Schrijfdans in PE3
Met verf en borstel prachtige zeeën schilderen op het rustig ritme van Zilveren vleugels.
Meten met de meter
De kinderen van de speelleerklas waren zeer benieuwd hoe lang onze speelplaats eigenlijk wel is. Met meetlat en krijt gingen we op onderzoek. Eerst schatten en dan controleren …
86m³ boomschors!
Vandaag werd 86 m³ boomschors geleverd in De Vloedlijn. Het avonturenpad moet opgefrist worden. De leerlingen berekenden hoeveel boomschors we nodig hadden en hoeveel rollen worteldoek van doen was om de volledige oppervlakte te bedekken. Een vrachtwagen met aanhangwagen bracht de boomschors ter plaatse. Leerkrachten kregen de hulp van leerlingen om de boomschors met kruiwagens te verdelen over het avonturenpad. Een niet alledaagse opdracht maar wel eens leuk om doen. Er is nog veel werk maar het zal vast wel lukken. Hieronder wat sfeerbeelden! Als het werk volledig af is dan zal ons avonturenpad opnieuw een veilige speelplaats zijn. Na de werken krijg je het resultaat te zien. Beloofd!
De Vloedlijn en de Zandkorrel starten vanaf 1 september met type 9 (autisme voor normaal begaafde kinderen)
De Vloedlijn en De Zandkorrel breiden al jaren hun expertise uit in het begeleiden van kinderen met ASS. Nu kinderen met autisme binnen het buitengewoon onderwijs eindelijk onder een apart type ingedeeld worden, zijn we klaar om met speciaal opgeleide leerkrachten kinderen met autisme zowel binnen het gewoon onderwijs (via GON-begeleiding) als in ons buitengewoon onderwijs verder te begeleiden. Meer info kan steeds! Maak een afspraak en kom onze werking ter plaatse bekijken!
Kaasbollen gearriveerd!
De eerste levering kaasbollen is gearriveerd op school en zorgde voor een kaasgeurtje in de gangen en de klassen. Er zijn nog steeds kaasbolletjes te bestellen die dan na een 2de levering zullen verdeeld worden. Dank alvast aan allen die ons steunen door het aankopen van de kaasbollen! De opbrengst komt volledig ten goede van de kinderen. zij zullen er ‘wel bij varen’!
De Vloedlijn en De Zandkorrel en kinderen met autisme
Vanaf 1 september 2015 worden kinderen met autisme en normale begaafdheid ingedeeld in een specifiek type binnen het buitengewoon onderwijs.Vanaf die dag kunnen kinderen met een autisme spectrumstoornis die niet kunnen aarden in het gewoon onderwijs het attest type 9 krijgen. Zowel in De Vloedlijn als De Zandkorrel worden al jaren kinderen met autisme en normale intelligentie deskundig begeleid door speciaal hiertoe opgeleide leerkrachten. De minister van onderwijs keurde nu ook de aanvraag om te starten met type 9 goed zodat kinderen met autisme verder school kunnen lopen in De Vloedlijn en De Zandkorrel maar nu nog beter omkaderd door extra personeel.
Schilderwedstrijd stad Oostende
Elk jaar nemen we deel aan de schilderwedstrijd georganiseerd door stad Oostende. Dit jaar was het onderwerp “Euphrosina Beernaert”. We zochten informatie op en ontdekten dat zij een Oostendse kunstenares was. We bekeken haar werken en vonden ze nogal saai.
Toch slaagden we erin om een mooi eindresultaat neer te zetten. Juf was trots op ons! Hopelijk vallen we dan ook in de prijzen…
Rots en water
In De Zandkorrel zijn de lessen Rots en Water gestart. We willen van onze leerlingen weerbare kinderen maken met voldoende zelfvertrouwen en zelfkennis. Naast het vergroten van de sociale vaardigheden zetten we ook in op het beter leren samenwerken. Meester Quentin volgde een meerdaagse opleiding en behaalde zijn getuigschrift van lesgever Rots en Water. Hij deelt nu zijn kennis met de leerlingen van De Zandkorrel. Het gaat er soms heftig aan toe maar dat vinden onze kinderen best wel eens leuk! Soms mogen ze een beetje meer Rots zijn maar soms ook wel eens een beetje meer Water …
Schaken in De Vloedlijn
Geniet van de stilte tijdens het schaakmoment van vorige woensdag. Je kan een speld horen vallen, zo stil is het! Een bewijs van opperste concentratie …
Werken rond beroepen
We werkten de voorbije periode rond het thema beroepen. Samen met de klas van juf Nathalie gingen we op pad naar verschillende mensen in de buurt. (meer…)
Fruitverdeling in onze klas
Wekelijks telt de klas van meester Maarten het fruit na zodat de fruitverdeling vlot verloopt. Dit is niet zo eenvoudig, want we hebben twee vestigingen en veel kinderen die elk hun stuk fruit moeten krijgen. Er mag dus nergens fruit te kort zijn.
De kinderen hebben zelf een systeem bedacht waarbij iedereen zijn verantwoordelijkheid draagt en waardoor het tellen sneller en correcter verloopt. Soms hebben we te weinig fruit en moet er worden bij besteld. Maar meestal verloopt het probleemloos en kan iedereen genieten van zijn of haar lekker stuk fruit.
Op het einde van de les leren we van juf Kirsten en meester Maarten nog iets wat we nog niet wisten over het soort fruit dat we deze week verdelen.
Vanaf nu geen discussie meer over welke ploeg de beste is…
Door het maken van een klassikaal scorebord tijdens de techniekles kunnen we nu probleemloos de stand in het voetbal in eerste klasse volgen. Zo begrijpen we beter de puntenverdeling bij winst, gelijkspel en verlies en ontstaan er geen discussies meer. We leerden ook respect te hebben voor kinderen die supporter zijn voor een andere ploeg. Tijdens het functioneel rekenen wordt wekelijks iemand aangeduid die de nieuwe stand in orde brengt en de wedstrijden voor de volgende speeldag klaar zet.
Kinderen uit de andere klassen komen nu en dan eens tijdens de pauzes in onze klas kijken hoe het met hun favoriete ploeg staat.
Technieklessen in onze klas
Tijdens de technieklessen maakten we reeds verschillende leuke dingen. We maakten een voelbak voor de klas van juf Sofie. Haar kinderen waren in de wolken toen we de voelbak kwamen voorstellen in hun klas. Het ‘nieuwe zand’ die onder andere ook de klas van juf Sofie had gekregen kon meteen worden uitgetest.
Coöperatief werken
Het is belangrijk dat kinderen leren samenwerken. Dit proberen we te stimuleren dankzij coöperatief werken tijdens hoekenwerk. Allerlei spelletjes worden dan behandeld, zoals bijvoorbeeld: ‘ik zie, ik zie, wat jij niet ziet’, ‘vingertwister’ en allerlei spelletjes rond uitbeelden en instructies geven aan elkaar. Leuke oefeningen! De kinderen beleven plezier aan deze activiteiten.