Currently browsing

Page 90

Het ziekenhuis

Deze week gingen we op bezoek naar het ziekenhuis. We kregen een rondleiding in verschillende afdelingen. Eerst namen we een kijkje op de materniteit. We mochten binnenkijken in een verloskamer. Daar hoorden we alle belangrijke informatie als er een kindje wordt geboren. Daarna gingen we naar de ruimte waar de mama’s oefeningen met hun baby doen zoals een badje geven. Daarna gingen we naar de spoedafdeling. We leerden wanneer je naar de spoed moet komen en wanneer je naar de huisdokter kan gaan. We mochten een kijkje nemen in de MUG en verschoten toch wel even van de sirenes en zwaailichten. Allemaal opgelet als je een ziekenwagen of MUG hoort afkomen! Op de spoedafdeling zagen we hoe een gipsverband wordt aangelegd. Gelukkig had er niemand iets echt gebroken. Ook in de operatiezaal mochten we eens binnenkijken. Daarna gingen we naar de pediatrie. Wat was deze afdeling mooi versierd rond ‘Sinterklaas en zwarte Piet’. Zora kwam enkele korte activiteiten doen met ons. Ze vertelde een verhaaltje, zong een liedje en danste vrolijk mee. Tot slot gingen we naar de geriatrie. We zagen wat de oudere mensen daar allemaal konden doen. Als afsluiter van ons bezoek, brachten we een liedje en dansje voor de oudere mensen. Ze vonden dit heel leuk en we kregen een warm applaus!! Bedankt voor deze interessante rondleiding!!

img_20161129_102353547_hdr
(meer…)

Helden van Hier

Op de middag kregen we op de speelplaats bezoek van een helikopter van het AZ St.-Jan Brugge. Het medisch team was op doortocht om het rust -en verzorgingstehuis hier om de hoek vlot te bereiken, er was een bewoonster onwel geworden. In het kielzog van het medisch team was eveneens een cameraman aanwezig, dit voor de opnames van Helden van Hier.
Het is mogelijk dat uw kleine held dus binnenkort als toeschouwer op het scherm te zien is.
We kregen bericht dat de bewoonster aan de beterhand is, we wensen haar alleszins het allerbeste toe.

img_20161128_121910

 

Hippotherapie sessie 3 juf Pascale: En juf mocht ook eens werken ;-)

Wat een luxe voor Thomas vandaag. Al zijn vriendjes uit de klas waren vandaag ziek behalve Thomas. Hij had al de juffen voor zich alleen en mocht eens meester spelen. Hij moest juf Pascale laten werken en haar oefeningen op het grote paard ‘Romeo’ laten doen. Hij vond dit wel eens leuk. Best dat juf eerst het voorbeeld gaf want simpel was het niet.

Thomas kreeg een kaartje met een afbeelding op. Hij moest uitleggen wat de juf juist moest doen of hoe de juf op het paard moest zitten of staan. Nadien mocht ik het ook eens proberen. Ja, jullie lezen goed… we hebben op het paard gestaan.

Als afsluiter speelden we nog verschillende spelletjes tussen elkaar maar elk op z’n eigen paard. Het was heel leuk.

Hopelijk volgende keer terug met de volledige klas. Tot de volgende keer Romeo en Tattoo !

dsc_0005-2 dsc_0022 dsc_0002-1 dsc_0003-2

(meer…)

Afscheid van juf Zoë

De voorbije twee weken kregen de kinderen uit de klas van juf Ilse les van een nieuwe juf, juf Zoë. Juf Zoë kwam in onze klas oefenen en ervaren hoe het is om juf te zijn. We hebben samen met de juf een heus afscheidsfeest gevierd. We maakten een wenstaart, waar ieder van ons een stukje van mocht verorberen. Na het afbreken van het stukje mochten we elk een wens doen.

