Currently browsing

Page 118

Geheim Project: Er Was eens…De Prinses en de Kabouterheld

Al een paar keer verschenen er op de Website berichten over een “Geheim Project” in de klas van meester David. De kinderen waren in het grootste geheim dan ook hard aan het werk aan het zelf maken van een poppenkast.

Dat wil zeggen dat ze niet enkel de poppenkast hebben gemaakt, maar ook de figuren voor de poppenkast en zelfs het verhaal werd helemaal zelf verzonnen! Vandaag kwamen we tot een hoogtepunt, de kinderen mochten na het vele voorbereiden, het harde werk eindelijk hun eigen sprookje voorstellen.

Eerst kwamen hun eigen vrienden uit de klassen van juf Jessie, juf Annick en juf Charlotte kijken naar hun allerlaatste repetitie en direct daarna konden de kindjes uit de klas van juf Edith genieten van de voorstelling. Het werd een succes! Gefeliciteerd aan alle artiesten!

We proberen in de komende weken de hele voorstelling nog te filmen en dan posten we die nog op de blog.

Lezen is cool!

Maandelijks gaan de klassen van juf Nathalie en juf Jessica naar de bibliotheek. De kinderen mogen telkens een leesboek op hun niveau en een weetboek kiezen. Deze keer mochten ze een strip kiezen zodat ook andere boeken worden ontdekt.

Start antipestweek

Antipestteam2

 

Net zoals elk jaar zet het antipestteam zich in om pesten op school te voorkomen en aan te pakken. Vandaag start de antipestweek, een week waar we extra aandacht besteden aan dit thema! Het antipestteam ontwierp nieuwe affiches. Ook de leerlingen kregen een speciale opdracht: elke klas kreeg een tekstballon waarin zij hun eigen slogan mogen verzinnen. Alle slogans worden gebundeld op de antipestmuur. Donderdag kiest het antipestteam er de mooiste, meest originele slogan uit. Deze wordt dan de slogan van het antipestteam… Ook benieuwd naar de creativiteit van onze leerlingen? Deze week kunnen jullie de verkiezing op de website volgen!

 

ridders en draken in de hippotherapie

Vrijdag 6 februari was de laatste les van de tweede reeks hippotherapie. We trotseerden de ijzige wind om aan de slag te gaan met onze viervoetige vrienden.
De ouders werden uitgenodigd om hun pupil aan het werk te zien. Na het zadelen van de paarden gingen we naar de binnenpiste, daar werden allerlei oefeningen op en naast het paard uitgevoerd. Evenwicht, samenwerken, oriëntatie, zelfvertrouwen vormen enkele belangrijke facetten die doorheen een sessie aan bod  komen.
Op het einde konden de stoere ridders onder toeziend oog van de trotse ouders en grootouders hun diploma in ontvangst nemen.

DSC09981DSC00004 DSC00005 DSC00006 DSC00007 DSC00008 DSC00009 DSC00010 DSC00014 DSC00015 DSC00016 DSC00020 DSC00023 DSC00025 DSC00027 DSC00029  DSC09973DSC09987 DSC09976  DSC09984  DSC09972

DSC09992 DSC09993 DSC09994 DSC09995 DSC09996 DSC00028DSC09999  DSC00030 DSC00031 DSC00032 DSC00033 DSC00034 DSC00035 DSC00037 DSC00038 DSC00039

Zora in de functieklas

Alle kinderen uit de klas van juf Sofie zien Zora heel graag. Ze werken graag met Zora en voeren allerlei opdrachtjes uit voor haar. Elke leerling heeft zo ook een favoriet dansje of spelletje. Mieke kijkt graag naar het dansje ‘Te pego’ en danst samen met Zora. Shawn en Henri spelen graag het spelletje ‘Blad, steen, schaar’.

Het favoriete dansje van alle leerlingen van de klas moet wel dat van ‘Gangnamstyle’ zijn! Ze doen allemaal mee met het dansje.

Als de dag voorbij is, neemt Zora afscheid van alle kinderen. De kinderen geven een vuistje of een high-five. Soms vraagt Zora zelfs een zoentje!

[jwplayer mediaid=”4859″]

Experimenteren met Zora

Jens, Shane en Neill mochten op vrijdag 6 februari zelf ontdekken hoe ze Zora kunnen besturen. In de filmpjes zie je Zora aan het werk. De jongens programmeerden elk een zinnetje voor Zora. Dit is nog maar een begin, want ze kunnen Zora nog veel meer laten doen!

