Currently browsing

Page 93

Trick or treat!

Vandaag vierden we Halloween in onze klassen als beloning voor de inspanningen van de eerste periode. De kinderen werden verdeeld in 3 groepen om deel te nemen aan een workshop. In de ene groep werden de schilderskunsten naar boven gehaald. In een andere groep werd er geëxperimenteerd met toneelstukken en in de laatste groep werden er griezelspinnen en bloederige mummies gemaakt.

download

(meer…)

Ammonieten

We hebben het over de Romeinen (uit de Oudheid). Vandaag bracht Tigo fossielen van Ammonieten mee met de vraag of dat iets was uit de tijd van de Romeinen. Toen we op zoek gingen naar meer info, kwamen er achter dat de fossielen eigenlijk nog véél ouder zijn dan de oude Romeinen.

Het filmpje dat we terugvonden met de informatie vindt U hier.

Olympische herfstatleten

Vorige week gingen de klassen van juf Jolien, juf Sofie en juf Nele op stap naar aanleiding van ‘week van het bos’. Na verschillende lessen in de klas over ‘de herfst’, gingen we zelf op stap en op ontdekking. In het bos namen we deel aan ‘de Olympische herfstspelen’. We leerden over verschillende dieren, vruchten, bomen, …  en namen deel aan verschillende spannende activiteiten. Als beloning voor onze goede inzet, kregen we met de groep een medaille mee! Go go goooo team België!!

img-20161014-wa0000

(meer…)

* Schrijfdans *

Elke dinsdag krijgen de leerlingen schrijfdans onder leiding van de schrijfdansjuf (juf Shana).

Schrijfdans is schrijbelen, schrijftekenen en schrijven op muziek. Deze werkwijze leert onze kinderen schrijven vanuit hun natuurlijke bewegingen, met hun eigen zwier en zwaai. Het is belangrijk dat de leerlingen hun frustraties en emoties kwijtraken en zo op een ontspannende manier leren bewegen. We doen dit met allerlei materialen zoals potloden, stiften, scheerschuim, verf, wasco’s, enzovoort.

Schrijfdans is een ontspannende en plezierige activiteit, die de mentale en motorische ontwikkeling ten goede komt. Schrijfdans is dan ook niet los te denken van muziek, liedjes, rijmpjes en versjes.

Bij schrijfdans starten we met het oefenen van de grove motoriek om over te gaan naar de fijne motoriek en om uiteindelijk te komen tot het schrijven.

Hieronder enkele foto’s van uw kind tijdens het thema ‘De Vulkaan’. We beginnen elk thema met het voorlezen van een verhaaltje. Daarna schieten we in actie …

img_9849img_9842

De eerste stap is het maken van grote bewegingen in de lucht. De leerlingen zorgen ervoor dat ze hun bewegingen goed uitvergroten en hierbij heel hun lichaam bewegen. Daarna gaan we over naar het schrijbelen, schrijftekenen en schrijven op een ondergrond (bijvoorbeeld een tekenblad). Op die manier zullen de leerlingen hun bewegingen moeten verkleinen en aanpassen aan de oppervlakte waar ze op werken. De bewegingen worden met twee handen symmetrisch uitgevoerd. Daarna gaan we over tot het schrijven op papier.

(meer…)

Op bezoek bij de burgemeester!

Op 17 oktober gingen de klassen van juf Kimberley en meester Dimitri naar het stadhuis. We bezochten er verschillende afdelingen. Kurt Claeys (schepen van ruimtelijke ordening, bouwvergunningen, ICT) kwam ons vertellen over zijn job als schepen bij stad Oostende. Hij wou zelfs op de foto met ons in de trouwzaal. Toen we de gemeenteraadszaal bezochten kwam zelfs burgemeester Johan Vande Lanotte ons bezoeken. Hij had het heel druk maar nam toch de tijd om enkele vragen te beantwoorden en om met ons op de foto te staan.

bestand_002

(meer…)

Week van het Bos!

Op dinsdag 11 oktober zijn we met de klassen van juf Valerie, juf Pascale en juf Gwenny naar het bos geweest. Daar vonden de Olympische Herfstspelen plaats.

We hebben veel bijgeleerd over de bosbewoners en de vruchten die we er vinden.

Daarnaast hebben we ook verschillende doe-opdrachten uitgevoerd en spelletjes gespeeld. We weten nu ook dat deelnemen belangrijker is dan winnen! Het was een super toffe dag!

De atleten van PE 19, 35 en 20.

img_0002 (meer…)

Onze maandtaak voeren met veel plezier en goesting uit

Deze maand zijn wij verantwoordelijk voor de diertjes op school. Elke dag controleren we het voedsel en het drinken, op vrijdag kuisen we de hokken uit er verversen we het stro.

Een hele klus, maar superplezant!

11 4 6

10 9 7

We proberen ook de konijnen te aaien… maar die gaan er als de haas vandoor en verbergen zich in hun hol. Lorenzo bedacht een plan om ze uit hun hol te lokken, maar dat is voorlopig niet gelukt 🙁

(meer…)

Kunstproject W.O. 1

De kinderen van juf Annick en juf Melanie werkten mee aan het kunstproject ‘Coming World Remember Me.’ We maakten elk een beeldje voor een gesneuvelde soldaat uit de Eerste Wereldoorlog.
Het beeldje stelt een menselijke figuur voor, die ineengedoken en in zichzelf gekeerd de wereld aanschouwt.
De kids hebben enorm genoten.
Wat een toffe ochtend!

Aandachtig luisteren

Aandachtig luisteren

Jordy heeft er zin in.

Jordy heeft er zin in.

Samuel mag zijn spierballen tonen.

Samuel mag zijn spierballen tonen.

De twee vrienden.

De twee vrienden.

img_5197 img_5216

Aan het werk jongens!

Aan het werk jongens!

Goan is erg geconcentreerd bezig.

Goan is erg geconcentreerd bezig.

De kids hebben plezier.

De kids hebben plezier.

CWXRM get involved!

CWXRM get involved!

Het eindresultaat.

Het eindresultaat.

Kunstproject W.O. 1

De kinderen van juf Annick en juf Melanie werkten mee aan het kunstproject ‘Coming World Remember Me.’ We maakten elk een beeldje voor een gesneuvelde soldaat uit de Eerste Wereldoorlog.
Het beeldje stelt een menselijke figuur voor, die ineengedoken en in zichzelf gekeerd.
De kids hebben enorm genoten.
Wat een toffe ochtend!

(meer…)