Currently browsing

Page 22

Techniek: de boot van Sint!

In de klas van juf Edith werd er naar aanleiding van de techniekweek gewerkt rond de boot van Sinterklaas. Sint was op zoek naar een nieuwe boot. We bekeken verschillende modellen en we keken ook hoe deze op het water konden blijven drijven. Uiteindelijk kwamen we tot de conclusie dat Sint beter nog een aantal jaren verder zijn stoomboot gebruikt. In de klas deden we dan ook enkele proefjes in verband met drijven en zinken. Ook in hoekenwerk kwam techniek aan bod.

 

Sint in De Vloedlijn

Gisteren kwam Sint op bezoek in onze school, hij had voor ons allemaal superleuk speelgoed mee voor op de speelplaatsen. Dankzij extra centjes die Sint kreeg van de Vriendenkring, van de opbrengst van de koekenverkoop, kunnen de opvoeders zelfs koffers maken die met een doorschuif systeem van speelplaats naar speelplaats gaan zodat alle kinderen er mee kunnen spelen.

We breken wit licht in PE 31

Tijdens de vorige techniekweek dompelden we ons onder in de wereld van de wetenschap. We onderzochten hoe we vragen kunnen stellen, hoe we dingen meten, observeren en uiteindelijk experimenteren om een antwoord op die vragen te vinden.

‘Hoe ontstaat een regenboog?’ was dé vraag. We onderzochten en ontdekten dat we het (wit) licht kunnen breken en hierdoor verschillende kleuren tevoorschijn komen. Het regende dan wel niet, maar met een prisma lukte dit even goed.
Volgende vraag: “Lukt de omgekeerde weg? Van verschillende kleuren naar wit?” … Absoluut! De leerlingen in PE 31 maakten hun eigen ‘schijf van Newton’ en experimenteerde zo met kleur en licht.

(meer…)

Rots & Water – les 2

Communiceren, verbaal en non-verbaal, hoe doe ik dat op een goede RESPECTVOLLE manier? Daar ging het over in de tweede les Rots & Water. Ook het assertief zijn of net minder impulsief zijn kwam aan bod. Alsook kwamen de leerlingen te weten of ze een wintertype, een machotype of een zomertype zijn. Het was weer een zeer actieve en leerrijke les!

(meer…)

Techniekweek in PE17

Scheuren, kleven en prikken met een echt drijvende stoomboot als resultaat 🛥️
Maar wat blijft er nog drijven en wat zal zinken? Wij testen het voor jullie uit 💦

 

Belevingsmoment PE 12

Woensdag 30 november was er het belevingsmoment van PE 12. Naar aanleiding van ons thema ‘De middeleeuwen’ hebben wij hierrond een poppenkastvoorstelling gebracht. Er kroop heel wat werk in, maar het resultaat mocht er zeker en vast zijn! Wat hebben de leerlingen dat schitterend gedaan. Natuurlijk werden ook de jarigen van de afgelopen periode in de bloemetjes gezet.

(meer…)

Minihovercraft

Deze week stond het bouwen van onze eigen minihovercraft op het programma.

De leerlingen uit de roze klas maakten eerst en vooral kennis met een hovercraft, want velen hadden hier nog nooit van gehoord. Nadien bedachten ze een plan om een eigen minihovercraft te bouwen. De kinderen kwamen al snel tot het idee om een ballon te gebruiken. Slim bedacht!

Tot slot was het tijd voor het echte werk. Aan de hand van een stappenplan, bouwde elk kind zijn/haar eigen constructie. Hier en daar nog wat bijsturen en dan … zweven maar!

(meer…)

ruilen in onze ‘Swapshop’

Op vrijdag 25 november opende onze ‘Swapshop’ in de Zandkorrel. Omdat wij een ecoschool zijn, proberen wij onze ecologische voetafdruk zoveel als mogelijk te verkleinen, ook op het vlak van textiel. Soms hebben we thuis spullen die we eigenlijk niet meer gebruiken of niet meer zo leuk vinden. Misschien is er wel iemand anders die het kan gebruiken of die er heel blij mee is? Dat moesten wij toch ook eens uitproberen. Alle kinderen mochten een voorwerp uit textiel meebrengen. In onze ‘Swapshop’ mochten ze dan een nieuw voorwerp uitkiezen. In de klas leerden we waarom we dit doen en we leerden de ‘piraminder’ kennen. De leerlingen vonden het ruilen supertof en gingen met een blij gezicht naar huis met hun nieuw voorwerp uit textiel.

(meer…)

Week van de smaak

De klassen van juf Edith en juf Valerie zijn naar de kinderboerderij geweest voor week van de smaak. We hebben mogen helpen in de buitenkeuken bij het maken van soep, pizza en groentebrochettes.

 

Kamishibai

Juf Britt nam deze week een kamishibai mee naar de klas voor de voorleesweek. Een kamishibai is een verteltheaterkastje waarin grote prenten zitten.
Juf Britt las een leuk verhaal over een koe voor. De kinderen van juf Valerie en juf Edith kwamen op bezoek om mee te luisteren naar het verhaal.
We leerden nieuwe woordjes en deden enkele taalspelletjes rond het verhaal.

(meer…)

Voorleesweek

De voorleesweek ging niet onopgemerkt voorbij in onze school.
De kinderen van juf Romina, juf Sofie en juf Melanie kwamen op bezoek bij de kleutertjes van juf Elke, juf Valery en juf Nele om voor te lezen. Ook de kinderen van juf Britt, juf Edith en juf Valerie mochten genieten van het voorleesmoment.
Het thema kunnen jullie waarschijnlijk wel al raden …
Proficiat aan de grote kinderen! Knap gedaan!

(meer…)

Voorleesweek

In het kader van de voorleesweek kwam de klas van juf Romina voorlezen bij ons. Het verhaaltje was natuurlijk in het thema van Sint en Piet. De voorlezers zagen er ook voortreffelijk uit. Dank je wel hoor, we hebben er enorm van genoten!

 

PE3: Oktober

In de maand oktober hebben de leerlingen in de speelleerklas veel geleerd en gespeeld.
Ze leerden over de appels in de boomgaard, we maakten veel patronen, we hebben onderzocht waar we ons spiegelbeeld in konden zien. We hebben ontdekt dat we onszelf op z’n kop zien in een lepel en dat we een spiegel kunnen gebruiken om iets te bekijken wat achter ons staat of wat om het hoekje staat.
We luisterden verschillende keren naar het verhaal “sneeuwwitje en de zeven dwergen”.
Ook de gevoelens boos, bang, blij en verdrietig kwamen aan bod. We maakten een fotoboek met al onze gezichtsuitdrukkingen van deze gevoelens.

We deden met onze school mee aan de klimaatmars waarvoor we een spandoek maakten en door Eernegem wandelden.

Lezen saai? Niets van! De heks had alle letters en woorden met een toverspreuk van de hoedjes gehaald. Gelukkig konden we de letters nog zien met een speciaal lichtje. (meer…)