Currently browsing

Page 60

E.H.B.O.

De klas van juf Jolien en meester Bart werkten afgelopen periode samen rond “Eerste Hulp Bij Ongevallen”…. Na een theoretisch gedeelte kwamen heel wat praktische zaken aan bod. We sloten ons thema af met een uitstap naar de brandweer te Gistel. 

[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=-v6lOuFhCEg[/embedyt]

[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=ocKnHgccVow[/embedyt]

Maskers uit Venetië..

Het heeft eventjes geduurd, maar we zijn er uiteindelijk in geslaagd om , na een lessenreeks over “carnaval in de wereld” , Venetiaanse maskers te ontwerpen ! 
Het waren leerrijke en heerlijk creatieve momenten voor de kinderen uit de klas van meester Bart.

[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=Kx7YC7YZqc0[/embedyt]

 

Wie? Wa? Witloof!

Half februari kregen de leerlingen de klas van Betty en Joni een grote verantwoordelijkheid. Zorg voor je eigen witloofwortel.

Per twee en met een stappenplan in de hand werden de materialen verzameld. Een fles, lat, een witloofwortel, schaar, mes, stift, … er kwam veel bij kijken. De fles opmeten en knippen, tandenstokers werden in de wortel geprikt (niet te diep) om die netjes hoog te houden, het waterpeil werd bepaald, … Een leuke opdracht waar het ene duo al vlotter mee overweg kon dan het andere. Het vroeg heel wat overleg en luisteren naar elkaar. En zoals verwacht, kwam het bij iedereen tot een goed eind.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dagelijks controleren de leerlingen hun wortel. Met behulp van een persoonlijke kalender wordt de groei getekend, wordt de datum bijgehouden en het water gecontroleerd. Het is belangrijk dat de witloof in het donker staat, groenloof is niet aan ons besteed.

Na een tiental dagen zijn de resultaten opmerkelijk! De witloof is er sneller dan verwacht. Top!

 

 

 

 

 

 

 

Dat wordt weer een heerlijk maal. Of net niet

Niet zomaar een soepkom.

Dat we in de Zandkorrel een groen hart hebben was al eerder duidelijk. En we gaan een stapje verder. Graag zouden we alle PMD mijden op school.

Om zicht te krijgen op hoeveel PMD we verzamelen op school, bouwden de klas van Betty en Joni een heuse soepkom.

Gewapend met kastanjepalen, kippengaas, stevige draad, nagels en een hamer gingen we aan de slag. We boorden de gaten voor met een grondboor. Pure kracht zo vroeg in de ochtend. Met een touw van een halve meter rond een stok werd een mooie cirkel gevormd. Rond is rond. Het vroeg wat denkwerk, maar als groep kwamen we tot een goede oplossing.

 

 

 

 

 

 

(meer…)

De aarde en haar waarde (1)

De lente is binnenkort in het land. En of je nu katholieke, protestantse of islamitische godsdienst of zedenleer volgt, we hebben allemaal een link met de natuur en de Aarde.

Daarom hebben we ervoor gekozen om samen hierover les te geven.
De leerlingen gingen op ontdekking in de natuur en vonden zowel verwondering (diertjes, bloemen, de bloei, …) als gevaren (sneeuw, dieren, weersverandering, …). Iedereen deelde zijn of haar ervaringen en met een powerpoint bespreekten we gevaarlijke zaken die niet alledaags zijn, zoals een orkaan, aardbeving, …

Tot slot bespreekten leerlingen in groep wat hun gevoel is bij de natuurfenomenen. Deze week gaan we verder met o.a. het spelen van een spel.

Plezier gegarandeerd…

(meer…)

Muzisch project onderbouw Olympische Winterspelen

De klas van juf Edith en juf Pascale werkten voor het muzisch project samen rond de Olympische Winterspelen. Net zoals in Pyeonchang (moeilijk om uit te spreken) werden bij ons de Olympische Winterspelen feestelijk geopend op het openingslied met het ontsteken van de vlam. Deze had namelijk al een lange weg afgelegd.

Met krantenpapier werden er verschillenden vormpjes gescheurd die als lichaam moesten dienen van verschillende sportmannen/vrouwen. De armen en benen werden met gekleurd papier gescheurd. De verschillende attributen voor de sporten tekenden de kinderen er zelf bij. Het resultaat waren heel wat verschillende sporten.

In groepjes beelden we verschillende Olympische Sporten uit en dan moesten de andere leerlingen proberen te raden welke sport het was. Bobslee, schansspringen, curling, biatlon, snowboard,… het waren er heel wat.

We mochten ook eens echte ski- en snowboardschoenen aandoen van juf Pascale. Wat wegen deze veel. We konden ook eens zien hoe echte skilatten en een snowboard er uitzien. Velen willen dit later zeker ook eens doen.

Jeugdboekenmaand klas juf Pascale

Op 5 maart gingen we naar de bibliotheek van Oostende om te luisteren naar auteur Koen Van Biesen. Hij schrijft vertelboeken met prachtige tekeningen met ook wel een mooie vertelcd met muziek bij. Vandaag heeft Koen het niet alleen voor ons verteld, maar hij heeft er ook nog muziek  bij gespeeld en de mooie tekeningen werden geprojecteerd. Alles was nog zoveel mooier. We mochten meezingen.

