5de editie Zeevonk superleuke belevenis

Onze kinderen van Huis aan Zee en de leerlingen van de 6de humane wetenschappen van Pegasus werken samen een uniek project uit! Deze keer was het niet juf Kathelijne maar juffen Kim (Pegasus), Caroline en Christel (De Vloedlijn) die de activiteit in goeie banen leidden. 

Er werden oude kledingsstukken gesorteerd op basis van kleuren die horen bij de emoties blij, boos, bang, verdrietig en hoopvol. Uiteraard werd hier en daar een kledingsstuk gepast wat zorgde voor plezier en hilariteit! 

Een andere groep leerlingen van Pegasus bouwde iglo’s, tipi’s en een blokhut. Hoe het uniek project verder loopt, verneemt u de komende weken. Hier alvast een aantal sfeerbeelden!

(meer…)

Antipestweek

Deze week hebben we ons met de volledige school ingezet tegen pesten. Elke speelplaats kon een ‘STIP’ verdienen door een opdracht te vervolledigen:
– het Vriendenplein: elkaar een complimentje geven
– Jabbedoe: dansen tegen pesten
– Regenboog: aan de slag met krijt
– Meeuwenplein: analyseren van statussen sociale media (het verschil tussen plagen, pesten en ruzie maken)

Onze kinderen slaagden met succes en kregen als afsluiter vier stippen op hun hand als teken dat wij samen werken tegen pesten.

Enkele leden van het antipestteam hebben deze week een les komen geven over cyberpesten. Het belang van veilig internetten, beveiligen van sociale media,… werd extra benadrukt.

Het antipestteam had ook nog heuglijk nieuws mee te delen. De school heeft deelgenomen aan de ‘Pesten- dat- kan- niet prijs’ en heeft een prijs gewonnen. Een zilveren plaats met een bedrag van €500. We zijn trots op de inzet van onze kinderen en het schoolteam.

 

(meer…)

Vormen in de klas

Tijdens de lessen muzische vorming hebben de kinderen van juf Jolien het beeldaspect ‘VORM’ uitgewerkt. We konden dit ook integreren in onze rekenles. We leerden de juiste naam van verschillende vormen. We gingen ook op zoek in de klas naar verschillende vormen. We zochten grote en kleine vormen en rangschikten ze volgens grootte. We deden ook enkele spelletjes (Vb. enkele vormen liggen in een bepaalde volgorde, er gaat iemand naar buiten en we veranderen de volgorde). Daarna gingen we experimenteren. We hebben losse voorwerpen uit de klas gezocht en ze overtrokken op papier. Daarna gingen we creatief aan het werk. We dachten na wat we allemaal konden maken met losse vormen van voorwerpen. Iedereen mocht zijn fantasie de vrije loop laten gaan. Er was slechts 1 afspraak: we gebruiken voorwerpen uit de klas en tekenen niet met de vrije hand. Iedereen had wel een eigen idee. Kijken jullie mee naar onze tekeningen?

Mister James!

Met de klassen van juf Annelies en juf Gwenny zijn we naar het museum geweest. Daar kregen we de rondleiding ‘Mister James’.

‘Mister James’ gaat over de kunstenaar James Ensor. Onze gids leek als twee druppels water op hem! Ze had een schildersschort aan met heel wat zakjes. Daarin zaten er leuke opdrachtkaartjes.

We stonden stil bij enkele werken van James Ensor en voerden ook enkele opdrachtjes uit. Het was natuurlijk wel verboden om de kunstwerken aan te raken!

Mister James was zijn inspiratie kwijt en vroeg ons hem te helpen… We mochten tekenen of een kunstwerk maken met houten vormpjes. Wat was dat leuk!

Groeten,

De creatievelingen van PE3 & PE4

(meer…)

Nee tegen pesten!