[jwplayer mediaid=”4779″]

[jwplayer mediaid=”4780″]

[jwplayer mediaid=”4781″]

Sneeuwpoppen

De leerlingen van juf Sofie waren zo blij dat het donderdagochtend had gesneeuwd, dat ze graag een sneeuwpop wilden maken. Helaas bleef het sneeuw niet liggen en moesten we ons plan over een andere boeg gooien. We maakten onze eigen sneeuwpop met wol en behangerslijm (ideetje gestolen van juf Nele en haar klas). Het was geen gemakkelijk taakje maar het eindresultaat mag er zeker zijn! Bewonder het zelf maar…

Stresssssssssballekes!

Stress! Weg ermee!

De leerlingen van juf Sofie zochten naar een middeltje om hun stress weg te werken. Daardoor kwamen ze vlug bij het maken van een eigen stressbal. Hiervoor heb je eigenlijk niet veel nodig: een paar ballonnen, rijst, een trechter en veeeeel geduld. Toch vonden ze het super om te doen!

Week van de poëzie: ‘Doosje’

Naar aanleiding van de poëzieweek maakten de leerlingen van juf Sofie kennis met een gedicht over de liefde. De boodschap die achter het gedicht ‘Doosje’ zat, was moeilijk te achterhalen. We kwamen tot de conclusie dat we in ons een figuurlijk doosje hebben vol herinneringen en gevoelens. Verschillende leerlingen haalden hun voorleestalenten boven en droegen het gedicht op hun eigen manier voor. Tenslotte maakten we ook onze eigen doos met dierbare voorwerpen en woorden die voor ons belangrijk zijn.

Eigenzinnige cupcakes!

Op vrijdag 30 januari kreeg de klas van juf Sofie bezoek van de mama van Lara. Iedereen was laaiend enthousiast want Katrien kwam ons helpen om cupcakes te versieren.

Creatief bezig zijn, elk op hun eigen manier. Er werd veel gelachen en iedereen kreeg een mooi resultaat. Bedankt Katrien voor de hulp en de leuke namiddag!!!

Week van de poëzie.

Poëzie was tot nu een vreemd woord voor de kinderen uit de klas van juf Nadine. Op het internet zochten we samen naar gedichten over “liefde”. We vonden het eigenlijk wel mooi om op deze manier een boodschap van liefde over te brengen.

Samen gingen we aan de slag! We bundelden onze taaltalenten en kwamen tot een uniek en mooi dicht- resultaat… Wensput.

Iedereen poëet.

Iedereen poëet.

 

Hippotherapie

De Zandkorrel organiseert dit jaar opnieuw sessies hippotherapie. Daarvoor trekt de school naar het centrum Hippona in Ichtegem.

De leerlingen werken onder begeleiding in kleine groepjes. Paarden zijn heel gevoelig en zijn dus zeer geschikt om met kinderen te werken. De dieren hebben een helende en krachtige invloed op onze leerlingen.

De therapie is gericht op verschillende facetten. Ze werken we aan zelfvertrouwen, sociale vaardigheden en samenwerken. Ook motorische vaardigheden en evenwicht komen aan bod.

Het relaas van de leuke activiteiten kun je bekijken op onderstaande foto’s. HIPPO 003 HIPPO 002 (meer…)

Poëzieweek

Van 29 januari tot en met 4 februari liep de poëzieweek. Ook in de klas van juf Jessica en juf Nathalie werd dit besproken. We leerden verschillende gedichtjes kennen waaronder de volgende:

ZIE IK HOU VAN JE (Herman Gorter):

ZIE je ik hou van je,
ik vin je zoo lief en zoo licht —
je oogen zijn zoo vol licht,
ik hou van je, ik hou van je.

En je neus en je mond en je haar
en je oogen en je hals waar
je kraagje zit en je oor
met je haar er voor.

Zie je ik wou graag zijn
jou, maar het kan niet zijn,
het licht is om je, je bent
nu toch wat je eenmaal bent.

O ja, ik hou van je,
ik hou zoo vrees’lijk van je,
ik wou het helemaal zeggen —
Maar ik kan het toch niet zeggen.

Nadat we het kortfilmpje ‘Paperman’ hadden bekeken, besproken we het gedicht en het filmpje. Zo leerden we dat ‘houden van’ meer is dan enkel ‘verliefd zijn’. We maakten net als in de film een vlieger voor iemand waarvan we houden. Daarna schilderden we een portret voor iemand die we liefhebben.

Hieronder het filmpje en enkele sfeerfoto’s.

 

 

Techniek in de klas

De klas van juf Jessica onderging wat veranderingen. Enkele kasten werden verschoven waardoor de klas veel ruimer aanvoelt. Om wat extra bergruimte te hebben, stelden de kindjes voor om nog een kast te plaatsen zodat we een thema- en boekenhoekje konden maken. Juf Jessica had nog een kast thuis en haalde deze volledig uit elkaar. De klas van juf Nathalie kwam helpen om de kast opnieuw in elkaar te steken. Hiervoor bekeken we een handleiding en overliepen we de stappen. Dan werden de handen uit de mouwen gestoken!