Currently browsing

Page 114

Zora bij juf Annick

Op vrijdag 30 januari kwam juf Sofie uitleg geven over Zora in de klas van juf Annick. Zora is al een tijdje aanwezig op onze school. Er kan nu al heel wat gedaan worden met Zora. Zo zullen de leerlingen zelf een oefening kunnen maken voor Zora, die ze dan uitvoert.

Daarnaast kan Zora ook enkele dansjes en spelletjes. Altijd een leuk tussendoortje! Op het einde van de dag, neemt Zora ook afscheid van de kinderen: een zoentje, een high-five, een vuistje of gewoon handen schudden.

De leerlingen van de klas van juf Annick zijn alvast enthousiast om met Zora te werken.OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kaasverkoop voor De Vloedlijn en De Zandkorrel

BinneHollansekaas_magere_kaas_fromagerie_du_patronnkort kan er op school opnieuw kaas aangekocht worden aan een zeer voordelige prijs. U kunt kiezen tussen gewone en kruidenkaas en dit voor amper 9 euro. De opbrengst van de verkoop gaat volledig naar de aankoop van educatief spelmateriaal voor onze leerlingen. Uw kind krijgt straks een brief mee naar huis waarmee u de lekkere kaas kunt bestellen. We danken u alvast voor de steun.

bestelformulier De Zandkorrel                bestelformulier De Vloedlijn

Stroom!!

Denk de stroom eens weg
voor iedereen, wat een pech.
Niet meer surfen of tv kijken,
de meesten zouden bezwijken
en even zonder stroom
ONDENKBAAR gewoon.
We gebruiken zoveel stroom, je zal zien.
Happiness 0 op een schaal van 10.
We kunnen niet zonder leven,
Zelfs niet voor heel even.
Stroom is een belangrijk onderdeel in ons leven.
Laat ze dat ons niet afnemen!

De klassen van meester Dimitri, juf Sally, meester Wesley en meester Wouter hebben de handen in elkaar geslagen om allerlei proefjes rond elektriciteit uit te voeren. In verschillende groepjes moesten de leerlingen verschillende opdrachten uitvoeren volgens een stappenplan. Eerst moest een voorspelling worden gemaakt, wat er precies zou gebeuren tijdens de proef. Daarna zochten we het materiaal bij elkaar en konden we het stappenplan volgen. Na de proefjes noteerden we kort hoe deze proef is verlopen en wat we bijgeleerd hebben. Enkele leuke proefjes waren het leren correct aansluiten van een mengpaneel om als DJ te kunnen spelen, een citroenbatterij maken, een lampje laten branden door zoutwater, een kabel strippen, …

Hieronder zie je enkele sfeerbeelden van in de verschillende groepjes.

Tutti frutti in de klas.

Juf Nadine vindt  “proeven van gezonde voeding” belangrijk. Deze week stond onze Belgische peer centraal. We leerden dat er veel verschillende soorten peren bestaan. We zochten alle soorten uit de familie “Peer” op het internet. Door vergelijken probeerden we de juiste benaming van de peer te achterhalen. We kwamen tot een gemeenschappelijk resultaat. Het was de Doyenné peer!  Kinderen die de peer niet lustten, proefden toch van het heerlijk fruit. Juf vond dit super! Want alle begin is moeilijk…

Iedereen gezond!

Iedereen gezond!

Inhoud meten

In de rekengroep van meester Wesley konden de leerlingen via proefjes ondervinden welke inhoudsmaten er gebruikt kunnen worden . Ook de verbanden tussen liter, deciliter, centiliter en milliliter werden duidelijker.

Verjaardag van Shawn!

Op vrijdag 23 januari vierden we de verjaardag van Shawn! Wat is hij trots!

Techniek op het scherp van de snee

In december ontwierpen de leerlingen uit de klassen van juf Jessie en meester David een puntentelsysteem voor op de pingpong tafels.  Deze week werd het gekozen ontwerp in de praktijk gebouwd. De kinderen mochten zelf de juiste afmetingen afmeten, de puntenkaartjes lamineren, boren en schroeven vastzetten. Op de foto’s zijn de dolenthousiaste kinderen in actie te zien.

 

Vogelhuisjes bouwen

Zodra het warmer wordt, gaan de vogels op zoek naar een partner en een nestje. De klassen van meester David, juf Jessie, juf Charlotte en juf Annick en juf Gwenny hielpen hen een handje door zelf een vogelkastje in elkaar te timmeren.

Door te brainstormen in groepjes, zijn we tot een plan gekomen. In dit plan werden de volgende vragen allemaal duidelijk.

* Wat hebben we allemaal nodig?

* Hoelang werken we aan de vogelhuisjes?

* Waar hangen we de huisjes het best?

Eens de kastjes klaar zijn, kunnen de vogels proeven van de zelfgemaakte vetbollen.

We zijn in groepjes te werk gegaan. Hier zie je enkele sfeerbeelden.

 

Child focus op bezoek

 

[ezcol_1third]  child focus   [/ezcol_1third] [ezcol_2third_end]Vandaag kwam Rita Baert op bezoek in de klas van meester Dimitri. Rita is een vrijwilligster bij Child Focus. Zij geeft in verschillende scholen uitleg over de werking van Child focus. Vandaag was de Vloedlijn aan de beurt. In het begin werd de vrijwilligersorganisatie uitgelegd. Daarna ging het al heel vlug over geheimen en hoe te reageren hier op.  Er werden stellingen over geheimen naar voor gebracht en de leerlingen moesten deze stelling beoordelen als goed geheim of als slecht geheim. Het gebruiken van vertrouwenspersonen blijkt heel belangrijk te zijn, vooral bij slecht geheimen. Hierna werden heel wat tips gegeven over hoe we op een veilige manier kunnen chatten, profielen aanmaken, surfen, … maar ook hoe we op een gepaste manier kunnen reageren wanneer iets niet verloopt zoals het moet. De verschillende gevaren die kunnen voorvallen, werden dan ook besproken.[/ezcol_2third_end]
Deze voormiddag was echt een leerrijke ervaring.

Meer informatie kun je vinden op www.childfocus.be.

 

Spreekbeurten ‘over bruggen’

Om het thema ‘over bruggen’ af te sluiten, gingen de leerlingen op zoek naar een brug in de wereld. Wanneer ze hun favoriete brug hadden gekozen, zochten ze allerlei informatie over hun favoriete brug zoals: de afstand van de overbrugging, de bouwmaterialen, enkele bijzonderheden, de geschiedenis of het verhaal rond de brug en ook de plaats of ligging van de brug.

De informatie werd geordend en er werd vervolgens een diavoorstelling gemaakt met het softwareprogramma ‘PowerPoint’.

Tenslotte werd het geheel voorgesteld in de klas via een spreekbeurt ondersteund door de zelfgemaakte diavoorstelling.

Je ziet enkele foto’s die genomen werden tijdens de spreekbeurt van Kaitlyn.

Een lesje socio

In de klassen van juf Nathalie en juf Jessica worden tijdens de lessen sociaal-emotionele ontwikkeling heel wat belangrijke onderwerpen besproken zoals het omgaan met ruzie, hoe voelen we ons, de maandelijkse items die doorheen de hele school worden aangebracht…
Hier een lesje over iets wat van groot belang is, maar dat we soms nog eens durven vergeten: wat is beleefdheid?