Schilderwedstrijd stad Oostende

Elk jaar nemen we deel aan de schilderwedstrijd georganiseerd door stad Oostende. Dit jaar was het onderwerp “Euphrosina Beersaert”. We zochten informatie op en ontdekten dat zij een Oostendse kunstenares was. We bekeken haar werken en vonden ze nogal saai.

Toch slaagden we erin om een mooi eindresultaat neer te zetten. Juf was trots op ons! Hopelijk vallen we dan ook in de prijzen…

 

Iedereen kunstenaar!
Iedereen kunstenaar!

 

Rots en water

20150303_143556 - kopieI20150303_143335n D20150303_143344 - kopiee Zandkorrel zijn de lessen Rots en Water gestart. We willen van onze leerlingen weerbare kinderen maken met voldoende zelfvertrouwen en zelfkennis. Naast het vergroten van de sociale vaardigheden zetten we ook in op het beter leren samenwerken. Meester Quentin volgde een meerdaagse opleiding en behaalde zijn getuigschrift van lesgever Rots en Water. Hij deelt nu zijn kennis met de leerlingen van De Zandkorrel. Het gaat er soms heftig aan toe maar dat vinden onze kinderen best wel eens leuk! Soms mogen ze een beetje meer Rots zijn maar soms ook wel eens een beetje meer Water …

 

Werken rond beroepen

We werkten de voorbije periode rond het thema beroepen. Samen met de klas van juf Nathalie gingen we op pad naar verschillende mensen in de buurt. Zo gingen we met Bas de hond naar de dierenarts, mochten we bij de apotheker zien hoe de siroopjes en pillen worden gemaakt en lieten de stoere brandweermannen hun kazerne aan ons zien. Dat we het tof vonden, kunnen jullie in de vele foto’s zien!

De dierenarts:

(meer…)

Fruitverdeling in onze klas

Wekelijks telt de klas van meester Maarten het fruit na zodat de fruitverdeling vlot verloopt. Dit is niet zo eenvoudig, want we hebben twee vestigingen en veel kinderen die elk hun stuk fruit moeten krijgen. Er mag dus nergens fruit te kort zijn.

De kinderen hebben zelf een systeem bedacht waarbij iedereen zijn verantwoordelijkheid draagt en waardoor het tellen sneller en correcter verloopt. Soms hebben we te weinig fruit en moet er worden bij besteld. Maar meestal verloopt het probleemloos en kan iedereen genieten van zijn of haar lekker stuk fruit.

Op het einde van de les leren we van juf Kirsten en meester Maarten nog iets wat we nog niet wisten over het soort fruit dat we deze week verdelen.

DSC_0915

Vanaf nu geen discussie meer over welke ploeg de beste is…

Door het maken van een klassikaal scorebord tijdens de techniekles kunnen we nu probleemloos de stand in het voetbal in eerste klasse volgen. Zo begrijpen we beter de puntenverdeling bij winst, gelijkspel en verlies en ontstaan er geen discussies meer. We leerden ook respect te hebben voor kinderen die supporter zijn voor een andere ploeg. Tijdens het functioneel rekenen wordt wekelijks iemand aangeduid die de nieuwe stand in orde brengt en de wedstrijden voor de volgende speeldag klaar zet.

Kinderen uit de andere klassen komen nu en dan eens tijdens de pauzes in onze klas kijken hoe het met hun favoriete ploeg staat.

DSC_0960

Technieklessen in onze klas

Tijdens de technieklessen maakten we reeds verschillende leuke dingen. We maakten een voelbak voor de klas van juf Sofie. Haar kinderen waren in de wolken toen we de voelbak kwamen voorstellen in hun klas. Het ‘nieuwe zand’ die onder andere ook de klas van juf Sofie had gekregen kon meteen worden uitgetest.

Carnaval!

Joepie, carnaval! Vrijdag 13 februari was het weer zover. Iedereen mocht verkleedkledij meenemen naar school. We dansten eerst in de klas op enkele carnavalsliedjes. We deden ook een heuse polonaise in de gang. Daarna gingen we met veel toeters en bellen op stap door de gangen van de school.

DSC05763

Pudding maken, en het kan smaken !!! juf Pascale

Tijdens de koude wintermaanden is er niks lekkerder dan een potje warme pudding. Voor sommigen van de klas was dit een nieuwe ervaring en een ontdekking van een nieuwe smaak. We leerden de ingrediënten van de pudding en in welke volgorde we ze moeten samenvoegen. We proefden van de warme melk met suiker en proefden nadien de smaak met de pudding erbij. Hoe kan dit nu?

