De Vloedlijn en De Zandkorrel en kinderen met autisme
Vanaf 1 september 2015 worden kinderen met autisme en normale begaafdheid ingedeeld in een specifiek type binnen het buitengewoon onderwijs.Vanaf die dag kunnen kinderen met een autisme spectrumstoornis die niet kunnen aarden in het gewoon onderwijs het attest type 9 krijgen. Zowel in De Vloedlijn als De Zandkorrel worden al jaren kinderen met autisme en normale intelligentie deskundig begeleid door speciaal hiertoe opgeleide leerkrachten. De minister van onderwijs keurde nu ook de aanvraag om te starten met type 9 goed zodat kinderen met autisme verder school kunnen lopen in De Vloedlijn en De Zandkorrel maar nu nog beter omkaderd door extra personeel.
Schilderwedstrijd stad Oostende
Elk jaar nemen we deel aan de schilderwedstrijd georganiseerd door stad Oostende. Dit jaar was het onderwerp “Euphrosina Beernaert”. We zochten informatie op en ontdekten dat zij een Oostendse kunstenares was. We bekeken haar werken en vonden ze nogal saai.
Toch slaagden we erin om een mooi eindresultaat neer te zetten. Juf was trots op ons! Hopelijk vallen we dan ook in de prijzen…
Rots en water
I
n D
e Zandkorrel zijn de lessen Rots en Water gestart. We willen van onze leerlingen weerbare kinderen maken met voldoende zelfvertrouwen en zelfkennis. Naast het vergroten van de sociale vaardigheden zetten we ook in op het beter leren samenwerken. Meester Quentin volgde een meerdaagse opleiding en behaalde zijn getuigschrift van lesgever Rots en Water. Hij deelt nu zijn kennis met de leerlingen van De Zandkorrel. Het gaat er soms heftig aan toe maar dat vinden onze kinderen best wel eens leuk! Soms mogen ze een beetje meer Rots zijn maar soms ook wel eens een beetje meer Water …
Schaken in De Vloedlijn
Geniet van de stilte tijdens het schaakmoment van vorige woensdag. Je kan een speld horen vallen, zo stil is het! Een bewijs van opperste concentratie …
Werken rond beroepen
We werkten de voorbije periode rond het thema beroepen. Samen met de klas van juf Nathalie gingen we op pad naar verschillende mensen in de buurt. (meer…)
Fruitverdeling in onze klas
Wekelijks telt de klas van meester Maarten het fruit na zodat de fruitverdeling vlot verloopt. Dit is niet zo eenvoudig, want we hebben twee vestigingen en veel kinderen die elk hun stuk fruit moeten krijgen. Er mag dus nergens fruit te kort zijn.
De kinderen hebben zelf een systeem bedacht waarbij iedereen zijn verantwoordelijkheid draagt en waardoor het tellen sneller en correcter verloopt. Soms hebben we te weinig fruit en moet er worden bij besteld. Maar meestal verloopt het probleemloos en kan iedereen genieten van zijn of haar lekker stuk fruit.
Op het einde van de les leren we van juf Kirsten en meester Maarten nog iets wat we nog niet wisten over het soort fruit dat we deze week verdelen.
Vanaf nu geen discussie meer over welke ploeg de beste is…
Door het maken van een klassikaal scorebord tijdens de techniekles kunnen we nu probleemloos de stand in het voetbal in eerste klasse volgen. Zo begrijpen we beter de puntenverdeling bij winst, gelijkspel en verlies en ontstaan er geen discussies meer. We leerden ook respect te hebben voor kinderen die supporter zijn voor een andere ploeg. Tijdens het functioneel rekenen wordt wekelijks iemand aangeduid die de nieuwe stand in orde brengt en de wedstrijden voor de volgende speeldag klaar zet.
Kinderen uit de andere klassen komen nu en dan eens tijdens de pauzes in onze klas kijken hoe het met hun favoriete ploeg staat.
Technieklessen in onze klas
Tijdens de technieklessen maakten we reeds verschillende leuke dingen. We maakten een voelbak voor de klas van juf Sofie. Haar kinderen waren in de wolken toen we de voelbak kwamen voorstellen in hun klas. Het ‘nieuwe zand’ die onder andere ook de klas van juf Sofie had gekregen kon meteen worden uitgetest.
Coöperatief werken
Het is belangrijk dat kinderen leren samenwerken. Dit proberen we te stimuleren dankzij coöperatief werken tijdens hoekenwerk. Allerlei spelletjes worden dan behandeld, zoals bijvoorbeeld: ‘ik zie, ik zie, wat jij niet ziet’, ‘vingertwister’ en allerlei spelletjes rond uitbeelden en instructies geven aan elkaar. Leuke oefeningen! De kinderen beleven plezier aan deze activiteiten.
Dikke truiendag in de kijker
Dikke truiendag werd dit jaar aan carnaval gekoppeld. ’s Morgens kregen enkele klassen bezoek van inspecteur Benny Bax van de milieupolitie die kwam controleren of de verwarming een graadje lager was gedraaid. Met de ganse school zongen we het themalied na de verkiezing van prins en prinses carnaval van
De Zandkorrel. De prins en prinses legden hierna elkaar het vuur aan de schenen bij een race om de meeste dikke truien te verzamelen. Het team van de prinses kwam als winnaar uit de bus.
Carnaval : de optocht te Eernegem !
Mooi weer en een massa enthousiaste kinderen, juffen en meesters door de straten van Eernegem. (meer…)
Spelling?
Het is bijna vakantie, dus, dan mag de les van spelling eens anders zijn. De spellinggroep van juf Betty werden in 3 groepen verdeeld. We mochten spelletjes spelen: Tik, tak boem met alle letters en clusters van letters die we al geleerd en geoefend hebben, scrabbel en galgje. Het was leuk maar wel moeilijk!
Naar de fietsenmaker.
Op het schooldomein hebben we heel wat fietsen. Tijdens de lessen leren leren controleerden we de fietsen met behulp van een controlekaart.
We stapten met onze fietsen tot bij de fietsenmaker, waar de fietsen opnieuw hersteld werden. We moesten niet alleen luisteren en kijken, maar mochten zelf ook helpen!
Dank je wel fietsenmaker Alain voor deze leerrijke ervaring!
Verkiezing slogan antipestteam
Tijdens de week tegen pesten hebben de leerlingen van alle klassen in de Vloedlijn een slogan bedacht. Er waren heel veel leuke en creatieve slogans. Deze slogan werd verkozen:
Er wordt gepest … Wat doet de rest?
Als afsluiter van de week tegen pesten werd nogmaals de “Move tegen Pesten” gedanst.