De Vloedlijn en de Zandkorrel starten vanaf 1 september met type 9 (autisme voor normaal begaafde kinderen)

De Vloedlijn en De Zandkorrel breiden al jaren hun expertise uit in het begeleiden van kinderen met ASS. Nu kinderen met autisme binnen het buitengewoon onderwijs eindelijk onder een apart type ingedeeld worden, zijn we klaar om met speciaal opgeleide leerkrachten kinderen met autisme zowel binnen het gewoon onderwijs (via GON-begeleiding) als in ons buitengewoon onderwijs verder te begeleiden. Meer info kan steeds! Maak een afspraak en kom onze werking ter plaatse bekijken!

Paaskonijn op bezoek.

Juf Kirsten bracht vandaag haar paaskonijn “Choco” mee. De klas van Juf Nadine vond het een fijn gezelschap.

We maakten er samen met de juf een leerrijke woordenschatles van. Woorden als : aaien, vacht, knaagdier, gecamoufleerd, hooi, snorharen… het waren woorden die nu een concrete invulling kregen.  Alleen jammer dat het konijn geen haas was, anders konden we nu heerlijke paaseitjes eten!

Iedereen dierenvriend!
Iedereen dierenvriend!

Een auto maken

In het thema ‘verkeer’ hebben we een autootje gemaakt. Hiervoor gebruikten we onder andere een hamer. Deze hamer durfde af en toe wel eens naast de nagel te belanden, maar een aantal pijnlijke vingers weerhielden ons er niet van om er toch iets prachtigs van te maken!

image

imageimage

(meer…)

Een pop pop boot maken

De kinderen van meester Wesley en meester Wouter maken een pop pop boot. Dit is een bootje dat vaart door water te laten verwarmen tot het waterdamp (stoom) wordt. De stoom verlaat het bootje met veel kracht waardoor het bootje vooruit gaat. Doordat de stoom de boot verlaat, duwt de luchtdruk opnieuw water in de boiler. Het water warmt weer op en we hebben opnieuw stoom. Zo kunnen we uren doorgaan.

We maken dit bootje met afvalmateriaal: een blikje, rietjes en een drankkarton.

Hieronder zie je de eerste sfeerbeelden bij het maken van de boiler uit een blikje. Wordt vervolgd…

 

Muziek=techniek

De afgelopen periode werkten we rond muziek=techniek. Verschillende instrumenten werden benoemd en werden verdeeld in de 3 grote groepen: slag-, blaas- en snaarinstrumenten. We begeleiden ook een verhaal met muziekinstrumenten. Tot slot maakten we deze prachtige gitaren. (meer…)

Thema ziek zijn.

Naar aanleiding van het thema ziek zijn brachten we een bezoek aan de apotheek.  Daar werd er getoond hoe pillen gemaakt worden. Maar wat ons het meeste boeide was toch wel de robot die gebruikt werd om de verschillende medicijnen uit de rekken te halen. (meer…)

Handjes wassen !

We oefenen het stappenplan "handen wassen" met Jules
We oefenden het stappenplan “handen wassen” met Jules in de kleuterklas van juf Katrien. Zeep nemen- handen nat maken – wrijven maar en bellen maken – handjes afspoelen – afdrogen – en papiertje netjes in de vuilbak ! We deden dit samen met juf of al helemaal alleen! En wat roken onze handen nadien toch lekker !!!

(meer…)

Jonas en Jonas

Juf Melanie haar taak zit erop in De Vloedlijn. Juf Ellen komt terug na de geboorte van haar kindje.

Jonas Crombez en Jonas Schraepen bedachten een coole manier om afscheid te nemen van juf Melanie…Een briefje recht uit hun hart ! Eventjes kippevel … En knap gedaan jongens!

Dag juf Melanie,

Wij gaan je missen.
En we hebben tranen
in onze ogen.
Je bent een lieve juf.

Groetjes van Jonas en Jonas

image

Omgaan met pesten en plagen , goede manieren… sociale vaardigheden !

Tijdens de lessen socio-emotionele vaardigheden werken de leerlingen uit PE 8 reeds geruime tijd met de PAD-methode. We leren stap voor stap hoe we problemen kunnen oplossen.
Om de lessen wat uitdagender te maken werkten we met het ‘Kikker-be-cool spel’.
Via coöperatieve werkvormen trachten we de vele uitdagende opdrachten tot een goed einde te brengen. (meer…)

‘oud’leerlingen op bezoek!

Supertrots ben ik als de leerlingen, die al enkele jaren uit mijn klasje vertrokken, langskomen om te tonen wat ze kunnen! Ongelofelijk hoe ze het verder doen! Sommigen komen de punten op hun toets met een brede glimlach tonen, anderen komen een stukje voorlezen uit een boekje, anderen komen een prentenboek voorlezen aan mijn kleuters en de vele tekeningen die ik liggen heb thuis doen me enorm veel deugd! Dan blik ik terug op enkele jaren! Lorenzo vond zelfs een foto van vroeger in de klas terug! (meer…)

thema de boerderij

Een lammetje hier, een kalfje daar… heel wat dieren kondigen de lente aan. Daarom stonden we in de kleuterklas stil bij het leven op de boerderij… Luna haar konijn kwam zich even voorstellen in de klas! een mooi wit konijn met grijze oren, pootjes en staartje! Superschattig. Het kreeg de naam sneeuwwitje! (juf Nele) (meer…)

thema beroepen in de kleuterklas: de kapper

Ook de kapper werd uitgekozen door de kleuters om van dichterbij te bekijken..
We konden een kijkje nemen in een kapsalon, waar de haren van Luna even onderhanden werden genomen. Een wasje met hoofdmassage , kammen en drogen en ze zag er piekfijn uit.
Ook juf probeerde even haar kunsten, naast de vele vlechtjes kregen de meisje een kuifje met lak en de jongens, stoere piekjes! Het resultaat was verbluffend! (juf Nele) (meer…)

thema beroepen in de kleuterklas (de fietsenmaker)

Thema beroepen kwam twee weken aan bod in onze kleuterklassen. Eerst begonnen we met een brainstorm, daarna bekeken we enkele beroepen van dichtbij, waaronder de fietsmaker. De kinderen kregen een fiets ter beschikking en konden hier aan sleutelen… een kunst voor de juf om deze ook terug samen te krijgen!
We maakten een uitstap naar de fietsenmaker want onze band was lek! Met een gewone pomp hadden we het kunnen fixen maar deze hadden we niet voor handen. Terwijl we daar waren demonstreerde de fietsenmaker hoe we een gaatje kunnen dichten! Heel interessant!
(meer…)