Talentenkring PE 12
Er zitten heel wat talenten in de klas. Tijdens de talentenkring stonden deze eens extra in de picture: toneel, darten, knutselen, breakdancen, TikTok, notenleer en om ter langst kijken in elkaars ogen zonder te knipperen.
Er zitten heel wat talenten in de klas. Tijdens de talentenkring stonden deze eens extra in de picture: toneel, darten, knutselen, breakdancen, TikTok, notenleer en om ter langst kijken in elkaars ogen zonder te knipperen.
Een TOPklas verdient zeker en vast een beloning: pizza’s maken en opeten!!!
Wat een gezellige sfeer was er in de klas! De leerlingen moesten een cadeautje knutselen voor elkaar en wat een prachtige geschenkjes werden er gemaakt!
In november waren er de techniekweken. PE 12 ging op zoek naar alternatieve voedingsmiddelen. We kwamen al snel uit op meelwormen. Toch wel vies het eerste moment …
Samen hebben we onderzocht hoe we de meelwormen het best kunnen kweken en hebben we ook cupcakes gemaakt met meelwormenpasta. Er werd heel wat geëxperimenteerd met de hoeveelheden van de ingrediënten. Het waren leuke activiteiten dus zijn er maar heel weinig sfeerbeelden.
Donderdag was het dikke truiendag en dat lieten we op onze school niet onopgemerkt voorbij gaan.
Er werd bewogen, gedanst, geleerd over het klimaat en we kregen allemaal warme chocolademelk. Mmmmmmm, heerlijk!
In de roze klas worden elke vrijdagochtend enkele rekenspelletjes gespeeld. Hoofdrekenen, tafels oefenen, breuken herkennen en ordenen, vlakke figuren categoriseren, getallen onderzoeken, … We doen het allemaal! Leuk? Zeker! Effectief? Zeker en vast! Spelenderwijs leren de kinderen de geziene leerstof op een andere manier inzetten, onderzoeken, samenwerken, omgaan met winst en verlies, … Een van de favoriete lesmomenten in onze klas.
Een beetje vroeger dan oorspronkelijk gepland, maar daarom niet minder geslaagd… Na het schrijven van onze klaskerstwens, het knutselen van de nieuwjaarsbrieven en kerststukjes voor thuis, was het tijd voor een kerstfeestje. Ons kerstfeestje in de klas was een vrolijke activiteit. Ook de zelfgemaakte cadeautjes van de jongens zagen er allemaal heel tof uit. Fijne kerstvakantie iedereen!!!
Jaja, het was weer tijd voor de krantenronde in de klas van juf Jolien. Elke leerling kreeg een krant ter inzage, koos er een artikel uit. Dat artikel werd gelezen, de kernwoorden werden aangeduid en de inhoud werd samengevat. Daarna konden de jongens hun info delen met de rest de klasgroep. Het was weer heel erg interessant.
Deze keer hadden de leerlingen uit de klas wel een heel speciaal onderwerp gekozen voor de techniekweken… Ze wilden het namelijk hebben over schimmels. We leerden dat de natuur bestaat uit veel organismen en dat we eigenlijk drie grote onderdelen hebben binnen deze organismen. Namelijk het dierenrijk, het plantenrijk en het schimmelrijk. We weten ondertussen ook dat schimmels voorkomen in de vorm van gisten en paddenstoelen.
Met deze info gingen we verder aan de slag. We onderzochten hoe snel bepaald voedsel schimmelde, hoe we deze schimmelvorming konden voorkomen of versnellen. We leerden ook het onderscheid kennen tussen schimmels en bacteriën. Bacteriën leerden we dan ook zelf kweken door onze eigen yoghurt te maken.
Het maken van het brooddeeg (met gist) stond ook nog op het programma, maar kon jammer genoeg niet doorgaan voor de kerstvakantie, dit verplaatsen we naar 2022.
Klas Joni – PE 7- werkte tijdens de techniekweken rond elektriciteit. Voornamelijk de stroomkring nam de klasgroep onder de loep. Hoe werkt dat? Hoe maak je een gesloten kring? Wat een energiebron? Wat is LED en hoe werkt dat? Al deze vragen kregen een antwoord en al doende werd veel geleerd.
Ook testen we voorwerpen of het een geleider of isolator is. Metaal bleek de beste geleiding te geven.
De leerlingen maakten een mooie kerstkaart met een LED lampje. Wie kon zijn kring sluiten en zorgen voor een goede geleiding… Die kaartjes werden een prachtig resultaat!
Toen iedereen nog lag te slapen kreeg De Vloedlijn bezoek van niemand minder dan…
Toen we hoorden van de bebat-actie van Samson en Marie wou de rode klas meteen meedoen. Recycleren? Dat kunnen wij in een …