Kerst in PE 12
Een lekker ontbijt en zelfgemaakte cadeautjes. Meer moet een mens niet hebben om de kerstvakantie goed in te zetten.
(meer…)
Een lekker ontbijt en zelfgemaakte cadeautjes. Meer moet een mens niet hebben om de kerstvakantie goed in te zetten.
(meer…)
Traditioneel spelen we voor de paasvakantie met alle klassen een leuk paasspel.
Ook dit jaar was dit het geval. De kinderen van PE9 hebben de spelletjes één voor één fantastisch begeleid. Daardoor kon heel de school genieten van een nog een leuke activiteit vlak voor de paasvakantie. We laten jullie even meegenieten:
PE 4 en PE9 zijn momenteel verantwoordelijk voor de kippen en de konijnen.
De oudere kinderen helpen de jongere kinderen bij de dagelijkse verzorging van onze schooldieren, wat voor een leuke samenwerking zorgt. (Na de vakantie gaat dit nog even verder!)
Omdat we ook willen dat onze dieren een goede vakantie tegemoet gaan zorgden we ervoor dat ze er terug netjes bijzitten. Terwijl we hiermee bezig waren gingen we ook op zoek naar zwerfvuil rondom ons domein… Hierbij enkele sfeerbeelden:
Meester Melvin volgde tot en met vrijdag stage in de klas van PE8. De stageperiode zat er na drie weken al op. Meester Melvin sloot deze leuke periode af door koekjes te bakken samen met de leerlingen. Achteraf mochten ze deze koekjes ook versieren, voorproeven en meenemen naar huis. Veel succes met je verdere studies meester!
Tijdens het belevingsmoment van PE 10 stond het thema ‘GELUK’ centraal. De roze klas is een klas vol geluksvogels en ook tijdens de jeugdboekenmaand werd rond dit thema gewerkt.
Voorafgaand aan ons moment, werden heel wat voorbereidende werken getroffen.
Vandaag was het dan zover…
Ook de jarigen van maart werden gevierd. Proficiat aan Sanaï, Noa, Nienke, Geoffrey en Ryan.
In juni neemt de roze klas deel aan het ‘gouden’ voetgangersexamen. Om de test tot een goed einde te brengen, moeten de kinderen enkele hindernissen doorstaan. Vandaag gingen we al eens op pad om te oefenen.
Samen een smoothie maken voor wereldwaterdag en als klasbeloning naar het speelplein! We laten jullie even meegenieten aan de hand van enkele sfeerbeelden!
Meester Sacha had alle materialen klaar gezet op de gezamenlijke tafel. Alle ingrediënten stonden ook klaar en we moesten deze afwegen met een digitale weegschaal. Eerst de boter mengen met suiker en vanillesuiker, daarna kwam het breken van het ei aan bod. Dan nog de bloem erbij en mengen maar tot een glad beslag. Dit goten we in cupcakevormpjes en werden in een voorverwarmde oven geplaatst door de juf. De overschot van het eigengemaakte deeg werd opgesmuld met de vingers, mmmmmm. Toen de cupcakes waren afgebakken mochten we deze nog versieren met slagroom en suikerversiering.
Johan van Natuurpunt kwam naar onze school en liet ons kennismaken met de wilde bijen. Daarna maakten we zelf een insectenhotel in groepjes van 5. Elke groepje had zijn eigen creatie gemaakt.
Johan vertelde veel over wilde bijen, omdat ze nuttig zijn voor de natuur. De bijen bestuiven de bloemen en dat zorgt voor biodiversiteit in de natuur.
Volgende materialen hadden we nodig om een insectenhotel te maken: wijnkist, houten blokken, bamboestokken, baksteen, kippengaas en nog takjes.
Eerst hebben we de gekozen materialen in de wijnkist gestopt. Daarna werden er gaatjes geboord in de houtblokjes. Op het laatste werd het kippengaas bevestigd. Nadien hielpen we met z’n allen opruimen.
De mooie en praktische insectenhotels zullen op het schooldomein worden opgehangen.
Auteurs artikel: leerlingen uit PE12 en PE7
De roze klas nam de voorbije periode de 19e, 20e en 21e eeuw onder de loep.
Ze ontdekten onder andere ‘schatten’ op de zolder van hun ouders en grootouders en brachten deze mee naar de klas. Leuk om te zien hoe spullen in de loop der jaren geëvolueerd zijn.
Verder gingen de kinderen op zoek naar jaartallen waarin een belangrijke ontdekking plaatsvond. Ze plaatsten de jaartallen op de eeuwenband, gingen in verschillende boeken zelf nog op zoek naar leuke weetjes, … Kortom: het was een fijne en boeiende periode.
De leerlingen van juf Britt en juf Edith gingen donderdag naar de kinderboerderij De Lange Schuur in Oostende om brood te bakken. We leerden welke ingrediënten er nodig waren om brood te maken. We proefden er ook van. Suiker was lekker, maar zout, bah … zeg! Alle ingrediënten moesten we dan door elkaar mengen. Wat water bij doen en dan kneden maar. We maakten een lange worst, een hartje, een platte pannenkoek, … Eens het deeg goed gekneed was mochten we kiezen wat de vorm van ons broodje ging worden en dan mochten we deze versieren met chocoladekorrels, zonnebloempitten en allerlei andere zaden. Daarna moesten de broodjes nog een half uurtje rijzen om dan in de oven te gaan. Ondertussen gingen we de konijnen aaien en de varkentjes voeren. Toen we terugkwamen kwam een heerlijke geur ons tegemoet. Trots gingen we met ons broodje huiswaarts.
De leerlingen van PE 7 hebben al zin in de lente… Bij lente moeten we aan bloemen denken. We leerden een Engels liedje kennen dat gaat over bloemen. We kennen nu ook het verschil tussen ritme en melodie.
Samen maakte deze klasgroep een leuk ritmisch stukje door enkel en alleen gebruik te maken van hun eigen lichaam (bodypercussie) en hier de tekst ritmisch op uit te spreken. Heel leuk om te doen! Kijk maar eens mee.