Currently browsing

Page 58

Paarden Inleefweek opnieuw van start!

Na heel lang uitkijken was het eindelijk zo ver! Maandag trokken de klassen van de juffen Joni en Betty en meester Maarten richting Hippona voor een week waar tijdens alle lessen gedurende de hele week wordt gewerkt met en rond paarden.

De voormiddag stond in het teken van maken van afspraken en teamwork. De leerlingen leerden om opdrachten uit te voeren door samen te werken. Zo leerden ze dat het helemaal niet eenvoudig is om met hoeven een voorwerp door te geven zonder dat het voorwerp valt. De moeilijkste opdracht was om met de ganse groep een van de pony’s een parcours te laten afleggen zonder dat de kring onderbroken werd.

Dinsdag werd er gestart met een doorschuifsysteem waarbij elke groep doorheen de week het verzorgen van de paarden, een aangepaste reken- en taalles of het middagmaal voor zijn rekening neemt.

De spaghetti smaakte heerlijk, de stallen waren proper opgekuist, de paarden netjes verzorgd en de boodschappenlijst voor woensdag voormiddag werd opgesteld.

In de namiddag bezochten de leerlingen een paardenmelkerij. Op het einde van de leerrijke rondleiding mocht iedereen proeven van een ijsje met een smaak naar keuze gemaakt van paardenmelk. Wat smaakte het in het eerste zonnetje van de week.

Tot morgen voor een nieuw verslagje van onze paarden inleefweek!

(meer…)

Een eigen ritmische versie van “Shape of you” .

Ook de blauwe klas kreeg de eer om het belevingsmoment te organiseren. Ons WO-thema was afval en in de lessen muziek werkten we rond ritme. Dus waarom zouden we die twee niet combineren? We maakten een eigen ritmisch stukje muziek waarbij we geen gebruik maakten van muziekinstrumenten, maar van ons eigen lichaam en afval. Zo zie je maar dat je met afval ook leuke en creatieve dingen kan doen!

 

Hippotherapie voor de blauwe klas.

De voorbije vrijdagen (en ook nog enkele vrijdagen die zullen volgen) , trokken wij naar de paardjes van juf Julie.

De lessen hippotherapie zijn niet steeds even eenvoudig. We moeten elkaar leren vertrouwen, samenwerken en aandachtig luisteren naar de opdrachten.  Ook al waren de opdrachten niet steeds even gemakkelijk en bleek samenwerken een zware klus te zijn… Toch werd elke opdracht goed volbracht!

Hieronder enkele sfeerfoto’s :

Met trots onze bijzettafels.

Tijd voor de afwerking van de tafels. Na het verven en het vernissen, konden we de poten aan het tafelblad bevestigen. Hoe?!? Boren natuurlijk. Wat boren? Dat mag? Ja tuurlijk. Met veiligheid in het achterhoofd werkten we per twee bij juf. We leerden een ‘vijsmachien’ correct te gebruiken, juist vakjargon, het verschil tussen een nagel en een vijs, … Ook het samenwerken tussen de 2 klasgroepen was een succes! Het klassieke rollenpatroon werd ook doorbroken, waarvoor hoera!

Apetrots op het resultaat, te bewonderen op het schoolfeest, 17 juni :-).

Wat je plant, moet je oogsten.

Zo ook onze witloof. Na 21 dagen zorg, voeden en liefde geven was onze witloof klaar om te oogsten. Op het menu witloofsoep en quiche met ham. Spannend wat dat zou geven.

We haalden het loof van de wortel, verwijderden vieze blaadjes en sneden het witloof in fijne reepjes.

Om de soep te maken, stoofden we het witloof met boter, vulden de pot met water en groentebouillon, wat kruiden met peper en zout en op een zacht vuurtje laten garen. Zo gepiept. We hebben tenslotte al heel wat ervaring.

Ook de quiche vormde geen probleem. De ham werd versneden, we maakten een saus met eitjes, kruidenkaas en room. De taartvorm bekleden lukt goed, we dachten er aan die te doorprikken om luchtbellen te vermijden. We vulden de de vorm met het witloof en de ham en overgoten die met de eiermengeling. Soep op het vuur en quiche in de oven… Heerlijke geuren verspreiden zich in de keuken.

Het was dan ook smullen.

 

De bijzettafels #2

De poten waren droog, tijd voor een 2de laag. Halve werken, daar doen we niet aan mee… Ook kregen de tafelbladen een vernislaag (met vernis op waterbasis) om wat duurzamer te worden. Want ook duurzaam is MOS.

    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

“Wat je zelf doet, de je beter”

Hoe zalig is dit?