We wensen juf Zoë alvast heel veel succes in haar laatste jaar van de lerarenopleiding!

img_2868 img_2894 img_2899

 

(meer…)

Voorleesproject

Gisteren mochten we met onze klas gaan luisteren naar 2 verhalen in onze mooie schoolbibliotheek. We hoorden het verhaal van ‘Ik heet geen scheetebeetje’ en ‘Eefje donkerblauw’. We gaan het verhaal niet verklappen, maar ‘Ik heet geen scheetebeetje’ is een grappig en knotsgek verhaal dat gaat over een hond met gekke troetelnaamjes. ‘Eefje donkerblauw’ is een prachtig sprookje over kleuren. We luisterden en genoten van beide verhalen en mochten nadien een tekening maken over het verhaal. De tekeningen hangen allemaal uit in de inkomhal van de school. Zijn jullie nieuwsgierig naar beide verhalen? Je kan de boeken altijd ontlenen in de bibliotheek om zelf te lezen of voor te lezen, want (voor)lezen vinden wij TOP! Als afsluiter van het voorleesproject, kregen we allemaal een drankje en een mandarijn. Het boek ‘Ik heet geen scheetebeetje’, kregen we als geschenk voor in de klas. Dankjewel!!!

img_20161123_092740096
(meer…)

November feestmaand bij juf Caroline

Vandaag vierden we in onze klas maar liefst de derde verjaardag van de maand!
Dylan werd vorige week 13, Mandy gisteren 10 en Shania vandaag 12 jaar.
Dit lieten we natuurlijk niet onopgemerkt voorbij gaan. Mandy bracht gisteren zelfgebakken cakejes mee en fruitsap. Ze was een prima gastvrouw en bediende iedereen.
Vandaag had Shania cakejes mee met overheerlijke chocolademelk. We zijn echte lekkerbekken geworden!

20161121_135249 20161122_100916 20161122_185156 20161122_185226 20161122_185307 20161122_192924

 

Dromen van vleugels

In de klassen van meester Wesley en juf Sally werd gewerkt rond kunst, uitvindingen en Panamarenko. We hebben informatie opgezocht, opdrachten uitgevoerd en filmpjes over de geschiedenis van de luchtvaart bekeken. (meer…)

Recht van de moestuin in ons bord.

Het klinkt als een reclamespotje, maar bij ons is het echt. Op donderdag hebben we kookles. Elke les een nieuwe uitdaging. Deze keer maakten we een groentetaart. Een quiche, wat klinkt dat sjiek. Met verse groente uit de moestuin. Want zo in het midden van de herfst heeft onze moestuin nog heerlijke spinazie staan… De kleine plantjes hebben we tijdens onze werkdag in de grond gestoken en nu 2 maanden, veel regen en een hoop zonnestralen later kunnen we de spinazie plukken. Hoe ferm is dat?

Na het plukken, zeer zeer ZZEEEERRR goed wassen, kon de spinazie met een uitje in de kookpot. Wat begon als een hoop spinazie, kromp voor onze ogen tot een hoopje… Een zeer goed ruikend hoopje.

(meer…)

Onze nog groenere school in wording met nieuwe technologie.

Dat de Zandkorrel groen is, is geen geheim. Dat de Zandkorrel nog groener kan worden, is ook geen geheim. En daar zijn we dit schooljaar mee gestart. Wat begon als een wild plan en de vraag om een nieuw project in te dienen, groeide algauw uit naar het effectief aan de slag gaan.

Dit jaar werken de kids nog actiever mee dan anders. Zo ook de kids van juf Joni. Na een openlucht les op het domein en het effectief stappen en bekijken van wat waar zou komen, brachten we de ideeën over op een plan. De speelberg kreeg een plekje, de openluchtklas werd getekend, het rusthoekje bestudeerd, … Het digitale bord werd voor deze les een digitale tafel. Fijn, met zijn allen de werken aan een echt plan. Onze school plat en klein, was toch even zoeken en oriënteren.

Eerst tekenden we de huidige situatie uit op het ene schoolplan. Daarna tekenden we op het toekomstige schoolplan. We gaven de nieuwe bomen een plekje, de nieuwe vlinderstruik, het fietsparcours, … Het digitale bord heeft zoveel functies dat ons plan compleet geworden is.

En het leuke is dat dit plan, wat we zelf tekenden, ook mee gaat in het officiële dossier. Ha!

