Week van de poëzie : Mus
In de lessen W.O. leren we over de vogels in de tuin. Ter gelegenheid van de gedichtendag maakte we een gedicht over een vogeltje dat we veel zien. nl Mus. We hebben dat gedichtje voorgelezen aan de klas van juf Joni.
Mus
mus, mus, mus.
Waar ben je mus?
Waar ben je nou?
In een lus?
Op de bus?
Kom toch gauw!
Hier is voer voor jou!
Ibe, Kobe en Jary
Belevingsmoment PE8
Op woensdag 24/01/18 was het de beurt aan PE8 om het belevingsmoment te verzorgen in De Zandkorrel. De kinderen brachten een stukje toneel met enkele hondjes van de 101 dalmatiërs en …Cruella Deville ! Het was een erg leuke activiteit en de kinderen genoten er met volle teugen van !
[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=YrLuML2bR-Y[/embedyt]
Bezoek aan Dali Museum Brugge
De kinderen uit de klassen van meester Maarten, juf Michèle en juf Nadine werken in deze periode een project uit rond het thema tijd.
Wiskunde, taal, WO, crea; binnen elk vak werken we rond tijd. Dit maakt het onderwerp boeiend, functioneel en leerrijk.
Voor het vak muzische vorming gingen we op uitstap naar het museum van Dali in Brugge. We zagen er kunstwerken waar uurwerken in verwerkt waren. Onze monden vielen toch wel open bij het waarnemen van deze surrealistische werken. We probeerden via onze verbeelding een betekenis te geven aan de werken. Een boeiende opdracht.
Verbeelding is immers belangrijker dan kennis, vond Albert Einstein, een tijdgenoot van Dali.
De wissel met de Dali knikker om gratis naar het toilet te mogen in de Stadshallen, gaf aan onze unieke uitstap nog een humoristisch tintje.
Stem voor de natuur (bezoek aan VOC Oostende)
Op donderdag 18 januari brachten de klassen van juf Gwenny en juf Annelies een bezoekje aan het Vogelopvangcentrum te Raversijde (Oostende).
Onze gids vertelde het reisverhaal van Jan van Gent. Jan landde midden op zee in olie en spoelde aan op het strand, doordat hij niet meer kon vliegen. Hij was erg bang. Gelukkig werd Jan ontdekt door mensen en in een handdoek gewikkeld, waardoor hij tot rust kwam. Zijn redders brachten Jan in een kartonnen doos met gaatjes naar het VOC. Zo leerden de kinderen meteen hoe ze het best vogels in nood hulp kunnen bieden.
Daarna namen we een kijkje in de kamer van de dierenarts en ervaarden welke onderzoeken er gebeuren als zieke dieren arriveren . Hoe de olie van de vogelveren wordt verwijderd, kwamen we te weten in de waskamer. Na een wandeling langs de dierenverblijven, lunchten we daar nog en genoten van de winterzon tijdens het afsluitende speelmoment.
Een buffet voor de vogels
Het koude weer zorgt ervoor dat de vogels moeilijk eten vinden. Met de vogeltellingen tijdens de week van 22 januari in het achterhoofd, gingen de klassen van Betty en Joni aan de slag om een heerlijk buffet te maken. Voor elke vogel wat wils.
Opnieuw schaakkoorts in De Vloedlijn
Vorige woensdag geen gewone reken- of taalles. Nee! Het eerste deel van ons jaarlijks schaaktornooi ging van start. Eén en al concentratie … Wie wordt dit jaar de schaakkampioen van onze school? Komende woensdag speelt de 2de groep. Top!
De tijd van toen…
De leerlingen uit de klas van juf Sofie leerden wat meer over de geschiedenis van hun ouders en grootouders. Hun eigen levenslijn werd aangevuld met informatie over de tijd waarin hun ouders en grootouders opgroeiden. Ze interviewden hun grootouders en zochten thuis naar voorwerpen die nu niet meer gebruikt worden.Hier hielden ze dan ook een spreekbeurt over.
Naar de hippotherapie! PE 15
Op dinsdag 16 januari zijn we voor de eerste keer dit schooljaar naar de hippotherapie geweest! We vonden het heel leuk! Op naar de volgende les!
In de knoop
Het jaar zijn we gestart met knopen. Dit miniprojectje liep doorheen de rekenles, de lessen fijne motoriek en we knoopten er een fijne uitstap aan 😉
We gingen van start met het maken van een vilten slinger. Goed voor het milieu en handig in de klas te hebben.
Met lat en potlood in de aanslag meten we stroken van 3 cm af. Lat goed leggen, stevig vasthouden, … Ook het knippen in vilt vraagt wat geduld. Dat was nog niet alles… Na het knippen van de stroken kwamen de knopen aan de beurt. Die werden ook zorgvuldig genaaid.
Kerstontbijt
Eerst en vooral wensen wij iedereen een gelukkig en gezond 2018! Net voor de vakantie hebben we met de klassen van meester Dimitri, juf Annick, juf Sally en meester Wesley een kerstontbijt georganiseerd. Hieronder volgen enkele sfeerbeelden…
Winterwonderland
Samen met de klassen van juf Joni, juf Julie en juf Sofie zijn we gaan schaatsen naar Oostende. Het was een hele leuke ervaring. Na het schaatsen hebben we onze lunch opgegeten met een warme chocomelk erbij.
Kerst in de klas
De klas van juf Lynn maakte dit jaar een speciale kerstboom. We maakten er eentje uit hout en klopten er nagels in om de kerstversiering aan te hangen. Het was een echt teamwork!
Daarna hebben we de boom nog samen versierd en hebben we ook onze zelfgemaakte pakjes er onder gelegd.
Ketnet Koekenbak
Tijdens de warmste week hebben we zandkoekjes gebakken om op de markt te verkopen ten voordele van dierenpark De Zonnegloed.
Durven reanimeren!
Noodsituaties zijn steeds onverwachte gebeurtenissen die fataal kunnen aflopen. Daarom is het nodig op het hoofd koel te houden en om te durven handelen. Weglopen is geen optie. Dat is ook wat de leerlingen van juf Sally, juf Annick, meester Dimitri en meester Wesley werd aangeleerd. Hoe reageren? Hoe de hulpdiensten verwittigen? Ademt het slachtoffer? Hoe reanimeren? Hoe gebruiken we de AED?
Juf Kelly demonstreerde hoe je het leven van iemand kan redden. Haar enthousiasme prikkelde de kinderen om actie te ondernemen. Bekijk de foto’s!
PE 7 –> Het was weer … koekenbak!
Net zoals vorig jaar steunden we met de Zandkorrel opnieuw een goed doel en deden we mee met de Ketnetkoekenbak t.v.v. Music For Life. Zonnegloed werd ons goede doel!
Hieronder zie je de foto’s van “the making of” van de wafeltjes.
Kriebeldiertjes
Het nieuwe WO-thema in de klas van juf Edith was kriebeldiertjes. De stagiaire die les gaf had dan ook verschillende diertjes mee: meelwormen en regenwormen. We mochten deze op onze handen laten kruipen. We bekeken deze ook met een vergrootglas. Hoeveel poten hebben ze, hoe zien ze eruit, hoe bewegen ze zich voort, … We maakten ook een soort wormenbak. Wat was dat interessant zeg!