Currently browsing

Page 78

Inleefweek bij de paarden… Dag 3

“Zullen wij dan maar een halve dag bij de paarden zijn vandaag?” Dit was een van de eerste reacties woensdag. Een halve dag maar heel wat te doen! Boodschappen doen voor de paarden en onze eigen maaltijden donderdag en vrijdag. En daarna de afwas doen én voor de eerste keer mochten we op de paarden rijden! We vonden het super! Ook meester Maarten en juf Joni leerden ook hun angst overwinnen.

Tot morgen voor meer nieuws!

18519241_10211685965877643_107092322_o18552905_10211685965957645_2096349114_o

18596406_10211685925556635_1986400497_o

 

(meer…)

Inleefweek bij de paarden.. Dag 2

De tweede dag van onze week was voor sommigen spannend. In de namiddag gingen we op bezoek naar de paardenkliniek. We zagen hoe de tandarts een tandwortel van een afgebroken tand trok, zagen pasgeboren veulentjes, voelden aan de tanden van een een paard en zagen verschillende soorten paarden. Ook werd een koe aan de luchtwegen geopereerd. Eng, maar o zo interessant! Op het einde van de rit stonden we met de hele groep op de weegschaal en we wegen met zijn allen evenveel als een zwanger paard. 900 kg!!!!! Maar voor we vertrokken, hadden we nog een leuke voormiddag voor de boeg.

We startten onze dag met verschillende workshops. Een groep kookte het middagmaal (mm.. heerlijke spaghetti), anderen rekenden uit hoeveel eten we voor ons en de dieren nodig hadden en een derde groep werkte actief met de paarden. Kammen en borstelen, het uitmesten van de stal, vers hooi aanvoeren, … geen taak was ons te zwaar.

Alweer een hele reeks foto’s. Genieten maar!

Inleefweek bij de paarden… dag 1.

Op de eerste dag maakten we kennis met elkaar, de paarden en het domein. Direct al een hele boterham om te beginnen. Ook kregen we een hoop afspraken te verteren want met paarden werken is niet evident.

67 66 65

Het was een fijne kennismaking en het deed onze goesting alleen maar groeien. De beide klasgroepen klikten vrijwel direct, waardoor een gezellige mengelmoes ontstond.

Voor de paarden in de piste kwamen, leefden we ons in als paard. We legden een parcours af en vertrouwden op elkaar. Gaven hoepels door zonder handen lost te laten.  Wat uitstekend lukte. En toen… eindelijk, kwamen de paarden de piste in. Ook met hen kregen we een hindernissenparcours achter de kiezen. Bij je paard blijven was de boodschap.

’s Middags aten we onze lunch. Het was een fijn gebeuren. En na het obligate voetballen, gingen we aan de slag voor het 2de dagdeel. Juf Eva had een fijn spel gemaakt waar het paard en samenwerken centraal staat. Superleuke activiteit.

en meer dan geslaagde eerste dag, me dunkt!

 

De foto’s spreken voor zich…

(meer…)

Alles is Kakelvers tijdens de lente !

Is het nu niet de beste periode om naar de kinderboerderij te gaan, om al die diertjes met hun jongen te zien?

Samen met de klas van juf Elien en juf Valerie werden we wegwijs gemaakt door al die mooie dierenliefde. We leerden de juiste namen van de diertjes, hoe mooi de liefde wel kan zijn en natuurlijk over al die lieve schattige jonge diertjes.

Het weer was ons goed gezind en dit alles maakt het zoveel aangenamer. We mochten de diertjes eten geven en aaien.

Wie zou dit niet willen doen !

 

IMG_1487 IMG_1488 IMG_1484 IMG_1485 IMG_1486

(meer…)

Techniek: ontwerpen

Vandaag terug een les techniek met de meisjes uit de klas van Meester Maarten. Het ontwerpen van een mini kledingstuk uit papier leek in aanvang eenvoudig. Het op maat maken, aanpassen en definitief vormgeven leidde tot een mooi eindresultaat. Iedereen trots. #barbiefashion

 

 

 

 

 

 

 

Spaghetti maken

We zijn gestart met het bespreken van de ingrediënten . Tijdens het functioneel schrijven hebben we een stappenplan gemaakt van het recept. Daarna hebben we een boodschappenlijst samengesteld. Met onze lijst in de hand trekken we naar de markt. Nadat we alles gekocht hebben gaan we naar de keuken. We snijden de groenten en raspen de kaas. Na een lekkere maaltijd was het tijd voor de afwas.

received_10155232479168827received_10155232479188827received_10155256795613827received_10155256795573827received_10155256795633827received_10155256795448827

Werken met hamers , hout en nagels.

