Dromen van vleugels
In de klassen van meester Wesley en juf Sally werd gewerkt rond kunst, uitvindingen en Panamarenko. We hebben informatie opgezocht, opdrachten uitgevoerd en filmpjes over de geschiedenis van de luchtvaart bekeken. (meer…)
In de klassen van meester Wesley en juf Sally werd gewerkt rond kunst, uitvindingen en Panamarenko. We hebben informatie opgezocht, opdrachten uitgevoerd en filmpjes over de geschiedenis van de luchtvaart bekeken. (meer…)
Het klinkt als een reclamespotje, maar bij ons is het echt. Op donderdag hebben we kookles. Elke les een nieuwe uitdaging. Deze keer maakten we een groentetaart. Een quiche, wat klinkt dat sjiek. Met verse groente uit de moestuin. Want zo in het midden van de herfst heeft onze moestuin nog heerlijke spinazie staan… De kleine plantjes hebben we tijdens onze werkdag in de grond gestoken en nu 2 maanden, veel regen en een hoop zonnestralen later kunnen we de spinazie plukken. Hoe ferm is dat?
Na het plukken, zeer zeer ZZEEEERRR goed wassen, kon de spinazie met een uitje in de kookpot. Wat begon als een hoop spinazie, kromp voor onze ogen tot een hoopje… Een zeer goed ruikend hoopje.
Dat de Zandkorrel groen is, is geen geheim. Dat de Zandkorrel nog groener kan worden, is ook geen geheim. En daar zijn we dit schooljaar mee gestart. Wat begon als een wild plan en de vraag om een nieuw project in te dienen, groeide algauw uit naar het effectief aan de slag gaan.
Dit jaar werken de kids nog actiever mee dan anders. Zo ook de kids van juf Joni. Na een openlucht les op het domein en het effectief stappen en bekijken van wat waar zou komen, brachten we de ideeën over op een plan. De speelberg kreeg een plekje, de openluchtklas werd getekend, het rusthoekje bestudeerd, … Het digitale bord werd voor deze les een digitale tafel. Fijn, met zijn allen de werken aan een echt plan. Onze school plat en klein, was toch even zoeken en oriënteren.
Eerst tekenden we de huidige situatie uit op het ene schoolplan. Daarna tekenden we op het toekomstige schoolplan. We gaven de nieuwe bomen een plekje, de nieuwe vlinderstruik, het fietsparcours, … Het digitale bord heeft zoveel functies dat ons plan compleet geworden is.
En het leuke is dat dit plan, wat we zelf tekenden, ook mee gaat in het officiële dossier. Ha!
Vorige week was het ‘Week van de smaak’ en dat lieten we niet zomaar voorbij gaan. In de klas leerden we over onze zintuigen met als afsluiter een uitstap naar de kinderboerderij. Daar werden onze smaakpapillen geprikkeld. We leerden hoe er vroeger koeken gemaakt werden. Wij kregen verschillende soorten deeg en leerden de kneed- en roltechnieken om onze eigen koekjes te maken. We maakten speculaaskoeken, chocoladekoeken en gewone zandkoeken. We kregen ook heel wat lekkers om de koekjes te versieren. Terwijl de keuken zich vulde met de heerlijke geur van zelfgemaakte koekjes, kregen we een rondleiding op de boerderij en mochten we nog even spelen. Nadien mochten we de koekjes proeven en kregen we allemaal een zakje mee naar huis. Mmmmmm, lekker!!
We gingen samen met de klas van juf Gwenny en juf Valerie naar het Fort Napoleon op zoek naar de Spiekpietjes.
De juffen vertelden eerst het verhaal ‘Spiekpietjes in nood’ van Thaïs Vanderheyden aan de hand van de grote vertelborden. Het was een spannend verhaal waar het Spiekpietje een gevaarlijk avontuur beleefde en zelf bij de kerstelfen terechtkwam.
Na het verhaal mochten we in de onderste verdieping van het Fort op zoek naar 9 spiekpietjes.
We hadden een leuke voormiddag en vonden alle pietjes !
