Currently browsing

Page 98

Marokko

Na elke vakantie hebben we in de klas de gewoonte om te vertellen over al de activiteiten die werden gedaan tijdens de vakantie. Leerlingen die op reis gingen vertellen dan ook ronduit over hun vakantie. Uiteraard wordt dan ook de vraag aan de juf gesteld wat ze allemaal deed tijdens de vakantie. De juf liet weten dat ze naar Marokko op reis is geweest. De kinderen waren heel erg benieuwd naar het reilen en zeilen in Marokko. Zo werd er beslist om een paar lessen WO aan Marokko te besteden. De leerlingen kwamen te weten hoe de kinderen daar leven, welke vervoersmiddelen er daar nog gebruikt worden, de klederdracht, de woningen en zoveel meer. We probeerden de Marokkaanse krant te lezen en hebben kunnen proeven van enkele Marokkaanse specialiteiten die de juf had meegebracht.

De leerlingen lieten weten dat ze de volgende maal allemaal meegaan op reis met de juf om nieuwe dingen te leren over andere landen en andere kinderen. Leuk hoe de interesse voor andere culturen positief onthaald wordt.

school 001

Mijn favoriet Europees land voorstellen.

De klassen van juf Sally en meester Wesley namen de landen van Europa onder de loep. Maar dit keer waren het niet de leerkrachten die les gaven. De leerlingen stelden zelf een Europees land voor aan de groep. (meer…)

Éen school één wereld. Workshop Efteling.

Op 22 maart hadden 47 kinderen van De Vloedlijn en De Zandkorrel samen een workshop rond het thema “Efteling”. In aanvang verliep de ontmoeting wat stroef, maar algauw werden er vriendschappen gesmeed.

De kinderen van De Zandkorrel werden ’s avonds uitgewuifd en passeerden onder een echte erehaag. Nu telllen we vol ongeduld af naar het weerzien in april. “Efteling, here we come!”

 

Bijenhotel Ter Zande

Het Houtland lanceerde een BIJzondere wedstrijd. De bedoeling was om een bijenhotel te bouwen. Ideaal, handen uit de mouwen. Voor we wild enthousiast aan de slag gingen, leerden we aan de hand van een digitale les en supersjieke leerposters meer over de metselbijen (of de wilde bijen) en de honigbijen.

Voor verslag PE2… om dan door te mailen naar de verantwoordelijke van de BIJzondere wedstrijd.

” Het tot stand komen van ons bijenhotel in de Zandkorrel”

  1. Juf had een les gemaakt met filmpjes over de bij. Daarin stonden voorbeelden van bijenhotels.
  2. Juf had alle materiaal mee om een bijenhotel te maken. Met het materiaal hebben we een constructie gemaakt. Oei, niet goed!

bijen 21

3. We startten met het meten voor de nagels.

bijen 19bijen 18

4. We hebben de planken getimmerd tot een bijenkast. Dylan, uit de andere klas is ons komen helpen. Jason uit nog een andere klas hielp ons ook.

bijen 16 bijen 14 bijen 13 bijen 9

  1. In de klas hebben we gepuzzeld om de bakstenen en de houtblokken mooi in de kast te krijgen. Keanu en Lorenzo hebben de bamboe gezaagd.

bijen 8 bijen 11

  1. We zochten een tafeltje, hebben het ingegraven, al het materiaal werd naar buiten gedragen en we bouwden het hotel buiten bij onze compostbak.

bijen 5 bijen 6 bijen 4

  1. TADAAAA……. KLAAR! Wij roepen ‘BIJ’ voor op de foto. We hopen dat ze snel gaan komen die gekke bijtjes 😉

bijen 1

En nu maar hopen dat we gewonnen hebben… De 1ste prijs is €500 insectenvriendelijke  planten en bloemen die we samen met echte tuinmannen gaan planten in de schooltuin en een bezoek van een imker die ons nog wijzer maakt over de honingbij.

 

Wat doet de school bij terreurdreiging?

Geachte ouder
De vreselijke gebeurtenissen vandaag in Brussel hebben ons allemaal erg geraakt. Uiteraard ook de leerlingen. Toch willen we zo veel mogelijk paniek vermijden.

Via berichtgeving van het departement Onderwijs zijn wij op de hoogte gebracht van de nodige maatregelen. Voor onze school betekent dat concreet het volgende:

Toegang en toezicht

  • We beperken het aantal personen die sleutels tot de schoolgebouwen bezitten tot een strikt minimum.
  • We zijn bijzonder alert voor personen die niet thuishoren op school. We laten op het schoolterrein dan ook enkel mensen binnen die er effectief moeten zijn.
  • We vragen u als ouder om de komende dagen niet onnodig op de school te komen.
  • In De Vloedlijn zal het aantal toegangen tot de school worden beperkt en de toegang tot de school zal tussen 8u45 en 16u verlopen langs de Schapenstraat zodat we zicht hebben op wie de school betreedt. In De Zandkorrel blijven de poorten die toegang verlenen tot de school dicht tussen 8u45 en 16u maar u kunt wel het secretariaat of de klas van uw kind bereiken. We vragen wel om u, zoals steeds, vooraf te melden in het secretariaat of de school telefonisch te verwittigen van uw komst tijdens de schooluren.

Activiteiten

Alle buitenschoolse activiteiten worden afgelast en herpland op een latere dag.

