Gewichtige zaken op vrijdag
Een gram…Een kilogram? Jaja! Gewichtige dingen in de rekenles op vrijdag! Maar…Alles mooi in balans!
Een gram…Een kilogram? Jaja! Gewichtige dingen in de rekenles op vrijdag! Maar…Alles mooi in balans!
Op vrijdag 22 september was er de Strapdag. Stappen en trappen naar school!!!
Onze school was versierd, de kinderen hadden hun wieltjes mee om er tijdens het middagspel mee te spelen en als afsluiter hebben de kinderen en leerkrachten gedanst op het ‘Straplied’.
Deze week bakten we 4 verschillende broden. Een gewoon brood, een brood zonder gist, een brood zonder zout en een brood zonder gist en zout. Eerst maakten we het deeg en daarna lieten we het deeg rijzen. Toen zagen we al wat verschil tussen de 4 broden. Natuurlijk want de 2 broden zonder gist waren bijna niet gerezen. Toen de broden gebakken waren zagen we ook dat de gist verantwoordelijk is voor de gaatjes in het brood. En toen mochten we proeven… Globaal gezien mochten we stellen dat het gewoon brood (met zout en gist) het lekkerst was. Als afsluiter mochten de kinderen nog vertellen over ons experiment aan de klas van juf Nadine en mochten ook zij eens proeven van ons brood.
De kinderen van de speelleerklas koersten deze morgen tussen de appelbomen van Fruitteeltbedrijf Candaele in Eernegem. Appels mogen er geplukt worden als ze mooi rood kleuren; hét teken dat ze rijp zijn. Er wordt gewerkt met de plukmand of de plukmachine. We namen een kijkje in de loods met de sorteermachine en de frigo’s. Als smakelijke afsluiter mochten we appels rapen.
De klas van meester Maarten en juf Nadine hadden vandaag ingetekend voor een workshop bij Mu-Zee. Ook Luna, Kyle en Bianca uit de klas van juf Michèle konden deze workshop volgen, want het aantal plaatsen was beperkt.
Zelf een animatiefilmpje maken was een unieke ervaring. Er moesten 12 foto’s genomen worden voor 1seconde van het filmpje. Decors, personages en een scenario…we bedachten het allemaal zelf.
De resultaten waren verbluffend.
.
De kinderen van de klas van juf Jolien en juf Nathalie die nog geen schaaklessen kregen, volgen elke woensdag nu schaakles. We hebben al 2 lessen gekregen. We leerden hoe we het bord moeten juist leggen, dat we elkaar een hand geven en ‘goede partij’ toewensen voor het spelen, de opstelling van de verschillende stukken, … . Elke les leren we één stuk. Het eerste stuk was ‘de toren’. We weten nu dat de toren vooruit, achteruit, naar links en naar rechts mag gaan. Hij mag ook kiezen hoeveel stapjes hij zet. We oefenden dit in aan de hand van enkele spelletjes. Volgende week is er een nieuw stuk aan de beurt!
Onze eerste sessie Hippotherapie
Vandaag vertrokken we voor onze eerste sessie Hippotherapie. Gedurende 6 weken gaan we op Hippotherapie. Elke week iets anders.
Vandaag mochten we eerst kennismaken met de verschillende paarden en pony’s. Voor velen de eerste maal dat ze een paard aaiden. We leerden dat een paard geen poten en een kop heeft maar benen en een hoofd. Het is tenslotte een ijdel dier.
Na de kennismaking mochten we starten aan het echte werk. Eerst onze pony ‘Cas’ netjes en proper maken. Kammen en borstelen. Nadien kregen we een plan en moesten we de piste proberen op te stellen zoals op het plan opgegeven. Hier kon men duidelijk zien wie een ruim inzicht heeft, wie kon samenwerken en hoe er oplossend werd samengewerkt. Niet altijd even evident.
Nadien moest elke leerling een parcours afleggen met de pony in de hand. De pony mocht niet losgelaten worden en het parcours moest perfect afgelegd worden. De leerlingen leerden op deze manier om met het paard te communiceren, wat te doen wanneer het paard geen zin had en hoe een probleem op te lossen. Er kwam toch wel wat denkwerk aan te pas.