Wie? De juffen en meesters van De Vloedlijn hielden een Pink Monday. Iedereen kocht een roze lintje als steun voor mensen met borstkanker. Ter afsluiting werd een toffe foto genomen.
Wat? Een fotowedstrijd van Pink Ribbon waarbij de foto met de meeste likes wint. Pink Ribbon is een organisatie die het thema borstkanker bespreekbaar maakt. De winnende foto krijgt een teambuilding of een koffie tasting voor het personeel.
Hoe? Willen jullie de school steunen? Ga naar beide onderstaande links op Facebook en like onze foto.
Extraatje: Vinden jullie ook onze directeur terug op onze foto?
Alvast een bedankje van het voltallige team!
Ongeduldig om naar de Hippotherapie te gaan … Vandaag mochten we op de pony’s zitten. De ene wat groter dan de andere. Eerst starten we altijd met de pony’s te borstelen en te kammen, zo krijgen we een band met de dieren.
Nadien mochten we op de pony’s zitten. Nee, niet allemaal tegelijk. Eén voor één op een pony, de andere had de pony vast. Hiervoor was een reden. De kinderen moesten elkaar opdrachten geven terwijl dat de ene leerling niet kon praten en de andere niet kon horen. Ondertussen moest ook de pony begeleid worden. Hoe kan je dit nu duidelijk maken aan de andere wat hij moet doen als je niet kan praten en de andere niet kan horen? Idd met gebaren… Niet evident om de juiste gebaren te kunnen maken en deze altijd te begrijpen. De leerlingen moesten deze zelf uitzoeken.
De andere opdracht was dat de ene kon praten maar de andere niet kon zien. Hier moesten de kinderen echt hun woordenschat volledig benutten. Want wat wil ‘langs daar’ zeggen als je niet kan zien?
Oefeningen waarop samenwerken, rustig blijven en elkaar dingen duidelijk maken zonder gefrustreerd te raken kwamen hier aan bod.
We kijken al uit naar volgende week. Tot de volgende keer Kas en Tattoo !!!
Tijdens de middagspeeltijd op het vriendenplein wordt er wel eens gek gedaan door de leerlingen. Zo was het een tijdje geleden: ‘Bad hair day’. Verschillende soorten coupes passeerden de revue. Beoordeel zelf maar welke je favoriet is…
De kinderen van de klas van juf Sofie houden erg van koken. Daarom proberen we elke maand een nieuw recept uit. De bedoeling is dat ze samen de ingrediëntenlijst bekijken, alles afwegen, de bereidingswijze volgen en tot een mooi resultaat komen. In de maand september maakten we een cake en in oktober een ‘griezelige brownietaart’. Hieronder zie je enkele sfeerbeelden.
Van 10 november tot 20 november 2016 gaat de week van de smaak door. Vorige week gingen we met onze cluster naar de Lange schuur om koekjes te bakken. Deze week leerden we in de klas van juf Sofie over de tong en smaakpapillen. Ook leerden we dat er 5 smaken zijn: zuur, bitter, zoet, zout en umami. Omdat het wel eens leuk is om te proeven en te raden, speelden we het GROTE PROEFSPEL. De kinderen kregen een blinddoek om en probeerden te raden welke smaken er geproefd werden. Dit vonden ze zeer leuk en lekker!
Vandaag 15/11 is het Feest van de Dynastie. De kinderen in de klas van juf Michèle weten dat onze koning Filip en de koningin Mathilde heten. Toen we in de les ruimte met CLIX-blokken experimenteerden, had Bianca ineens een kroon gemaakt. Dit kon geen toeval zijn. Dus kroonden we haar voor één dag plechtig als ‘Koningin Bianca’.
De klas van meester Dimitri en van juf Kimberley sloten de week af met verschillende proefjes. De leerlingen onderzochten zelf elektriciteit, onderzochten wat vitamine C met fruit doet, enz… We maakten ook een werkende bibberspiraal. Iedereen deed het uitstekend en behaalde het “Wijzeneuzenbende” diploma. Op het filmpje zie je Aaliyah aan het werk met een zelfgemaakte bibberspiraal.
