Egeltjes voor in de kring
In de klas van PE6 maakten we egeltjes. We versierden hen en schreven met stift over de schrijfpatronen.
In de klas van PE6 maakten we egeltjes. We versierden hen en schreven met stift over de schrijfpatronen.
Vorige week gingen de klassen van juf Jolien, juf Sofie en juf Nele op stap naar aanleiding van ‘week van het bos’. Na verschillende lessen in de klas over ‘de herfst’, gingen we zelf op stap en op ontdekking. In het bos namen we deel aan ‘de Olympische herfstspelen’. We leerden over verschillende dieren, vruchten, bomen, … en namen deel aan verschillende spannende activiteiten. Als beloning voor onze goede inzet, kregen we met de groep een medaille mee! Go go goooo team België!!
Elke dinsdag krijgen de leerlingen schrijfdans onder leiding van de schrijfdansjuf (juf Shana).
Schrijfdans is schrijbelen, schrijftekenen en schrijven op muziek. Deze werkwijze leert onze kinderen schrijven vanuit hun natuurlijke bewegingen, met hun eigen zwier en zwaai. Het is belangrijk dat de leerlingen hun frustraties en emoties kwijtraken en zo op een ontspannende manier leren bewegen. We doen dit met allerlei materialen zoals potloden, stiften, scheerschuim, verf, wasco’s, enzovoort.
Schrijfdans is een ontspannende en plezierige activiteit, die de mentale en motorische ontwikkeling ten goede komt. Schrijfdans is dan ook niet los te denken van muziek, liedjes, rijmpjes en versjes.
Bij schrijfdans starten we met het oefenen van de grove motoriek om over te gaan naar de fijne motoriek en om uiteindelijk te komen tot het schrijven.
Hieronder enkele foto’s van uw kind tijdens het thema ‘De Vulkaan’. We beginnen elk thema met het voorlezen van een verhaaltje. Daarna schieten we in actie …
De eerste stap is het maken van grote bewegingen in de lucht. De leerlingen zorgen ervoor dat ze hun bewegingen goed uitvergroten en hierbij heel hun lichaam bewegen. Daarna gaan we over naar het schrijbelen, schrijftekenen en schrijven op een ondergrond (bijvoorbeeld een tekenblad). Op die manier zullen de leerlingen hun bewegingen moeten verkleinen en aanpassen aan de oppervlakte waar ze op werken. De bewegingen worden met twee handen symmetrisch uitgevoerd. Daarna gaan we over tot het schrijven op papier.
Op 17 oktober gingen de klassen van juf Kimberley en meester Dimitri naar het stadhuis. We bezochten er verschillende afdelingen. Kurt Claeys (schepen van ruimtelijke ordening, bouwvergunningen, ICT) kwam ons vertellen over zijn job als schepen bij stad Oostende. Hij wou zelfs op de foto met ons in de trouwzaal. Toen we de gemeenteraadszaal bezochten kwam zelfs burgemeester Johan Vande Lanotte ons bezoeken. Hij had het heel druk maar nam toch de tijd om enkele vragen te beantwoorden en om met ons op de foto te staan.
Op dinsdag 11 oktober zijn we met de klassen van juf Valerie, juf Pascale en juf Gwenny naar het bos geweest. Daar vonden de Olympische Herfstspelen plaats.
We hebben veel bijgeleerd over de bosbewoners en de vruchten die we er vinden.
Daarnaast hebben we ook verschillende doe-opdrachten uitgevoerd en spelletjes gespeeld. We weten nu ook dat deelnemen belangrijker is dan winnen! Het was een super toffe dag!
De atleten van PE 19, 35 en 20.
Deze maand zijn wij verantwoordelijk voor de diertjes op school. Elke dag controleren we het voedsel en het drinken, op vrijdag kuisen we de hokken uit er verversen we het stro.
Een hele klus, maar superplezant!
We proberen ook de konijnen te aaien… maar die gaan er als de haas vandoor en verbergen zich in hun hol. Lorenzo bedacht een plan om ze uit hun hol te lokken, maar dat is voorlopig niet gelukt 🙁
We vouwden zelf een kadertje en tekenden er een mooi landschap in! Wat een artiesten!!