Buitenlesdag (26 april dit jaar) is voor de Zandkorrel een eitje! Alle lessen gingen het laatste uur door in onze groeiende en bloeiende schooltuin. Jaja, ook ICT, godsdienst en de gezelschapsspelletjes. Het cliché een beeld zegt meer dan een woord is hier van toepassing. Bij deze.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De klassen waren echt echt leeg!

 

 

 

Tuinieren

Met dank aan de mama van Luna mag de klas van juf Michèle een paar keer in de tuintjes gaan werken bij dienstencentrum ‘De Blomme’. Hier een impressie van de eerste keer met groepsfoto van het team. Nieuwe leerling Elias had er duidelijk zin in!

Wij stellen voor.. een bijzettafel op Zandkorrelse wijze.

De ladder van Lansink. De wat?!? Hier lees je er meer voor. Die ladder is voor ons, lees voor iedereen, erg belangrijk. We proberen met de school zoveel mogelijk aspecten van die ladder toe te passen. Sorteren, het mijden van afval, … Daar werken we al volop aan. Zo hebben de groepen van Jill en Joni ook een ferm project lopen. Een project rond recycleren, het hergebruiken van materiaal. Niet zomaar hergebruiken, maar er iets nieuw van maken van oude spullen. Hoe zalig is dat?

We stellen voor: DE BIJZETTAFEL

Oude stoelen werden door de werkman onder handen genomen zodat enkel de poten overbleven. Als tafelblad gebruikten we dikke schijven van de gevelde bomen. Na wat puzzelen, kijken en vergelijken lukte het ons perfecte combinaties te maken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De poten werden geschilderd in hippe kleurtjes, het tafelblad werd mooi opgeschuurd. Fijn teamwerk voor beide klassen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Later lees je het vervolg, want de verf heeft wat droogtijd nodig, het bevestigen van de bladen aan te poten zal voor deze week zijn.

 

En goed nieuws… de tafeltjes zullen te koop zijn op het schoolfeest. Klas Jill zal de prijs berekenen aan de hand van de kosten en volgens de marktwaarde. Van een lesdoorbrekend  project gesproken.

 

Drinkflessen

Elke leerling van de school kreeg vorige week een gepersonaliseerde drinkfles met de opbrengst van de koekenverkoop. Als MOS-school willen we plastieken drankverpakkingen zoveel mogelijk vermijden. Ook ons gezondheidsbeleid wilt de kinderen zoveel mogelijk water laten drinken. Onze klas is alvast heel enthousiast!

→ 23 april 2018

Gedurende 6 weken werd al het PMD-afval verzameld in een grote soepkom. Na de paasvakantie werd er aan alle klassen gevraagd om te schatten hoeveel kg en g PMD we verzameld hadden. De leerlingen van PE1 en PE2 hebben al het afval in blauwe zakken gedaan en gewogen. In totaal hadden we 16kg 400g afval. De schatting van PE5 was het dichtst bij het juiste gewicht. Zij kregen als beloning een sansevieria.

Dieren in de lente

De klassen van juf Melanie, juf Delphine en juf Edith zijn naar de kinderboerderij de Lange schuur geweest. Omdat we in klas leren over dieren in de lente, waren we nieuwsgierig of er al nieuw leven te bespeuren was op de kinderboerderij. En ja hoor, de schapen hadden kleine lammetjes gekregen. Wat waren ze schattig!

(meer…)

De robot

Het thema van de jeugdboekenmaand in maart was Eureka! Alles stond in het teken van wetenschap en techniek. Daarom hebben de leerlingen van de klas van juf Edith elk hun robot ineengeknutseld met kosteloos materiaal.

(meer…)

Spion in het Spaanse kamp

Tijdens de Tachtigjarige Oorlog (1568-1648) werd Oostende niet gespaard van de vernieling en het geweld. De stad werd gedurende drie jaar (1601-1604) belegerd door Spaanse troepen o.l.v. aartshertog Albrecht van Oostenrijk.
De stad werd verdedigd door de Oostendse Geuzen onder leiding van Francis Vere (met hulp van over zee van vooral de Engelsen en Nederlanders).
Bij de overgave op 22 september 1604 was de stad één grote puinhoop.
‘Spion in het Spaanse kamp’ is een belevingsactiviteit gebaseerd op historische feiten.
Onze kinderen werden verwelkomd in het Spaanse kamp Campo Cobertizo, op de terreinen van Walraversyde Anno 1465 (wat in de 17de eeuw oorlogsgebied was).
De groep werd ontvangen door kampleider De la Vega en zijn legeraanvoerder, kapitein Anthonis. Ze beleefden vooral het kampleven, leerden opvallende personages kennen, tekenden een strategie uit en namen het landschap en sfeerbeeld van het Spaanse kamp in zich op. Vanuit het meebeleven binnen het verhaal groeide inzicht in tijd en ruimte.

Meester Bart
De paarse klas.

[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=HZwj16QlJfs[/embedyt]