Currently browsing

Page 39

Inhaalkrokusfeest

Krokusfeest op 21 maart 2020: Geannuleerd
Krokusfeest op 24 oktober 2020: Geannuleerd
Het krokusfeest dan maar niet laten doorgaan? Oh neen hoor!

Tijdens de zedenleerles werd er tijd vrijgemaakt om de leerlingen hun verdiende feest toch te geven. Ze werden in hun klasbubbel ‘in the picture’ gezet. We dansten samen op het Knubbelied en deden een zoekopdracht om de ‘verloren rugzak’ toch bij de feesteling te krijgen (want meester Kenny wist niet meer waar hij die achtergelaten had… ).

Tot slot kreeg iedereen z’n eigen T-shirt, net zoals Knubbe die altijd draagt. Maar wel met lange mouwen hé, want het is tenslotte al herfst.

Lieve Leon,
Lieve Tygo,
Lieve D.,
Nogmaals proficiat met jullie krokusfeest!

Meester Kenny en juf Sarah

(meer…)

De herfst

Momenteel zijn we volop bezig met het thema “herfst” tijdens de Wero-lessen. Matheos vond heel wat verschillende paddenstoelen in het bos bij het internaat. Hij bracht de paddenstoelen mee en deze werden onderzocht en ontleed.

Bedankt Matheos om dit te willen doen.

Spelling – tweetekenklanken

Hier enkele sfeerfoto’s omtrent een les spelling.

De opdrachten

Boggle: vorm met de gekregen letters woorden (met tweetekenklanken).

BAM!: om beurten pak je een kaartje uit de doos. Je leest de opdracht en voert uit. MAAR pas op voor de bom!!!

Letterdoos: kijk naar de tekening en leg het woordje op je letterdoos.

Tweetekenklanken: vul het woordkaartje aan met de correcte tweetekenklank. Leg het kaartje in het juiste mandje.

Ren je rot: juf roept een woord. Je loopt zo snel mogelijk naar de tweetekenklank die je hoort.

Les midden september 🙂

(meer…)

Smartgames

De kinderen van PE5 geconcentreerd aan het werk met Smartgames   😀

Wat zijn Smartgames?

Een Smartgame is een logisch denkspel. Je traint er je geheugen mee, verbetert je ruimtelijk inzicht en je probleemoplossend denken. Je ontdekt hoe leuk het is om je hersens te gebruiken.
De opdrachten zijn verdeeld over 4 of 5 niveaus. Je begint bij de makkelijkste en geleidelijk aan worden de opdrachten steeds uitdagender.

Zie foto’s september…

(meer…)

De herfst

De leerlingen van juf Edith leerden in WO over de herfst. Welke kledij draag je in de herfst, wat doen de dieren in de herfst, wat mag je in het bos doen en wat niet, welke bomen verliezen hun bladeren en welke niet. We leerden ook over de verschillende soorten bomen: eikenboom, beukenboom, wilde en tamme kastanje, … We leerden ook de vruchten kennen en legden de juiste vruchten bij de juiste bladeren. We proefden ook eens van een tamme kastanje. De één vond het lekker, dan ander niet zo.

Hoekenwerk

Ook in hoekenwerk doen we aan ijsbergrekenen. Het juiste aantal noten naast het cijfer leggen, de cijfers namaken met noten, de noten in de 5-structuur leggen, …

Week van het bos!

Naar aanleiding van de week van het bos gingen de leerlingen van juf Jolien en juf Edith naar het stadsrandbos in Oostende. De bostrollen namen ons mee op avontuur. We zongen een liedje, we maakten de eerste letter van onze naam na met materiaal uit het bos, we volgden een touwenparcours, we luisterden naar een verhaal, we proefden okkernoten, … Het was een geslaagde voormiddag.

Week van het bos!

Van 11 tot en met 18 oktober was het dit schooljaar ‘week van het bos’!