[embedyt] http://www.youtube.com/watch?v=x5uY2ELifXE[/embedyt]
De kinderen van juf Annick en juf Melanie werkten mee aan het kunstproject ‘Coming World Remember Me.’ We maakten elk een beeldje voor een gesneuvelde soldaat uit de Eerste Wereldoorlog.
Het beeldje stelt een menselijke figuur voor, die ineengedoken en in zichzelf gekeerd de wereld aanschouwt.
De kids hebben enorm genoten.
Wat een toffe ochtend!
De kinderen van juf Annick en juf Melanie werkten mee aan het kunstproject ‘Coming World Remember Me.’ We maakten elk een beeldje voor een gesneuvelde soldaat uit de Eerste Wereldoorlog.
Het beeldje stelt een menselijke figuur voor, die ineengedoken en in zichzelf gekeerd.
De kids hebben enorm genoten.
Wat een toffe ochtend!
We werkten met wasco en ecoline aan een mooie herfstcompositie!
[embedyt] http://www.youtube.com/watch?v=QXNBkl76HUk[/embedyt]
Mansoer was op 30 september jarig! Hij is 7 jaar geworden! In de klas hebben we natuurlijk luidkeels ‘Happy b-day’ gezongen. Mansoer bracht veel lekkers mee en we maakten er een klein feestje van. Nog eens een gelukkige verjaardag Mansoer!
Vandaag maakten we met een kurkje, een magneet en een paperclip zelf een magneet om het noorden terug te vinden!
[embedyt] http://www.youtube.com/watch?v=SkQQw36wFMQ[/embedyt]
4 oktober, dat is de dag waarop we eventjes extra aandacht besteden aan de dieren rondom ons. We leerden in de klas al hoe we onze huisdieren dienen te verzorgen. Vandaag trokken de klassen van juf Jessica, juf Ellen, juf Nathalie en juf Ilse samen met Bas (de hond) naar de dierenarts. We leerden er hoeveel tanden de hond heeft, mochten luisteren naar de hartslag, plaatsten Bas op de weegschaal en konden honderduit vragen stellen aan de dierenarts zelf. Na afloop mochten we elk om buurt nog een stukje met de hond aan de leiband wandelen. Een leerrijke en plezierige uitstap!
Kane had graag eens zijn schildpadden van thuis getoond aan de vriendjes van de klas.. Wereld dierendag leek me een geschikte dag om zo’n thema uit te werken. Sam de schildpad van gekende prentenboeken was onze rode draad doorheen de 2 weken…
In het kader van ons vergroeningsproject moeten alle klassen een reeks meetopdrachten uitvoeren. De klas van juf Sofie M. kreeg de opdracht om na te gaan of de omtrek van enkele bomen groter, kleiner of precies 1 meter was en hoe lang de kastanje-omheining moet worden.
Op school komt er een nieuwe buitenklas. Hoera! Maar een klas zonder klasmeubeltjes dat kan natuurlijk niet. Samen maakten we uit boomstammen en houtschijven heuse krukjes. We leerden correct omgaan met een hamer en kennen nu het verschil tussen een nagel en een vijs.
We startten met het materiaal verkennen en een ontwerp maken van de stoeltjes.
Daarna gingen we aan de slag met nagels en de hamer. Het hout was ook erg ruw, dus schuurden we het mooi glad met schuurpapier.
Vrijdag ging de klas van juf Sofie C. naar de hippotherapie. Er is een stagiaire juf die samen met de paarden en de kindjes werkt rond voorbereidende schrijfvaardigheden. We tekenden een paard op de muur om te oefenen met krijt. Daarna mochten ze een echt paard schilderen. Het resultaat was een echt kunstwerk.
In de lessen wereldoriëntatie werden bruggen van dichtbij bestudeerd door de leerlingen van meester Wesley. We zagen door de geschiedenis heen de noodzaak van overbruggingen en ook de technische evolutie bij het bouwen van bruggen. Zo merkten de leerlingen op dat een driehoekscontstructie en bogen (boogbruggen) zorgen voor extra stevigheid.
De soorten bruggen werden onder de loep genomen met enkele voorbeelden zoals: (meer…)