Currently browsing

Page 74

Canon

De kinderen van juf Jolien en juf Nathalie leerden in de muziekles wat een ‘canon’ is en hoe je het moet zingen.  In het begin was het even wennen en lieten enkele kinderen zich foppen, maar al snel ging het heel goed. Luisteren jullie mee?

[embedyt] http://www.youtube.com/watch?v=lp7GIZ6Us1M[/embedyt]

 

 

 

Naar de bibliotheek

Gisteren gingen de klassen van juf Jolien, juf Nathalie en juf Ellen naar de stadsbibliotheek. We plannen maandelijks een bezoekje aan de bib in. Enkele kinderen verschoten hoe groot de bibliotheek was en hoeveel boeken er waren. We zochten leesboeken, weetboeken en stripverhalen uit om in de klas te lezen en over te leren. We leerden niet alleen waar en hoe je boeken moet kiezen, maar ook om respect te hebben voor de afspraken van de bib en het materiaal.

(meer…)

Het is alweer die tijd van het jaar

om heerlijke champignons te kweken. Hoera!

In september biedt Inagro een teelkit ‘Champignons’ aan. We krijgen een voedingsbodem (een hele zak), dekaarde met de sporen van champignons en een hele leuke infobundel.

Samen met de groep van juf Betty gingen we op een zonnige vrijdag aan de slag. Aan de hand van het stappenplan lukt het ons om alles uit te werken zoals het hoort. Om de beurt kregen we een taakje. Het samenwerken verliep vlot.

(meer…)

Waarom zitten er gaatjes in brood?

Deze week bakten we 4 verschillende broden. Een gewoon brood, een brood zonder gist, een brood zonder zout en een brood zonder gist en zout. Eerst maakten we het deeg en daarna lieten we het deeg rijzen. Toen zagen we al wat verschil tussen de 4 broden. Natuurlijk want de 2 broden zonder gist waren bijna niet gerezen. Toen de broden gebakken waren zagen we ook dat de gist verantwoordelijk is voor de gaatjes in het brood. En toen mochten we proeven… Globaal gezien mochten we stellen dat het gewoon brood (met zout en gist) het lekkerst was. Als afsluiter mochten de kinderen nog vertellen over ons experiment aan de klas van juf Nadine en mochten ook zij eens proeven van ons brood.

IMG_20170922_142754

(meer…)

bewegen: de dieren uit de dierentuin

Deze week leerden we verschillende dieren nadoen op een leuk dansliedje. Zo deden we een leeuw, een olifant, een ratelslang, een pinguïn, een adelaar, een beer, een kikker, een aap en een kangoeroe na. IMG_20170921_153013 IMG_20170921_153014 IMG_20170921_153015

(meer…)

Dames en heren, appelen en peren, …

DSC_0722

De kinderen van de speelleerklas koersten deze morgen tussen de appelbomen van Fruitteeltbedrijf Candaele in Eernegem. Appels mogen er geplukt worden als ze mooi rood kleuren; hét teken dat ze rijp zijn. Er wordt gewerkt met de plukmand of de plukmachine. We namen een kijkje in de loods met de sorteermachine en de frigo’s. Als smakelijke afsluiter mochten we appels rapen.

(meer…)

Er zit een regisseur in elk van ons

De klas van meester Maarten en juf Nadine hadden vandaag ingetekend voor een workshop bij Mu-Zee. Ook Luna, Kyle en Bianca uit de klas van juf Michèle konden deze workshop volgen, want het aantal plaatsen was beperkt.

Zelf een animatiefilmpje maken was een unieke ervaring. Er moesten 12 foto’s genomen worden voor 1seconde van het filmpje. Decors, personages en een scenario…we bedachten het allemaal zelf.

De resultaten waren verbluffend.

 

.

De zeepslang

Een zeepslang maken? De kinderen experimenteerden tijdens de les techniek met afwasmiddel, schoonmaakdoekjes en plastiekflesjes. Maar wat doen we met het overige schuim? Een schuimbaard maken natuurlijk!

IMG_8885 IMG_8887 IMG_8894 IMG_8916 IMG_8911 IMG_8909 IMG_8908

De plattegrond

De maquette die kenden we al, dus was de stap naar de plattegrond van de klas en de school klein. We vinden zelfs al onze weg op een plattegrond!

IMG_20170921_143216

Het groeiboekje groeit mee met zijn eigenaar

Spannend, hoe warm is het dit jaar op 21 september? Is het warmer of kouder dan vorig jaar, hoeveel ben ik gegroeid? Is mijn hoofd groter geworden? Mijn hals dikker? En mijn pols? Weeg ik meer? Dat komen we allemaal te weten bij het invullen van het groeiboekje!

IMG_20170921_093526

Schaaklessen

De kinderen van de klas van juf Jolien en juf Nathalie die nog geen schaaklessen kregen, volgen elke woensdag nu schaakles. We hebben al 2 lessen gekregen. We leerden hoe we het bord moeten juist leggen, dat we elkaar een hand geven en ‘goede partij’ toewensen voor het spelen, de opstelling van de verschillende stukken, … . Elke les leren we één stuk. Het eerste stuk was ‘de toren’. We weten nu dat de toren vooruit, achteruit, naar links en naar rechts mag gaan. Hij mag ook kiezen hoeveel stapjes hij zet. We oefenden dit in aan de hand van enkele spelletjes. Volgende week is er een nieuw stuk aan de beurt!

IMG_20170920_102924177 IMG_20170920_101303794

(meer…)

De klas van juf Pascale volgt hippotherapie !

Onze eerste sessie Hippotherapie

Vandaag vertrokken we voor onze eerste sessie Hippotherapie. Gedurende 6 weken gaan we op Hippotherapie. Elke week iets anders.

Vandaag mochten we eerst kennismaken met de verschillende paarden en pony’s. Voor velen de eerste maal dat ze een paard aaiden. We leerden dat een paard geen poten en een kop heeft maar benen en een hoofd. Het is tenslotte een ijdel dier.

Na de kennismaking mochten we starten aan het echte werk. Eerst onze pony ‘Cas’ netjes en proper maken. Kammen en borstelen. Nadien kregen we een plan en moesten we de piste proberen op te stellen zoals op het plan opgegeven. Hier kon men duidelijk zien  wie een ruim inzicht heeft, wie kon samenwerken en hoe er oplossend werd samengewerkt. Niet altijd even evident.

Nadien moest elke leerling een parcours afleggen met de pony in de hand. De pony mocht niet losgelaten worden en het parcours moest perfect afgelegd worden. De leerlingen leerden op deze manier om met het paard te communiceren, wat te doen wanneer het paard geen zin had en hoe een probleem op te lossen. Er kwam toch wel wat denkwerk aan te pas.

Nadien kwam een opdracht om met z’n allen en samen met het paard het parcours af te leggen zonder het paard en elkaar te lossen. Niet evident want de leerlingen moesten leren samen tot een oplossing te komen en om leren naar elkaar te luisteren en te kijken zonder dat de juf hiervoor opdracht gaf. Bepaalde leerlingen konden ons echt verbazen in het oplossen van problemen en de touwtjes in handen te nemen wanneer het voor sommigen te moeilijk werd.

Het was een super eerste ervaring en het smaakt zeker naar meer. Cas, tot volgende week !!!

 

IMG_1812 IMG_1813 IMG_1814 IMG_1815

(meer…)

Geschaakte rekenles

Om de mogelijke stappen op het honderdveld te oefenen gebruiken we het schaakspel. De torens mogen immers precies de sprongen van 10 en van 1 op het honderdveld maken!

IMG_20170919_093426