Communicatie

Wij praten op school op een open manier met de leerlingen over de gebeurtenissen. Misschien zal uw kind ook thuis daarover willen praten. Hier kunt u enkele interessante tips hieromtrent vinden.

Vriendelijke groet

Johnny Borny

Directeur MPI De Vloedlijn – MPI De Zandkorrel

Hoe omgaan met vragen van uw kinderen over geweld en terreur?

Ook kinderen zijn ongerust als ze in de media horen over aanslagen en geweld. En daar willen ze het zeker met jou over hebben. Maar hoe praat je als ouder met je kind over geweld en terreur? Doe dat op hun maat met deze tips.

  • Blijf zelf rustig. Kinderen nemen de angst van ouders over.
  • Praat over de gebeurtenissen. Doe niet geheimzinnig of verberg niets. Je kind voelt dat. Peil naar de wijze waarop ze het nieuws interpreteren en stuur bij waar nodig. Vermijd extreem taalgebruik. Blijf dus ook rustig in het kiezen van je woorden.
  • Laat je kind vooral zelf vertellen. Wat heeft het gezien op tv, gehoord, gelezen? Vertrek vanuit zijn behoefte: wil het praten, wat wil het weten …?
  • Doseer de berichtgeving volgens wat je kind aankan. Geef enkel de nieuwe informatie, laat niet permanent de extra uitzendingen zien. Kan je nagaan wat je kind post op sociale media?
  • Laat je kind zijn gevoelens uiten. Door erover te praten, te tekenen of schrijven geven kinderen een plek aan de gebeurtenissen. Dat gebeurt ook in de klas. Hou mogelijk gedragsverandering (slaapklachten, veranderd spelgedrag …) in de gaten.
  • Druk de kinderen op het hart dat een aanslag bijna nooit voorkomt. Dat het precies daarom groot nieuws is. Daardoor krijgen kinderen misschien het idee dat het overal gevaarlijk kan zijn. Stel ze gerust dat ze zich veilig mogen voelen, ook op school. Zeg dat je ook bang zou zijn mocht je oog in oog staan met zo’n terrorist, maar dat de slechteriken toch zullen worden gepakt door de politie.
  • Kinderen zijn nieuwsgierig. Beantwoord de vragen die ze stellen. Geef eerlijke antwoorden en maak het niet dramatischer. Je kind hoeft ook niet alle details te kennen.
  • Benoem ook de positieve dingen. Zeg dat de politie alles doet om de daders op te pakken. Zeg dat alle mensen boos zijn over de aanslagen: moslims, vluchtelingen, katholieken …
  • Zeg je kind dat er ook veel leuke dingen zijn om te doen of aan te denken. En dat dat ook mag. Speel een spelletje samen, kijk naar een leuke film, vertel een vrolijk verhaal. Laat voelen dat je dichtbij bent.

 

Met Mu-Zee-Um weg uit de stad!

De klassen van juf Nathalie en juf Jessica gingen voor de Jeugdboekenweek naar de pop-up van het Mu-Zee-Um. Het thema dit jaar is ‘weg uit de stad’.

We kregen de opdracht om zelf gebouwen te tekenen uit de stad. Daarna werden we in groepjes verdeeld en knutselden we de stad zoals die er zou uitzien zonder de gebouwen. De volgende stap was om een picknickplaats te knutselen waar de gebouwen naartoe zouden vluchten om wat rust te hebben. Als laatste vertelde elk groepje het verhaal van hun gebouwen, zoals je kan zien in de filmpjes. Kijk zeker naar de foto’s en video’s, we hebben een toffe voormiddag gehad!

(meer…)

Ons witloof is klaar!

Enkele weken geleden hebben we witloof gekweekt in de klas. Ziehier het resultaat! Samen met de type 2 klas van juf Sofie gaan we vrijdag lekkere gerechtjes maken met het witloof. Wij kijken er naar uit.

IMAG0074 IMAG0072

ZORA op bezoek in de klas.

Juf Sofie en enkele leerlingen uit haar klas kwamen de robot ZORA aan ons voorstellen. Juf Sofie toonde wat ze allemaal kon. Ze kon dansen, ze kon opdrachten uitvoeren, we werkten rond de begrippen links en rechts. Op het einde mochten we ZORA ook eens vasthouden. Het was een groot succes! Dank je wel juf Sofie!

(meer…)

Jeugdboekenweek 2016: Weg uit de stad!

Naar aanleiding van de jeugdboekenweek met als thema ‘Weg uit de stad’, gingen we naar een uiteenzetting in de bibliotheek van Oostende. Daar kwam Pieter Gaudesaboos zijn nieuw boek ‘Word wakker Walter’ voorstellen. Dit boek wordt in juni gepubliceerd, dus wij hadden de primeur. Na de voorstelling van het verhaal gingen we zelf aan de slag. We maakten ons eigen klein boekje over Walter en tekenden zelf de prenten. De auteur kleefde er een kaft op en zo kwam ons boekje tot stand. Op het einde kregen we dan nog allemaal een grote stempel op onze arm.

(meer…)

Brood bakken

Naar aanleiding van de dag van het brood gingen de klassen van juf Pascale en juf Edith brood bakken in de Lange Schuur te Oostende. We hadden heel wat werk: alle ingrediënten mengen, verschillende keren kneden en ons eigen broodje versieren natuurlijk. Zien ze er niet heerlijk uit!

(meer…)