Currently browsing

Page 58

Dat je op een 1 been minder goed kan staan …

… is algemeen geweten, dus ging ook Klas Joni aan de slag om een spaarpot te maken voor Music For Life. Ideaal zo tijdens de techniekweken. Dit in navolging van de spaarpot van meester Maarten.

Na de brainstorm over het ontwerp, de materialen, de kleur, de rol – of glij functie kwamen we tot een houten constructie en wegwerpmateriaal. Ontwerpen werden getekend en uitgelegd aan de groep. Ik moet zeggen, PE2, dat zijn kraks.

Later die week kwam juf aandraven met het nodige hout. Na het puzzelen van de spaarpot, werden de nodige planken mooi glad geschuurd. Zo zijn alle splinters eruit.

 

 

 

 

 

(meer…)

PE 9 bracht een bezoekje aan de bib

Om de twee weken gaan we met de klas naar de bib. Daar kiezen de leerlingen boeken voor de LIST-les en mogen ze ook een strip of een weetboek kiezen.
Elke keer starten de leerlingen met een zoektocht in de bib. Ze gebruiken ook de computer om boeken op te zoeken. Als ze al hun boeken gevonden hebben, verzamelen de leerlingen in de leeshoek. Tenslotte ontlenen ze hun boeken.

(meer…)

Het leven zoals het was … W.O. II

De leerlingen van meester David, juf Sofie en juf Melanie doken in het verleden. In Walraversijde kwamen we meer te weten over de Tweede Wereldoorlog. Bunkers, granaten, soorten helmen, luchtafweer, … kennen voor ons geen geheimen meer. Het leven zoals het was … tijdens de oorlogsjaren. Meester Jim had enkele voorwerpen mee en was onze gids voor één dag. Wat hebben we bijgeleerd. De kinderen en leerkrachten hadden een fantastische dag!

(meer…)

Techniekweken bij juf Annick en meester Wesley

Wat is een overbrugging? Wat wordt er overbrugd? Waarom is er een overbrugging? Aan welke eisen moet een overbrugging voldoen?

Deze vier vragen probeerden de leerlingen van meester Wesley en juf Annick te beantwoorden over bruggen in Oostende.

In de volgende lessen gaan we op zoek naar bruggen in het verleden. Welke technieken werden er toen gebruikt en welke worden er nu gebruikt? 

Als afsluiter gaan we alle geziene technieken toepassen bij het ontwerpen van een eigen brug.

Wordt vervolgd…

 

De week van de smaak!

Naar aanleiding van de week van de smaak, gingen de leerlingen van juf Edith naar de kinderboerderij de Lange Schuur. Daar maakten we kennis met verschillende ingrediënten en recepten uit andere landen. Eerst werden de handen gewassen vooraleer we aan de slag konden gaan. Na heel wat snijwerk, roeren, kruiden waren de gerechten klaar. Nu nog mooi presenteren en dan kon de ‘receptie’ met de verschillende hapjes beginnen. We waren heel erg benieuwd hoe alles smaakte.

Happy Halloween!

Bijna Halloween, …, laten we griezelen. Iedereen trok zijn engste pak aan. Er werd ook geschminkt. Een spin op de wang of vampierentanden mochten er absoluut niet aan ontbreken. We dansten op het liedje 6 heksen en sommige vlogen zelfs in de ketel. We aten ook vampierenvingers met wat bloed aan. Grrr!

Wij zijn een KiVa-school!

Sinds dit schooljaar is onze school een KiVa-school en dit is iets om trots op te zijn! Maar wat is dat nu precies, een KiVa-school?

KiVa-scholen zorgen ervoor dat kinderen, leerkrachten en ouders hun school als een veilige, aangename en stimulerende omgeving ervaren waarin pesten minder kans maakt. We gaan dus aan de hand van allerlei activiteiten en lessen het pesten aanpakken. De leerkrachten doen dit tijdens de lessen, maar ook op de speelplaats werken we met KiVa-sheriffs die meehelpen een oogje in het zeil te houden.

We hebben een kick-off georganiseerd op elke speelplaats met enkele activiteiten om kennis te maken met KiVa.

Kijken jullie mee naar de foto’s?

(meer…)

Trick or treat!

De kinderen maakten een eigen trick or treat – zakje. Zo kunnen ze vanavond van huis tot huis gaan en al dat lekkers verzamelen. Happy Halloween!

 

Dummie de Mummie (juf Pascale)

Mummies in Brugge!!! Ideaal nu we met onze klas rond Egypte werken en met Halloween in het vooruitzicht. We konden echte mummies zien en leerden hoe ze vroeger te werk gingen met de farao’s wanneer ze overleden. Wat de functie van een piramide was. We leerden ook hiërogliefen te ontcijferen … Die Egyptenaren waren toch heel interessante mensen. Sommigen vonden het toch maar wat beangstigend. Na deze leerrijke uitstap keerden we moe maar voldaan met de trein terug naar Oostende.

Griezelkinderen beleven meer.

Oktober is onze maand voor het belevingsmoment. Een dankbare maand voor klas Joni zo blijkt. Na de brainstorm over een thema , kwamen we bij het lied “zes heksen”. Net gepast, want we onze klas telt 6 personen. We hadden duidelijk zin om te griezelen, zo met Halloween in het vooruitzicht…

(meer…)

Mmm lekker die natuur!

Na een heuse boswandeling, verzamelden de kinderen van juf Sofie en juf Melanie brandnetels. Nadat ze grondig werden schoongemaakt, zetten de kinderen er thee van. Speciaal van smaak, die brandnetelthee!

Bulskampveld

Gisteren zijn de klassen van juf Jolien en juf Edith naar het Bulskampveld getrokken in het thema ‘Herfst’. Na een frisse ochtendstart, kwam al snel de zon tevoorschijn. In de klas hadden we al heel wat geleerd over paddenstoelen en bomen met hun blad en vrucht. We konden heel veel noten en bladeren rapen. We vonden eikels, wilde en tamme kastanjes, beukennootjes en nog veel meer. Dankjewel aan de ouders van Emma en de opa en mama van Sem om mee te rijden met ons!

(meer…)