1 2 3 4 5 7

Week van de smaak

Vorige week was het ‘Week van de smaak’ en dat lieten we niet zomaar voorbij gaan. In de klas leerden we over onze zintuigen met als afsluiter een uitstap naar de kinderboerderij. Daar werden onze smaakpapillen geprikkeld. We leerden hoe er vroeger koeken gemaakt werden. Wij kregen verschillende soorten deeg en leerden de kneed- en roltechnieken om onze eigen koekjes te maken. We maakten speculaaskoeken, chocoladekoeken en gewone zandkoeken. We kregen ook heel wat lekkers om de koekjes te versieren. Terwijl de keuken zich vulde met de heerlijke geur van zelfgemaakte koekjes, kregen we een rondleiding op de boerderij en mochten we nog even spelen. Nadien mochten we de koekjes proeven en kregen we allemaal een zakje mee naar huis. Mmmmmm, lekker!!

img-20161108-wa0001

(meer…)

Spiekpietjes

We gingen samen met de klas van juf Gwenny en juf Valerie naar het Fort Napoleon op zoek naar de Spiekpietjes.

De juffen vertelden eerst het verhaal ‘Spiekpietjes in nood’ van Thaïs Vanderheyden aan de hand van de grote vertelborden. Het was een spannend verhaal waar het Spiekpietje een gevaarlijk avontuur beleefde en zelf bij de kerstelfen terechtkwam.

Na het verhaal mochten we in de onderste verdieping van het Fort op zoek naar 9 spiekpietjes.

We hadden een leuke voormiddag en vonden alle pietjes !

img_1214 img_1216

(meer…)

Fotowedstrijd Pink Ribbon

Wie? De juffen en meesters van De Vloedlijn hielden een Pink Monday. Iedereen kocht een roze lintje als steun voor mensen met borstkanker. Ter afsluiting werd een toffe foto genomen.

Wat? Een fotowedstrijd van Pink Ribbon waarbij de foto met de meeste likes wint. Pink Ribbon is een organisatie die het thema borstkanker bespreekbaar maakt. De winnende foto krijgt een teambuilding of een koffie tasting voor het personeel.

Hoe? Willen jullie de school steunen? Ga naar beide onderstaande links op Facebook en like onze foto.

https://www.facebook.com/pinkribbonboezemvriendinnen/photos/a.1118469841580505.1073741828.335065183254312/1133646626729493/?type=3&theater

https://www.facebook.com/pinkribbonamiespourlavie/photos/a.684740301675070.1073741828.111807118968394/693191497496617/?type=3&theater

Extraatje: Vinden jullie ook onze directeur terug op onze foto? 🙂

Alvast een bedankje van het voltallige team!

 

Hippotherapie sessie 2: vandaag op de pony’s

Ongeduldig om naar de Hippotherapie te gaan … Vandaag mochten we op de pony’s zitten. De ene wat groter dan de andere. Eerst starten we altijd met de pony’s te borstelen en te kammen, zo krijgen we een band met de dieren.

Nadien mochten we op de pony’s zitten. Nee, niet allemaal tegelijk. Eén voor één op een pony, de andere had de pony vast. Hiervoor was een reden. De kinderen moesten elkaar opdrachten geven terwijl dat de ene leerling niet kon praten en de andere niet kon horen. Ondertussen moest ook de pony begeleid worden. Hoe kan je dit nu duidelijk maken aan de andere wat hij moet doen als je niet kan praten en de andere niet kan horen? Idd met gebaren… Niet evident om de juiste gebaren te kunnen maken en deze altijd te begrijpen. De leerlingen moesten deze zelf uitzoeken.

De andere opdracht was dat de ene kon praten maar de andere niet kon zien. Hier moesten de kinderen echt hun woordenschat volledig benutten. Want wat wil ‘langs daar’ zeggen als je niet kan zien?

Oefeningen waarop samenwerken, rustig blijven en elkaar dingen duidelijk maken zonder gefrustreerd te raken kwamen hier aan bod.

We kijken al uit naar volgende week. Tot de volgende keer Kas en Tattoo !!!

dsc_0007-1 dsc_0003-1 dsc_0004-1 dsc_0005-1

(meer…)

Bad hair day

Tijdens de middagspeeltijd op het vriendenplein wordt er wel eens gek gedaan door de leerlingen. Zo was het een tijdje geleden: ‘Bad hair day’. Verschillende soorten coupes passeerden de revue. Beoordeel zelf maar welke je favoriet is…

Culinaire verwennerij

De kinderen van de klas van juf Sofie houden erg van koken. Daarom proberen we elke maand een nieuw recept uit. De bedoeling is dat ze samen de ingrediëntenlijst bekijken, alles afwegen, de bereidingswijze volgen en tot een mooi resultaat komen. In de maand september maakten we een cake en in oktober een ‘griezelige brownietaart’. Hieronder zie je enkele sfeerbeelden.

(meer…)