We gingen op uitstap (ook al zag die er door COVID-19 iets anders uit dan gepland) in de frisse buitenlucht. We voerden talige, muzische, beeldende opdrachten uit. Ook onze sociale vaardigheden werden extra ingeoefend!

(meer…)

Klasbouwers

De kinderen van juf Melanie voerden allerlei leuke activiteiten uit om de klassfeer nog beter te maken: een gedichtje schrijven met z’n allen over de juf, 5 klasnamen schrijven op een alternatieve manier (zonder handen) en oh ja, de klas gezellig griezelig inrichten. Top gedaan, jongens en meisjes!

Lopen, springen, … met de blauwe klas (PE 11)

We koppelden meten en bewegen aan elkaar.

  • zo snel mogelijk 50 m lopen en de tijd opnemen met de stopwatch
  • verspringen en de afstand meten met een plooimeter
  • een tennisbal gooien en de afstand meten een rolmeter

Het was een leuk uurtje genieten van de buitenlucht!

(meer…)

Rekenles bij juf Evelyne

Via allerlei meetopdrachtjes vulden de leerlingen hun groeiboekje aan:

  • de lichaamslengte en het lichaamsgewicht werden gemeten
  • de omtrek van de pols, schedel en hals
  • de oppervlakte van de hand
  • de temperatuur van de dag werd opgemeten
  • de slaapduur werd berekend

(meer…)

Een kijkje in de pastelroze (PE9) en muntgroene (PE10) klas…

Deze week werkten onze jonge techniekers / kunstenaars hun ruimtevaartuig in Panamarenko-stijl af. Wauw, wat een prachtig resultaat!

Tijdens onze eerste voorwerpenkring werd er vol enthousiasme verteld en aandachtig geluisterd. Het is fijn om elkaar op deze manier beter te leren kennen.

Op dinsdagnamiddag kwam de zon tevoorschijn dus we trokken naar buiten om te bewegen en te meten. Op ons parcours kwamen we drie opdrachten tegen…

  1. Meet hoe ver je kan springen. Dit werd gemeten aan de hand van een plooimeter.
  2. Meet hoe ver je een tennisbal kan gooien. Om dit te meten, gebruikten we een rolmeter.
  3. Meet hoe lang je erover doet om 50 meter te lopen. Dit werd gechronometreerd.

Tot slot stond voor de kinderen uit de klas van juf Annelies de eerste toets Frans op het programma. We oefenden de leerstof extra in door per twee in hoekjes te werken.

 

Fruit in mijn schooltas (PE 3 & 5 op uitstap naar de OKAY)

Dinsdagmiddag 29 september trokken de oranje en witte klas richting de OKAY om de groenten- en fruitafdeling te bezoeken. We werden er warm onthaald en de kinderen kregen zelfs een appel aangeboden! We leerden over inheems (van bij ons) en uitheems fruit. We benoemden fruit dat aan bomen groeit, fruit met zaadjes, pitjes of steenvruchten …

Als apotheose stond een heuse proeverij op het programma. We genoten vooral van de zoete vruchten, maar ook zuur en bitter zorgden voor leuke klasmomenten, kijken jullie mee?

(meer…)

Een ruimteschip ontwerpen in Panamarenko-stijl!

Zoals jullie al wisten, is ons klasthema dit schooljaar ‘de ruimte’ . We bekeken de werken van de Belgische artiest Panamarenko (die jammer genoeg reeds overleden is) aandachtig. Bij het bekijken en bespreken van zijn werken, rezen de ideeën in de klas om zelf ruimteschepen te ontwerpen.

Onze jonge techniekers / kunstenaars maakten eerst een schets van hun ontwerp in 2D. Ze bedachten ook al een toffe en creatieve naam voor hun ruimtevaartuig. Vorige vrijdag zetten ze hun 2D-ontwerp om in 3D. Volgende week werken we deze dan af! In tussentijd al enkele sfeerbeelden van de ‘making-off’.