In de les techniek hebben we onze eigen nagelplankjes gemaakt. We zijn gestart met het afwrijven van het hout. Daarna moesten we het rooster tekenen. We hebben leren werken met een lat en uiteindelijk mochten we op elke stip een nagel inkloppen.IMG_20170330_101620IMG_20170330_101626IMG_20170330_101636IMG_20170330_094240

Drakkars.

Tijdens de lessen wereldoriëntatie leerden we wat meer over de geschiedenis van België. Ons landje heeft het hard te verduren gekregen door al die oorlogen. Ook de Vikingen maakten onze streken onveilig! De kinderen van juf Melanie verwerkten de leerstof op een creatieve manier. Tijdens de les muzische vorming boetseerden ze stoere Vikingschepen, namelijk een drakkar!

IMG_7006 IMG_7007 IMG_7008 IMG_7009

 

 

Techniek in de klas!

De leerlingen van juf Melanie knutselden zelf een speelgoedautootje met kosteloos materiaal.

Ze volgden een stappenplan, probeerden hun autootje uit en stelden bij waar nodig.

Plezier maken met afvalmateriaal? Het kan!

Koken

DSC_0045Tijdens het klasdoorbrekend werken hebben we, samen met de klas van juf Amanda, heerlijke pudding gemaakt. We moesten alle ingrediënten verzamelen en om beurten mochten we eens roeren in de pot. De ene deed dit al liever dan de andere. Alles moest nog even afkoelen en na de middag konden we eindelijk smullen! (meer…)

De lente is in ’t land, tijd om te planten.

Sinds dit jaar werken met heuse werkdagen in de Zandkorrel. Dan trekken we met een paar klassen de schooltuin in en voeren we allerhande taakjes uit. Op onze 5de werkdag, was een van de taakjes het planten van het jonge groen.

En dit moest nog gekocht worden. Wij met zijn allen dus richting Koekelare, naar AVEVE.

De ijsheiligen zijn nog niet echt vertrokken, dus is 8het belangrijk dat we daar rekening mee houden. 1 vriesnacht en al ons plantgoed kan stuk gaan. Gelukkig mag je al uien, prei en selder in de volle grond planten. Wij in AVEVE op zoek naar die plantjes.

(meer…)

Paarden als spiegel.

Vandaag start de nieuwe en tevens voor dit schooljaar laatste cyclus hippotherapie voor een aantal kinderen in De Zandkorrel.

Laura (meer…)

hippotherapie

IMG_5660De voorbije weken hebben er terug enkele leerlingen deelgenomen aan de lessen hippotherapie.

Dit zijn lessen waarbij gebruik gemaakt wordt van het paard. Bij deze groep werkten we vooral op het sociaal emotioneel vlak.

We leerden tijdens de eerste les dat ook paarden hun eigen verhaal hebben. Dat ze hun eigen afkomst, opvoeding, karakter en plaats in de groep hebben.

De kinderen mochten na het observeren alle paarden, aanduiden welk paard het best bij zich zou passen. Dit werden dan de paarden waar elk kind mee mocht werken.

Elke les start met het poetsen van de paarden. We leren hen verzorgen en mooi maken, want ook paarden voelen zich hierdoor beter in hun vel.

We werken in de piste zowel naast het paard, maar ook op het paard.

Naast het paard moesten de leerlingen enkele opdrachtjes vervullen. De ene wat gemakkelijker dan de andere.

Hoe laat ik een paard mij volgen, zonder hem vast te houden? Hoe laat ik een paard stoppen zonder hem aan te raken? Allemaal met onze lichaamstaal. Iets dat soms meer zegt dan woorden.

Soms leerden we ook echt eens ‘STOP’ zeggen.

Op het paard werkten we aan het vertrouwen. Achterstevoren zitten, liggen, zitten,…niet allemaal even gemakkelijk.

De 6 lessen zijn voorbijgevlogen, en het werd voor de leerlingen alvast een onvergetelijke ervaring.

(meer…)

Coördineren

Tijdens de lessen wereldoriëntatie bestuderen de leerlingen van meester Wesley de coördinaten van een stad, gebergte of belangrijke plaats. Ook zelf de coördinaten bepalen was een deel van de opdracht. Hiervoor werkten ze samen in groep door te overleggen en een besluit te vormen. Deze oefeningen werden toegepast in een atlas, op de globe en met Google Earth.