In ons nieuw thema hygiëne leren we alles over onze tanden. We hebben een rondvraag gehouden op school en hebben beslist dat we ernaar streven om dagelijks onze tanden te poetsen, want frisdranken, snoepen en koekjes zorgen voor tandplak en dit zorgt op zijn beurt voor gaatjes in onze tanden! We kregen van juf een tabletje waar we op moesten kauwen en hierdoor werd de tandplak zichtbaar. We hadden rode tandjes. We hebben hierna geleerd hoe we onze tanden netjes moeten poetsen met een tandenborstel en tandpasta (met fluoride!),
flosdraad en mondwater.
De klas van juf Caroline heeft vandaag het geluk gehad om een jarige in de klas te hebben. Het was namelijk Dylan zijn dertiende verjaardag, hoera!
Hij had een heerlijke taart mee waar we met z’n allen van mochten smullen.
De kinderen vonden het heel leuk om zich te verkleden tijdens Halloween!
Naar aanleiding van het thema ‘Mondiale vorming’ hebben we gewerkt rond het land ‘Senegal’. De kinderen maakten kennis met het land door kledij aan te doen, materialen uit de keuken te gebruiken, muziekinstrumenten te bespelen, verschillende typische geuren en smaken te leren kennen, te knutselen, …
Net voor de herfstvakantie begon, deden we met onze klassen mee aan een fotozoektocht rond ‘verkeer’. Met onze fluojasjes aan gingen we op pad! We moesten vragen beantwoorden over de verkeersborden, informatie op een brievenbus aflezen, informatie aan een bushalte zoeken, … . Het was niet alleen een leerrijke zoektocht, maar er is ook een prijs aan verbonden. We weten nog niet wie er gewonnen heeft, maar deelnemen is alvast belangrijker dan winnen! We hebben veel bijgeleerd, ontdekt en plezier gehad!
De telefoonkabel is door werken in de straat van onze school opnieuw beschadigd. Hierdoor zijn we niet bereikbaar met de telefoon. Gelieve ons hiervoor te verontschuldigen. We hopen de schade zo spoedig mogelijk te herstellen maar zijn afhankelijk van de verantwoordelijke telefoonmaatschappij.
J. Borny
Directeur MPI De Vloedlijn
Onze eerste toneelvoorstelling dit schooljaar en het smaakt naar meer !
We gingen naar de voorstelling ‘Peer’ in Cc De Grote Post. Voor sommige de eerste ervaring met toneel.
‘Peer’ gaat over een man die alleen woont in zijn huis samen met zijn pop Toby. Elke morgen heeft hij hetzelfde ritueel. Op een morgen zet hij zoals gewoonlijk het ontbijt klaar en bij het naar de keuken gaan verdwijnt een deel van zijn ontbijt. Na een zoektocht komt hij er achter dat Rosa zijn eten neem. Rosa is een Russische vluchtelinge die onderdak gevonden heeft in één van de kasten van Peer. Ze zijn verplicht om samen te leven en dit loopt in het begin heel moeizaam. Peer heeft niet graag dat zijn gewoontes verstoord worden door een indringster die hij dan ook maar heel moeilijk begrijpt. Gaandeweg lukt alles heel wat beter en kent Rosa ook al wat Nederlands.
Op een bepaald ogenblik wanneer ze eigenlijk volledig aan elkaar gewoon zijn moet Rosa weg. Er is een tijd van komen en een tijd van gaan. Onverwacht is Rosa weg en blijft Peer achter met Toby de pop.
Een verhaal over iemand leren aanvaarden, integratie en loslaten.
Elke maandag ontlenen de kinderen uit PE 18 boeken uit de schoolbib. Juf Fauve is de baas van de schoolbib, zeggen de kinderen. Zij maakt ons wegwijs in de structuur van de bib.
Als “the people of tomorrow” leerden we dat je van lezen sterker wordt. Niet sterk in kracht maar sterk in je hoofd.
Wij doen ook een beetje aan “Lezen Is Top” : we vinden lezen heel leuk en plezierig. Juf Fauve is dan ook supertrots op onze klas.