelbaar hard missen. HEEL VEEL succes volgend schooljaar. 

Onze 2de groene vlag is binnen

3 jaar geleden mocht de Zandkorrel een eerste keer de Groene Vlag binnenhalen. Da’s een internationale erkenning die verder reikt dan MOS.  Enkel scholen die zich inzetten voor de 21 eeuwse vaardigheden toepassen en die verder denken dan hun neus lang is, kunnen deze award bemachtigen.
We zijn dan ook apetrots dat we daarin slagen.
Zo hebben we  in de Zandkorrel de leerlingenMOSraad. Da’s een groep leerlingen die zich actief inzetten voor een groenere school. Ook de vergroeningsacties en onze opdrachten rond burgerschap werden gesmaakt!

Proficiat, aan allen die zich hebben ingezet! We blijven ons goede werk verder zetten.

Thema de moestuin

Tijdens ons thema de moestuin hebben we bloemen gezaaid. We proefden ook van rabarber. Er waren leerlingen die dat super lekker vonden en anderen vonden het heel erg zuur. In de moestuin zijn slakken meestal niet welkom. Wij bekeken een slak eens van dichtbij. Sommigen durfden deze zelfs al eens op hun hand te laten kruipen. Daarna werd de slak in het groen terug vrij gelaten.

Happy birthday Ryan!

Op 14 juni werd Ryan 8 jaar. Dit hebben we vrijdag in de klas gevierd. Dank u wel voor de lekkere cakejes en mooie cadeautjes. We hebben ervan genoten!

We rekenen met plezier in PE4!

Zelfs nu het schooljaar zowat ten einde loopt genieten de leerlingen van PE4 nog steeds van de rekenlessen. De kinderen kijken dan ook elke week weer uit naar het rekencircuit op vrijdagnamiddag.

Curieuzeneuzen, maar geen mosterdpotten.

In de Zandkorrel nemen we deel aan het grootschalig burgeronderzoek van Curieuzeneuzen. En nee, het heeft niets te maken met curieuzeneuze-mosterdpotten zoals velen uit de klas aanvankelijk dachten. In de klas van juf Annelies en juf Jolien spitten we dit thema nog eens extra diep uit in de klas.

Hieronder enkele foto’s van het blokkenspel waaruit we leerden dat het ecosysteem en dan in het bijzonder de bodem- en bodemdiertjes alles draaiende houden. Jammer genoeg zijn er verschillende factoren (natuurrampen – invloed van de mens – exoten zoals de coloradekever) die dit systeem doen verstoren waardoor de toren wel eens kan omvallen…

In de namiddag startten we ook het knutselen van ons insectenhotel op. Werken met papier maché, voor de meesten een supertoffe opdracht.