Vandaag zaten de kinderen van juf Nathalie en juf Jolien samen. Het is anti-pestweek en dit laten we niet zomaar voorbij gaan. We vertelden over het anti-pestteam, de pestbrievenbus en de pestcontracten. We hebben het dit jaar specifiek over pesten via sociale media en het beveiligen van Facebookprofielen. We zagen een filmpje over een leerling op school waarin we heel veel te weten kwamen door enkel maar de naam op te zoeken op Facebook, zonder dat we ‘vrienden’ zijn. Dit leek allemaal eerst grappig, tot we enkele namen van onze klasvrienden en familieleden opzochten. Wat bleek? We konden heel veel informatie terugvinden die eigenlijk niet voor de hele wereld zichtbaar mag zijn, maar toch zo is. De kinderen begonnen ook mee te denken met ons. Is het wel verstandig om bijvoorbeeld informatie over je huis mee te delen met de wereld? Zijn bepaalde uitspraken en foto’s niet persoonlijk? Of vertellen wanneer je op reis bent zodat inbrekers hun slag kunnen slaan? Dit zijn slechts enkele voorbeelden. Het was voor sommige kinderen niet zo leuk dat we bijvoorbeeld babyfoto’s zomaar konden zien. Of andere foto’s die verdrietige herinneringen naar boven brengen. We toonden aan de klas HOE ze hun facebookprofiel kunnen beveiligen en wat je misschien beter niet verspreidt via sociale media.

Tot slot hadden we het over ‘Stip it!’. Wat wilt dit precies zeggen? Als je akkoord bent met volgende puntjes, mag je 4 stippen op je hand plaatsen.

  1. Ik vind pesten niet oké en doe er niet aan mee!
  2. Ik praat erover als pesten mij bang of verdrietig maakt.
  3. Ik sluit niemand uit, voor mij hoort iedereen er bij.
  4. Ik probeer op te komen als er iemand gepest wordt.

Wij zeggen ‘NEE’ tegen pesten!

Nog eens feest!

Hiep hiep hiep HOERA! Vorige week vierden we opnieuw feest in de klas voor de verjaardag van Linda. Bedankt voor de lekkere cake en fruitsap!

Een robot in de apotheek

Donderdag ging de klas van juf Jolien op bezoek naar de apotheek. Niet zo speciaal denken jullie misschien, maar het was niet zomaar een apotheek… . Er was namelijk een robot in de apotheek die de juiste medicatie scant en uit de juiste rij haalt. Iedereen was onder de indruk! Kijk maar mee naar de foto’s! We leerden in de klas al over verschillende soorten medicatie, voorschriften, … . In de apotheek toonden ze ons hoe ze capsules maken en kregen we op het einde van het bezoek een vitamine! Dankjewel!

(meer…)

Rondleiding in het ziekenhuis

Gisteren gingen de klassen van juf Jolien en juf Nathalie op bezoek naar het ziekenhuis. In de klas hadden we al heel wat geleerd over het lichaam en gezondheid. We kregen een rondleiding van een juf die in het ziekenhuis werkt op de kinderafdeling. We zijn de rondleiding begonnen op de materniteit. Daar zagen de kinderen een verloskamer en kregen ze heel wat informatie over de geboorte en verzorging van een baby. Daarna konden we een MUG auto van dichtbij bekijken. We zagen wat er allemaal in een MUG auto zit. De sirene en lichten werden ook speciaal voor ons aangedaan. Was dat even schrikken toen de sirene aan ging! Daarna ging ons bezoek verder naar de spoedafdeling. In de gipskamer leerden we alles over breuken en gipsverbanden. Thibault kreeg een open gips zodat de kinderen konden zien hoe dit gaat. Op de spoedafdeling zagen we ook een isolatiekamer en een operatiekamer. De kinderen waren verbaasd wat ze allemaal zagen daar! We mochten onze handen ontsmetten en trokken richting pediatrie. Deze afdeling was heel mooi en kleurrijk versierd. We konden binnenkijken in een kamer, zagen Zora aan het werk en kregen verdere uitleg in de speelkamer. We zagen hoe ze op een leuke manier kinderen geruststellen als ze moeten geopereerd worden. De laatste afdeling die we bezochten, was de geriatrie. We keken binnen in de ruimte waar de oudere mensen fijnmotorische en grootmotorische oefeningen kunnen doen (kralen op een stokje doen, spelen op de Wii, turntoestellen, …). Tot slot mochten we ons voorbereidend liedje brengen aan de oudere mensen. Er werd meegezongen en we kregen een warm applaus. Dankjewel voor deze leerrijke rondleiding! Onze kinderen waren heel enthousiast en hebben veel bijgeleerd. Er werd nog lang nagepraat.  Bedankt!