Bij het verhaal van ‘Buurman’ mochten zelf enkelen mee muziek maken. Op het einde kregen we het boek ‘Buurman’ mee naar de klas. We hebben er nog wat over verteld en iedereen heeft nog in het boek gekeken en gelezen. Mooi…

Grote kunst voor kleine kenners

Op donderdag 9 maart gingen de klassen van juf Nadine en meester Maarten naar de doe-expo: Grote Kunst voor Kleine Kenners in het Fort Napoleon in Oostende.
Wereldberoemde schilderijen werden door Thaïs Vanderheyden (een illustrator van kinderboeken) getransformeerd naar schattige ‘juniorversies’ .
#aanrader

 

 

 

 

Afscheid van juf Charlotte

Vandaag was het de laatste werkdag van juf Charlotte. De klassen van juf Sofie/Amanda, juf Jennifer, juf Katrien, juf Nele, juf Valery/Sofie, meester Maarten, juf Nadine en juf Michèle verrasten haar met een geschenkje en een bloemetje. Ze was duidelijk heel blij en ontroerd. We zullen je missen, juf Charlotte en we wensen je veel succes op je nieuwe werkplek!

Billy in pyjama

Vandaag is het nationale pyjamadag en ook wij (PE 34) deden mee. Deze morgen mochten we dus een stapje overslaan bij ons ochtendritueel en kwamen we gewoon in pyjama naar school. Ook de bijhorende pantoffels en knuffels mochten de kinderen meebrengen. We deden dit om Bednet te steunen en langdurig zieke kinderen een hart onder de riem te steken. Bednet is namelijk een organisatie die het mogelijk maakt dat zieke kinderen van thuis uit toch de lessen kunnen volgen. We bekeken enkele filmpjes hierover, leerden de voorwaarden hiervoor kennen en noemden ook de materialen op die hier allemaal voor nodig zijn. Ook Billy die we in klas gebruiken om te leren over het menselijk lichaam mocht meedoen….

(meer…)

Eureka! Wetenschap en techniek in de groene klas…

De leerlingen uit de klas van juf Sofie transformeerden in echte wetenschappers. Elke week werd een ander proefje getoond. De leerlingen hadden hier zelf voor gezorgd!  We leerden bij over: magnetisme, wrijving, statisch elecktriciteit, kristallen, …Vanaf 23/3 doen we ook mee aan de wedstrijd van Dreamland waarmee we een boekenbon kunnen winnen ter waarde van €1000. De foto met de meeste likes wint deze prachtige prijs.  Een warme oproep dus om vanaf 23/3/2018 via het facebook account van Dreamland te stemmen op volgende foto!

Muzisch project speelleerklas

Vorige week vrijdag werkten de speelleerklassen een muzisch project uit rond de Olympische Winterspelen. De kinderen werden in groepjes verdeeld. We maakten een bobsleebaan met een zelfgemaakte bobslee, we beelden verschillende wintersporten uit, we leerden skiën aan de hand van een liedje en bewerkten onze eigen foto’s met winterattributen aan de hand van een computerprogramma. Het was een leuke middag!

 


Wetenschap en techniek: proefjes

De klassen van juf Sofie en juf Jessica werkten de voorbije periode rond wetenschap. We leerden heel wat bij over dit thema. Als toffe afsluiter besloten we zelf twee proefjes te doen. We keken wat er gebeurt bij het samenvoegen van mentos met cola. En daarna probeerden we slijm te maken (zonder lenzenvloeistof en zonder borax).

Kijk zelf maar mee naar de resultaten!

[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=cOrFY8Lubms[/embedyt]

(meer…)

Kunststof

Iedere dag komen we in contact met kunststof. Maar waarvan is dit afkomstig? Welke soorten kunststoffen zijn er en waarom? Welke functies kan kunststof hebben en hoe worden ze toegepast in ons dagelijks leven?

In het volgende W.O.-thema gaan de leerlingen van meester Wesley op zoek naar het antwoord. Daarbij horen natuurlijk experimenten. Hierbij ontdekken we heel wat nieuwe woorden zoals: thermoplast, thermoharder, elastomeer, aardolie, raffineren, bakeliet, …

 

Een leuke afsluiter voor de vakantie

Telkens voor de vakantie sluiten de klas van juf Sofie en de klas van juf Jessica de periode af met een eetfestijn. Voor de kerstvakantie aten we een lekkere gehaktschotel met paprika’s, ui, puree en boursinkaas. De vingers werden afgelikt!
Voor de krokusvakantie hebben we gebakken, de ene groep maakte heerlijke wafels en de andere groep lekkere pannenkoeken. Kijk vooral zelf naar de foto’s!

(meer…)

Creatief met fruit

Om de krokusvakantie in te zetten werkten we met fruit. Met al dit lekkers maakten we een auto, slang en een hond.
Natuurlijk mochten de kunstenaars nadien hun eigen werkje opeten.

Lekker en gezond!  SMAKELIJK !

PE7 -> Jarigen in januari

Hiep hiep hoera! We hadden heel wat jarigen in januari! Dat werd goed gevierd. Bedankt aan de ouders voor de leuke en lekker traktaties!