Currently browsing

Page 34

De dirigent en zijn orkest

De klas van juf Jolien heeft geleerd over verschillende soorten muziekinstrumenten. We leerden de namen van de instrumenten kennen en deelden ze in per soort: snaarinstrumenten, toetsinstrumenten, blaasinstrumenten en slaginstrumenten.

Ook de woorden ‘dirigent’ en ‘orkest’ leerden we kennen. We hebben met onze klas zelf een orkest gevormd met de dirigent voorop!

Crystal Ship Kids Tour met de blauwe en muntgroene klas.

Met de zon op onze snoet vertrokken we vandaag met de lijnbus richting Oostende. Eenmaal in Oostende aangekomen, kon ons “kunstavontuur” beginnen. Per duo kregen de leerlingen een stadsplannetje toegewezen van de Crystal Ship Kids Tour. Hierop waren de kunstwerken genummerd, per nummer was een ander duo verantwoordelijk voor het volgen van de route. Op deze manier werden onze kaartvaardigheden ingeoefend. We genoten van de buitenlucht en de prachtige kunstwerken! Het was een heuse wandeling, met als intermezzo het nemen van de veerboot, spannend was dat.

Na die grote wandeling, gingen we op zoek naar nog wat extra beweging en stapten we samen op de gocarts.

We hebben genoten van onze eerste uitstap dit schooljaar! Op naar de volgende interessante en toffe uitstap.

 

Opnieuw een bewogen week in de muntgroene klas.

Het was weer een leerrijke en bewogen week in PE 11. Maandag beten we de spits af met de voorstelling van ons stuk zelf-uitgevonden speelgoed. Er werd een ’takenhelper’ , ‘XXXL-gom’, ‘Lui-Liene’ , ‘Vliegtuigauto’ , ‘Vuurauto’ en ‘een Print-Je-Alles-Inator’ voorgesteld. De leerlingen bedachten dus een stuk speelgoed en maakten daar een affiche bij. Op de affiche kwam de naam van hun uitvinding terecht, de prijs, de kenmerken alsook een leuke slogan. Het presenteren voor de groep verliep heel erg vlot!

We werkten ook verder aan ons WO-thema ‘(Olympische) spelen’ . We gingen eerst eens na wat spelen nu precies is, wie het doet, hoe spelen evolueerde doorheen de geschiedenis en we leerden ook al dat spelen mondiaal is. We namen verschillende spelletjes onder de loep die in verschillende werelddelen werden uitgevonden. Deze spelletjes mochten we ook eens uittesten natuurlijk. We speelden Wari (Afrika) , het stokjesspel (Amerika) , boemerang (Oceanië) , bikkelen (Europa) en Mikado (Azië) .

Het klasdoorbrekend werken ging deze week volledig van start! We hernemen nog even de leerstof in spelvorm tijdens de lessen Frans, zodat alles terug een opfrissing krijgt. In metend rekenen organiseerden we een hoekenwerk om alle handelingen met de meetinstrumenten opnieuw in de vingers te krijgen.

De 15de STRAP-editie!

Het is een jaarlijkse traditie geworden in de Zandkorrel, de deelname aan de STRAPdag! Deze bestaat ondertussen al 15 jaar. Op deze dag hebben we extra aandacht voor het wandelen en fietsen naar school alsook het gezien zijn in het verkeer. De fluo-politie was ook weer van de partij en had dit jaar zelfs fluo-spray bij. De fluo-agentes waren HEEL tevreden met de vele fluo-hesjes en fluo-accessoires die te zien waren bij de leerkrachten en de leerlingen. TOP!

 

 

Zoeken, ontdekken, samenwerken, … in PE10

Tijdens de lessen wereldoriëntatie werkten we de voorbije periode rond het thema ‘wegwijs in onze schoolomgeving’. Coördinaten aflezen, windrichtingen bepalen, de stand van de zon onder de loep nemen, schaduwen tekenen en vergelijken, …

Als afsluiter van ons thema verzonnen we zelf een weerbericht en presenteerden we dat aan elkaar.

Wat hebben de kinderen uit de roze klas dit opnieuw goed gedaan!

 

Bingel voor Ouders

Binnenkort krijgen heel wat van onze leerlingen hun inloggegevens voor Bingel mee. Dit jaar zijn deze inloggegevens ook voorzien van een oudercode. Hiermee kunt U op de voet volgen waar Uw kornuit aan oefent. Hieronder vinden jullie de instructievideo.

Bewegen, samenwerken, spelen en hersenen kraken tijdens het rekenen.

Wie denkt dat je bij rekenen alleen maar rekenblaadjes hoeft in te vullen en stil te zitten op je stoel, wel die heeft het goed mis. De stappentellers zullen goed gewerkt hebben tijdens de les meetkunde waarbij de kinderen in het schooldomein op zoek moesten naar evenwijdige lijnen, scherpe hoeken, ovaalvormige voorwerpen, trapezia, …

Ook tijdens getallenkennis trokken we naar buiten en gebruikten we de speelplaats als werkblad.

Maal- en deeltafels inoefenen, dat is toch veel leuker samen? We spelen een spel vandaag…

Een ‘monster’start in PE10

De eerste week in de roze klas zit erop. Een eigen monster schilderen, een monster-boekenlegger vouwen, aan de slag met het alfabet, spelen met getallen, genieten van het mooie weer en het groene domein tijdens het lezen, meten is weten, … Er was alweer veel te beleven in onze klas. En wat een toffe leerlingen zitten er in PE10!

Een gezonde start in de gele klas!

De gele klas van juf Lynn startte dit schooljaar heel gezond. Ze maakten fruitsla en aten die heerlijke fruitsla natuurlijk ook op. Vooraleer we begonnen te snijden hebben we eerst alle ingrediënten geschat en gewogen om onze vaardigheden met de gram en de kilogram nog eventjes op te frissen.

(meer…)

Lekker *met zonder* jas naar buiten!

Ook op ons mooie schooldomein was het overduidelijk vakantie geweest… Die moest dus eens onder handen genomen worden. De klassen van juf Evelyne en juf Jolien sloegen de handen in elkaar en trokken vrijdagnamiddag naar buiten. Er waren heel wat taakjes te verdelen die de leerlingen per twee of per drie mochten uitvoeren. Een beetje snoeien hier, een beetje vegen daar, dan nog wat onkruid wieden en van die prachtige zon genieten!

 

Goed gestart in de muntgroene klas!

Niet te geloven, die eerste schooldag zit er alweer op! We gingen goed van start in de klas van juf Jolien. We speelden een spel waarbij de leerlingen moesten samenwerken om alle opdrachten tot een goed einde te brengen.

  • Wat er te winnen viel? Wel… geen huiswerk tijdens de eerste week!
  • Is het gelukt? Ja hoor! Deze enthousiaste groep slaagde erin alle opdrachten te volbrengen!