De voorbije weken hebben er terug enkele leerlingen deelgenomen aan de lessen hippotherapie.
Dit zijn lessen waarbij gebruik gemaakt wordt van het paard. Bij deze groep werkten we vooral op het sociaal emotioneel vlak.
We leerden tijdens de eerste les dat ook paarden hun eigen verhaal hebben. Dat ze hun eigen afkomst, opvoeding, karakter en plaats in de groep hebben.
De kinderen mochten na het observeren alle paarden, aanduiden welk paard het best bij zich zou passen. Dit werden dan de paarden waar elk kind mee mocht werken.
Elke les start met het poetsen van de paarden. We leren hen verzorgen en mooi maken, want ook paarden voelen zich hierdoor beter in hun vel.
We werken in de piste zowel naast het paard, maar ook op het paard.
Naast het paard moesten de leerlingen enkele opdrachtjes vervullen. De ene wat gemakkelijker dan de andere.
Hoe laat ik een paard mij volgen, zonder hem vast te houden? Hoe laat ik een paard stoppen zonder hem aan te raken? Allemaal met onze lichaamstaal. Iets dat soms meer zegt dan woorden.
Soms leerden we ook echt eens ‘STOP’ zeggen.
Op het paard werkten we aan het vertrouwen. Achterstevoren zitten, liggen, zitten,…niet allemaal even gemakkelijk.
De 6 lessen zijn voorbijgevlogen, en het werd voor de leerlingen alvast een onvergetelijke ervaring.
(meer…)