          

(meer…)

Feest in de klas!

Hiep hiep hiep HOERA, Nathan is 8 jaar! We vierden feest in de klas met de lekkere en gezonde race-auto’s. Dankjewel voor de mooie verrassing! Een dikke proficiat!

Week van de poëzie : Mus

In de lessen W.O. leren we over de vogels in de tuin. Ter gelegenheid van de gedichtendag maakte we een gedicht over een vogeltje dat we veel zien. nl Mus. We hebben dat gedichtje voorgelezen aan de klas van juf Joni.

Mus

mus, mus, mus.
Waar ben je mus?
Waar ben je nou?
In een lus?
Op de bus?
Kom toch gauw!
Hier is voer voor jou!

Ibe, Kobe en Jary

Belevingsmoment PE8

Op woensdag 24/01/18 was het de beurt aan PE8 om het belevingsmoment te verzorgen in De Zandkorrel. De kinderen brachten een stukje toneel met enkele hondjes van de 101 dalmatiërs en …Cruella Deville ! Het was een erg leuke activiteit en de kinderen genoten er met volle teugen van !

 

Bezoek aan Dali Museum Brugge

De kinderen uit de klassen van meester Maarten, juf Michèle en juf Nadine werken in deze periode een project uit rond het thema tijd.
Wiskunde, taal, WO, crea; binnen elk vak werken we rond tijd. Dit maakt het onderwerp boeiend, functioneel en leerrijk.
Voor het vak muzische vorming gingen we op uitstap naar het museum van Dali in Brugge. We zagen er kunstwerken waar uurwerken in verwerkt waren. Onze monden vielen toch wel open bij het waarnemen van deze surrealistische werken. We probeerden via onze verbeelding een betekenis te geven aan de werken. Een boeiende opdracht.
Verbeelding is immers belangrijker dan kennis, vond Albert Einstein, een tijdgenoot van Dali.
De wissel met de Dali knikker om gratis naar het toilet te mogen in de Stadshallen, gaf aan onze unieke uitstap nog een humoristisch tintje.

Deze diashow vereist JavaScript.

 

Stem voor de natuur (bezoek aan VOC Oostende)

Op donderdag 18 januari brachten de klassen van juf Gwenny en juf Annelies een bezoekje aan het Vogelopvangcentrum te Raversijde (Oostende).

Onze gids vertelde het reisverhaal van Jan van Gent. Jan landde midden op zee in olie en spoelde aan op het strand, doordat hij niet meer kon vliegen. Hij was erg bang. Gelukkig werd Jan ontdekt door mensen en in een handdoek gewikkeld, waardoor hij tot rust kwam. Zijn redders brachten Jan in een kartonnen doos met gaatjes naar het VOC. Zo leerden de kinderen meteen hoe ze het best vogels in nood hulp kunnen bieden.

Daarna namen we een kijkje in de kamer van de dierenarts en ervaarden welke onderzoeken er gebeuren als zieke dieren arriveren . Hoe de olie van de vogelveren wordt verwijderd, kwamen we te weten in de waskamer. Na een wandeling langs de dierenverblijven, lunchten we daar nog en genoten van de winterzon tijdens het afsluitende speelmoment.

(meer…)

Een buffet voor de vogels

Het koude weer zorgt ervoor dat de vogels moeilijk eten vinden. Met de vogeltellingen tijdens de week van 22 januari in het achterhoofd,  gingen de klassen van Betty en Joni aan de slag om een heerlijk buffet te maken. Voor elke vogel wat wils.

(meer…)

Opnieuw schaakkoorts in De Vloedlijn

Vorige woensdag geen gewone reken- of taalles. Nee! Het eerste deel van ons jaarlijks schaaktornooi ging van start. Eén en al concentratie … Wie wordt dit jaar de schaakkampioen van onze school? Komende woensdag speelt de 2de groep. Top!

(meer…)