Nadien kwam een opdracht om met z’n allen en samen met het paard het parcours af te leggen zonder het paard en elkaar te lossen. Niet evident want de leerlingen moesten leren samen tot een oplossing te komen en om leren naar elkaar te luisteren en te kijken zonder dat de juf hiervoor opdracht gaf. Bepaalde leerlingen konden ons echt verbazen in het oplossen van problemen en de touwtjes in handen te nemen wanneer het voor sommigen te moeilijk werd.
Het was een super eerste ervaring en het smaakt zeker naar meer. Cas, tot volgende week !!!
Vanmiddag gingen de klassen van juf Annelies en juf Caroline samen op uitstap naar de kermis. We mochten maar liefst drie ronden op de draaimolen zitten! Benieuwd wie er de flosj heeft kunnen nemen? Kijk dan zeker eens naar de foto’s.
Van al dat draaien hadden we wel wat honger gekregen waardoor we nog overheerlijke oliebollen zijn gaan eten.
In de klas van juf Nadine hadden de kinderen heel wat plezier vandaag. We ervaarden dat ballonnen bedwingen niet echt eenvoudig was. Het uurtje pdychomotoriek was dan ook veel te vlug voorbij.
Vorige week vrijdag gingen de klassen van juf Jolien en juf Nathalie naar het filmfestival. Tijdens de wandeling hadden we oog voor de verschillende verkeersborden en enkele verkeersregels. Toen we toekwamen bij de Kinepolis, liepen we als echte sterren op de rode loper. Ook even poseren voor een groepsfoto zoals echte sterren doen. Daarna gingen we vol spanning naar de filmzaal. We keken naar ‘De grote kaasrace’. Enkele leuke personages moesten aan de slag om de inwoners van een naburig dorp te verslaan in een grote kaasrace. Daarbij zijn alle middelen toegestaan! Het werd een gevaarlijke race over ravijnen, bevroren meren en door bossen vol hongerige beesten. Wat was dat spannend! De meeste kinderen (en ja hoor, ook de juffen!) zaten op het puntje van hun stoel! We hebben genoten van een leuke uitstap!
We deden eens (nuja… meer dan eens ;-)) zot met MOS vorig schooljaar en schreven ons in voor de wedstrijd ‘ de mooiste tuin van Ichtegem’. We deden mee met de catergorie 500m² en groter. Eind juni kwamen 3 keurders langs. Gewapend met fototoestel, schrijfblok en een heleboel vragen. Het was wachten tot september om de uitslag te kennen. Wat spannend allemaal.
Begin september kregen we een uitnodiging om naar de prijsuitreiking te gaan. Met klamme handen trokken meester Franky en juf Joni op donderdag 14 september richting ‘De Ster’ in Ichtegem. Ojee… veel tafels, stoelen en een heus scherm. Maar vooral… Veel deelnemers. Echte tuinders… Daar zijn wij klein bier bij.
We maakten kennis met ontzettend veel planten en struiken. We verkregen heel wat bruikbare info voor de groene werking op school. In de voorstelling van de tuinen, kwam ook De Zandkorrel aan bod. De wiglo, de moestuintjes, de loungehoek, … Ook werd mooi verwoord wat we precies uitvoeren op school in het groen met de kids. Een goedkeurend gestamel weerklonk in het publiek, wij blonken in ons vel.
En dan, de prijsuitreiking… ttrr…..
In de klas van juf Ellen leerden we deze week over camouflage. Aangezien dit aan bod kwam in de film ‘Toen mijn vader een struik werd’, wilden we dit wel eens zelf ervaren. Meester Jim bracht voor ons een legerhelm mee zodat we dit eens goed van dichtbij konden bekijken en ook eens zelf konden passen. Amai, die helm was wel zwaarder dan we dachten… Sommige kinderen hadden het moeilijk om de helm langer dan 5 minuten aan te houden. Gelukkig zat er binnenin een tweede helm die toch wat steun aan ons hoofd gaf. Juf maakte foto’s van ons (gecamoufleerd zoals op de affiche van de film) en we maakten hiermee een camouflagekunstwerk. Daarnaast speelden we ook een camouflagespelletje… Wat leuk!