Werelddierendag werd.. werelddierenWEEK !
Deze week werkten de leerlingen van PE 10 rond huisdieren en hoe we daar op een juiste manier mee moeten omgaan.
De hond van meester Bart heet Zara.
Het is een springer spaniel. Ze is zes jaar en is verzot op kinderen.
Ze verbleef gedurende de hele week bij ons op school en in de klas.
De kinderen waren verantwoordelijk voor haar voeding, verzorging en haar dagelijkse wandelingen.
De leerlingen van De Zandkorrel vonden dit een heel fijne en leerrijke week!
Voor herhaling vatbaar !
[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=AexDkLDKbaI[/embedyt]
Strapdag te Eernegem.
Stappen en trappen, dat is gezond en goed voor het milieu !
We kwamen massaal met de fiets of te voet naar school.
Onze kinderen in De Zandkorrel oefenden alvast ook het bijhorende dansje.
Wat een leuk resultaat !
[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=HxbgfUPnGIg[/embedyt]
Woord van de week
In de klas van juf Jolien hebben we elke week “woord van de week”. Deze week was het woord “passer”. Tijdens de les rekenen hebben we gewerkt rond de vlakke figuren waarbij het woord aan bod kwam. We leerden waarvoor een passer dient en hoe het werkt. Iedereen mocht de passer uitproberen om een mooie cirkel te maken. Dit ging niet altijd even gemakkelijk, maar iedereen heeft geprobeerd en gaf de moed niet op! Al snel merkten enkele kinderen op dat je ook cirkels op een andere manier kan tekenen, namelijk door voorwerpen te overtrekken.
Juf Pascale hippotherapie sessie 3: Samen een oplossing zoeken
Vandaag stond oplossingsgericht werken centraal. In groep moesten de kinderen verschillende problemen op lossen. Ze moesten leren met elkaar overleggen en hun oplossingen uitzoeken of ze wel juist waren. De opdrachten waren:
– een vierkant leggen met balken
– op de krukjes van plaats veranderen terwijl de pony’s aan de buitenkant moeten blijven wandelen
– de geblinddoekte medeleerling een opdracht laten uitvoeren
– de pony’s in de vierkant krijgen zonder holster en aanraken
Het was niet altijd even gemakkelijk maar de leerlingen hebben goed samen gewerkt en alles op eigen houtje kunnen oplossen. Leren luisteren naar elkaar was niet altijd even gemakkelijk. De kinderen hebben vandaag terug heel wat bijgeleerd. Nu nog toepassen in het dagelijkse leven.
Als afsluiter moeten de leerlingen ook helpen opkuisen. De uitwerpselen met het juiste materiaal opruimen en op de mesthoop gooien. Niet iedereen vond dit aangenaam om doen…
Op naar de volgende les.
Leren leren op terrein
5 Oktober 2017. De klas van juf Michèle en juf Nadine trotseerden de hevige najaarsstorm en trokken naar de zeedijk.
We leerden over de “drie Gapers”, we moesten het juiste aantal sterren tellen, we leerden de groep rangschikken van klein naar groot….
Voor onze laatste opdracht mochten we zelf een ster tekenen met stoepkrijt.
Luna uit de klas van juf Michèle had nu als actrice haar eigen ster. Hoe uniek was dit!
Het zand tussen de tanden, in de ogen en de oren namen we er graag bij.
Spetter spater …
… lekker in het water (zwemles speelleerklas 28/9)
Scholenveldloop
Vorige week woensdag was het weer zover! De 29ste editie van de scholenveldloop vond plaats.
Een hele dikke proficiat aan al onze leerlingen! Ze hebben hun medaille meer dan verdiend ontvangen! #sportersbelevenmeer
Multimedia in de klas
Een tijdje terug postte de klas van meester Maarten en juf Nadine een artikel over een workshop “animatiefilmpjes” maken in Mu-zee-um.
Vandaag kregen we per mail onze filmpjes doorgestuurd. Mooi resultaat.
Nick uit de klas van juf Nadine plaatste passende muziek bij het filmpje.
Bekijk het resultaat hieronder zelf maar en geniet!
[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=NmjrgzQDtr8[/embedyt]
Hippotherapie juf Pascale sessie 2
Ongeduldig om naar de Hippotherapie te gaan …
Vandaag mochten we opdrachten uitvoeren samen met de pony’s. Eerst starten we altijd met de pony’s te borstelen en te kammen, zo krijgen we een band met de dieren.
Nadien mochten we met de pony’s werken en opdrachten uitvoeren. Niet altijd even gemakkelijk want de pony moet mee en doet niet altijd wat er gevraagd worden. Een beetje zoals sommige leerlingen als de juf iets vraagt ?. Hoe moet je dit dan oplossen.
Oefeningen waarop samenwerken, rustig blijven en elkaar en de pony dingen duidelijk maken zonder gefrustreerd te raken, kwamen duidelijk naar voor.
We kijken alvast uit naar de volgende keer.
leesparcours
Het lezen kan op verschillende manieren geoefend worden. Daarom hielden we vorige week een leesparcours. Om de tien minuten schoven we door naar een volgende opdracht…
Thema Kermis – Appelbeignets
De klas van juf Jennifer en van juf Amanda hebben lekkere appelbeignets gemaakt.
Een super start voor het thema Kermis.
spelend rekenen
Vorige week oefenden we via een spel de getallen op het honderdveld en de bijhorende rekentaal in. De kinderen vonden het fantastische leuk, maar moesten bij momenten toch heel hard nadenken. Door getallen weg te klikken bleef er uiteindelijk 1 getal over. Op voorhand mochten de leerlingen raden welk getal dit ging zijn….
Hippotherapie
Vorige week gingen de kinderen van PE 4 naar de hippotherapie.
Om te beginnen borstelden we met z’n allen de pony. Daarna legde elke leerling samen met de pony een parcours af met leuke hindernissen. Om de kinderen goed te laten samenwerken, hielpen ze een geblinddoekte leerling het parcours af te leggen.
Nadat we ervaring hadden opgedaan met een pony waren we helemaal klaar voor het grote werk. We mochten namelijk allemaal eens op een paard zitten! Elke leerling kreeg een opdracht: een bal op een racket houden, ringen verzamelen, … De echte durvers mochten zelfs eens rechtstaan op het paard.
De Groote Oorlog
Vandaag gingen we op verkenning in De Vlaamse Velden. Bij onze eerste halte maakten we kennis met een Duitse Militaire begraafplaats, daar leerden we waarom de grafstenen platliggen. We merkten ook de typische eikenbomen op. Van daar trokken we richting De Dodengang in Diksmuide. Daar kregen we heel wat objecten te zien uit de Eerste Wereldoorlog. Wapens, bommen, granaten…Achter glas, maar dankzij Meester Jim ook van dichtbij, we maakten kennis met een echte bajonet en kwamen ook te weten wat “loopgravenkunst” is.
Van daar trokken we richting West – Vleteren om lunchpauze te houden en dan kennis te maken met een Belgische Militaire begraafplaats, waar de grafstenen rechtop staan, we kwamen er heel wat bekende familienamen tegen.
De laatste stop was misschien wel de indrukwekkendste! We gingen op bezoek in Tyne Cot Cemetry, het grootste Militaire kerkhof ter wereld! Ook daar stonden de grafstenen rechtop! Waarom grafstenen rechtopstaan of platliggen, moet je de kinderen maar vragen!