Viesvuilland
De kinderen van de onderbouw werden meegenomen naar een koninkrijk waar het afval de juiste weg naar niet meer vond. De kinderen hielpen de koning om het afval terug op de juiste plaats krijgen.
Voederhuisjes maken!
Tijdens de lessen functioneel rekenen construeerden we zelf voederhuisjes om op het schooldomein te plaatsen.
We leerden heel nauwkeurig te meten om zo het voederhuisje in elkaar te timmeren.
Na al dat getimmer, moesten de voederhuisjes natuurlijk ook nog geschilderd worden, zo zijn ze beschermd tegen de regen.
We werkten mooi samen in team en hebben op een leuke manier veel bijgeleerd!
Soepele bewegingen in de sneeuw??
Om de schrijfbewegingen op een speelse manier in te oefenen, maakten we in de klas van juf Michèle met de vingers sneeuwvlokjes in scheerschuim. Thomas deed alvast zijn uiterste best om mooie sneeuwsterren te toveren.
Wensboom
Januari Nieuwjaarsmaand…. De kinderen van de klas van Juf Michèle en juf Nadine maakten samen een wensboom. Alle wensen komen recht uit het kinderhart en zijn te lezen op het groepswerk in “de zonnelaan” van onze school. Een persoonlijke wens toevoegen mag en maakt onze boom nog meer uniek.
Zora aan het werk in De Vloedlijn
Iedereen kent Zora. Zora is onze robot die veel leuke dingen kan. Ze kan praten, wandelen, dansen en nog zoveel meer … Zora is daardoor ook heel geliefd door onze kinderen. In het filmpje is te zien wat Zora een tijdje geleden al kon. Vandaag is ze al heel wat …
Wij leren schaken
De klassen van juf Jolien en juf Pascale zijn na de kerstvakantie gestart met schaaklessen. Juf Joke, meester Joni, meester Jim en schaakmeester Kevan leren ons elke woensdag stap voor stap schaken. De eerste les leerden we de plaats van de stukken op het bord. We leerden dit aan de hand van playmobil. Dit was heel leuk en hielp ons om de plaatsen goed te onthouden. In de klas maakten we met de juf een groot schaakbord. Dankzij magneten aan de stukken, kunnen we nu ook oefenen in de klas. De tweede les leerden we wat ‘de toren’ en ‘de loper’ allemaal mogen doen. We kijken nu al uit naar de volgende les! Tot binnenkort voor meer schaaknieuws!
wafelenbak!
wat doe je op een koude winterdag? Wafeltjes bakken… Ook dat idee kwam bij de kinderen naarboven. Ingrediënten benoemen en onthouden, scheppen, meten, proeven, mengen… Alles werd door de kinderen uitgevoerd. En ook juf kan bevestigen dat de wafeltjes lekker smaakten. Misschien kunnen ook de ouders dit beamen want alle kleuters namen een wafeltje mee naar huis… Of was deze onderweg al naar binnengespeeld? 🙂 , Juf Nele
Brrrrr koud!
Ook al vallen de temperaturen deze winter heel goed mee, toch kunnen we onze dikke jas niet missen in de winter. In de kleuterklas werken we 2 weken rond het thema ‘kikker in de kou’ Ook kikker heeft het verschrikkelijk koud, gelukkig wordt voor een dikke trui gezorgd. We beluisteren het verhaal, spelen kikkerspelletjes, knutselen een ‘kikker’ en spelen een memorie-spel op het grote prowisebord. Een nieuwe manier van werken dat de kleuters duidelijk kan boeien! juf Nele
thema dino’s
De oudste kleuters werken het thema dino’s uit in de klas. Een spannend thema, waarbij we een landschap knutselden voor de dieren. Hen sorteerden volgens vliegend, zwemmend, lopend.. afdrukken herkennen, … en vooral dino-eieren maakten en spannend toekeken welke dino als eerste zou geboren worden… NV
Welkom!
Beste ouder
Vanaf maandag, 12 januari kan het zijn dat de hoofdingang van De Vloedlijn tijdens de schooluren (vanaf 8u45 tot 15u50) gesloten is. U kan de school tijdens de schooluren steeds betreden via de zij-ingang. Over de middag hebben de leerlingen vanaf maandag de toelating om via de zij-ingang binnen te komen.
Dit wordt misschien wel wat wennen de eerste dagen maar we denken op die manier meer zicht te hebben op wie de school binnenkomt en hopen u zo door iemand van ons secretariaat beter te kunnen helpen indien nodig!
Wit rechts onder!
Woensdag, 7 januari startten de leerlingen van de klas van juffen Pascale en Jolien hun eerste schaaklessen. Ze leerden de schaakstukken op een speelse manier kennen en konden op het eind van de les de stukken op de juiste startplaats zetten op het schaakbord. Zij weten nu al hoe je een schaakbord juist moet plaatsen. Wit rechts onder! (meer…)
Bruggen bouwen
In de lessen wereldoriëntatie werden bruggen van dichtbij bestudeerd door de leerlingen van meester Wesley. We zagen door de geschiedenis heen de noodzaak van overbruggingen en ook de technische evolutie bij het bouwen van bruggen. Zo merkten de leerlingen op dat een driehoekcontstructie en bogen (boogbruggen) zorgen voor extra stevigheid.
De soorten bruggen werden onder de loep genomen met enkele voorbeelden zoals:
- The Golden Gate Bridge van San Francisco (hangbrug)
- De brug van Millau (tuibrug)
- Pont du Gard (boogbrug uit de tijd van de oudheid)
- De Smet de Naeyerbrug (boogbrug uit staal in Oostende)
- Verschillende ophaalbruggen uit omgeving en uit het verleden.
- …
De kinderen waren gefascineerd door de hangbruggen en tuibruggen waardoor ze zelf de handen uit de mouwen staken om deze bruggen te bouwen met karton, kurken, touw, …
Dit is het voorlopige resultaat…