In elk geval het heeft iedereen goed gesmaakt.

035 036 037 038

Verjaardag Atharis uit de klas van juf Pascale

Op 09 februari werd Atharis 8 jaar. Hij stond de volledige dag in de belangstelling. We mochten met z’n allen smullen van de lekker zelfgemaakte taart van de mama van Atharis. En we kunnen met z’n allen zeggen dat hij HEEL lekker was. Bedankt!

Proficiat Atharis!

025 026 027 028

Weet je wat. … Wij leren schaken !!!

Samen met de klas van juf Jolien zijn we na de kerstvakantie gestart met schaaklessen. Juf Joke, meester Joni, meester Jim en schaakmeester Kevan leren ons elke woensdag stap voor stap schaken. De eerste les leerden we de plaatsen van de verschillende stukken op het bord. Het werd ons aangeleerd aan de hand van playmobil. Dit was heel leuk en hielp ons om de plaatsen goed te onthouden.

Tijdens de volgende lessen leerden we de regels van de dame, de toren, de pion, de loper en het paard. Er wordt heel wat geoefend aan de hand van spelletjes.

In de klas oefenen we verder op het groot magneetschaakbord. Want je moet eerlijk zijn, er komt heel wat inzicht en denkwerk aan te pas.

Tot binnenkort voor meer schaaknieuws!

 

Coöperatief werken

711109

Het is belangrijk dat kinderen leren samenwerken. Dit proberen we te stimuleren dankzij coöperatief werken tijdens hoekenwerk. Allerlei spelletjes worden dan behandeld, zoals bijvoorbeeld: ‘ik zie, ik zie, wat jij niet ziet’, ‘vingertwister’ en allerlei spelletjes rond uitbeelden en instructies geven aan elkaar. Leuke oefeningen! De kinderen beleven plezier aan deze activiteiten.

Valentijn

2 3 4 5 6 8 foto

 

Ook kinderen zijn bezig met ‘liefde.’ We maakten samen deze boetseerwerkjes rond het thema Valentijn.

Dikke truiendag in de kijker

Dikke truiendag werd dit jaar aan carnaval gekoppeld. ‘s Morgens kregen enkele klassen bezoek van inspecteur Benny Bax van de milieupolitie die kwam controleren of de verwarming een graadje lager was gedraaid. Met de ganse school zongen we het themalied na de verkiezing van prins en prinses carnaval van

De Zandkorrel. De prins en prinses legden hierna elkaar het vuur aan de schenen bij een race om de meeste dikke truien te verzamelen. Het team van de prinses kwam als winnaar uit de bus.

Spelling?

DIGITAL CAMERA DIGITAL CAMERA DIGITAL CAMERA DIGITAL CAMERA DIGITAL CAMERA DIGITAL CAMERA DIGITAL CAMERA DIGITAL CAMERA DIGITAL CAMERA DIGITAL CAMERA DIGITAL CAMERAHet is bijna vakantie, dus, dan mag de les van spelling eens anders zijn.  De spellinggroep van juf Betty werden in 3 groepen verdeeld. We mochten spelletjes spelen: Tik, tak boem met alle letters en clusters van letters die we al geleerd en geoefend hebben, scrabbel en galgje. Het was leuk maar wel moeilijk!

Beloningsactiviteit groep 3

Op donderdag 13 februari was er alweer de beloningsactiviteit van groep 3. Deze keer kozen we niet voor het spelletje ‘Just dance’, maar voor gezellig keuvelen met een tasje warme chocolademelk en een rijkgevulde pannenkoek.

En of het gesmaakt heeft!

IMG_20150212_163409 IMG_20150212_163416 IMG_20150212_163418 IMG_20150212_163426 IMG_20150212_163428

Naar de fietsenmaker.

Op het schooldomein hebben we heel wat fietsen. Tijdens de lessen leren leren controleerden we de fietsen met behulp van een controlekaart.
We stapten met onze fietsen tot bij de fietsenmaker, waar de fietsen opnieuw hersteld werden. We moesten niet alleen luisteren en kijken, maar mochten zelf ook helpen!

Dank je wel fietsenmaker Alain voor deze leerrijke ervaring!

IMG_9121[1] IMG_9119[1] IMG_9116[1] IMG_9114[1] IMG_9112[1] IMG_9110[1] IMG_9109[1] IMG_9107[1] IMG_9104[1] IMG_9103[1] IMG_9101[1] IMG_9100[1] IMG_9098[1]