Gezond tussendoortje
Vanmiddag hebben we in de klas lekkere fruitbrochettes en fruitsalade gemaakt als tussendoortje. Handen wassen, fruit schillen, een mes gebruiken, … en smullen maar!
Grote Kunst voor Kleine Kenners
Donderdag 24/5 trokken de klassen van juf Annelies & juf Gwenny naar het Fort Napoleon in Oostende. Daar loopt momenteel de eerste expo van ‘Grote Kunst voor Kleine Kenners’, die wegens succes werd verlengd! Deze expo is gebaseerd op het boek “Grote Kunst voor Kleine Kenners” van jeugdauteur Thaïs Vanderheyden.
De expo bestaat uit twee grote delen:
Het eerste deel is een expo-gedeelte. De auteur van het boek heeft de allerberoemdste schilderijen op een humoristische, toffe manier geschilderd. De originele werken staan in het klein ernaast. Bij elk schilderij hoort ook een historisch juist maar vooral grappig verhaaltje over de schilder, het onderwerp of de stijl. Met een audiogids (Warre Borgmans) wandel je tussen de meesterwerken die dus elk hun eigen grappig verhaal vertellen. Bij elk schilderij hoort een vraag die je later een gouden tip oplevert.
Het tweede deel van de expo bestaat uit een speurtocht. Want één schilderij van de reeks ontbreekt en is verdwenen! Met een speurneuzenboekje word je op weg gezet om in de voetsporen van een echte kunstdetective te treden. De kinderen moeten door een aantal opdrachten een code bemachtigen en het spoor naar het verdwenen schilderij terugvinden.
’s Middags picknickten we gezellig in de duinen en hebben we nog wat gespeeld op de speeltoestellen van het domein Duin & Zee.
Het was een fantastische dag en we hebben enorm veel bijgeleerd over de kunstgeschiedenis van enkele grote meesterwerken!
De speurneuzen van PE3 & PE4
Jeugdboekenmaand wordt jeugdboekenjaar in de speelleerklas
In de klas van juf Annelies is begrijpend luisteren een belangrijke lesactiviteit, omdat voorlezen de taalontwikkeling en de fantasie stimuleert. We woonden dit schooljaar al verschillende auteurslezingen bij in de bibliotheek te Eernegem. Vorige week dinsdag ontmoetten we Hilde Schuurmans. Hilde vertelt al tekenend haar eigen prentenboekverhalen. Ze laat de kinderen op een speelse manier ervaren hoe verhalen en figuren in een boek belanden. De kinderen creëerden onder leiding van de schrijfster een fantasiedier, dat we later in de klas versierden. Ook ging iedereen met een eigen werkje naar huis.
Je kan geen paard al lopende beslaan …
Hallo Cas, Kris en Wendy!
Wij komen terug op vrijdag 22 juni voor een ganse dag. We blijven gezellig picknicken en ’s middags nodigen we onze familie uit, dat wordt dolle pret!
Kijk mee naar onze vorige avonturen 🙂
Proficiat feestelingen
Na de verlengde weekends in mei was er nog plaats voor 1 feestdag: Het Feest van de Vrijzinnige Jeugd of ook wel gewoon ‘Lentefeest‘.
Nu het feestgedruis achter der rug is….
5 leerlingen uit De Vloedlijn en 2 leerlingen uit De Zandkorrel vierden een belangrijk moment uit hun leven. Ze zijn geen kinderen meer. De deur naar volwassenheid is nu open. Tijd om de stap te zetten.
Juf Sarah en meester Kenny wensen Lennert, Kiandro, Mylène, Gabriel, Sem, Jelle en Hayley een fijn lentefeest.
Naar de bib
Maandelijks gaan de nemo’s, dory’s en orka’s (klassen van juf Jolien, juf Nathalie en juf Ellen) op uitstap naar de grote stadsbibliotheek. Tijdens de wandeling komen heel wat verkeersborden en verkeerssituaties aan bod. In de bibliotheek kunnen de kinderen leesboeken, informatieboeken en stripverhalen uitkiezen om te lezen of te gebruiken in de klas.
Paarden Inleefweek opnieuw van start!
Na heel lang uitkijken was het eindelijk zo ver! Maandag trokken de klassen van de juffen Joni en Betty en meester Maarten richting Hippona voor een week waar tijdens alle lessen gedurende de hele week wordt gewerkt met en rond paarden.
De voormiddag stond in het teken van maken van afspraken en teamwork. De leerlingen leerden om opdrachten uit te voeren door samen te werken. Zo leerden ze dat het helemaal niet eenvoudig is om met hoeven een voorwerp door te geven zonder dat het voorwerp valt. De moeilijkste opdracht was om met de ganse groep een van de pony’s een parcours te laten afleggen zonder dat de kring onderbroken werd.
Dinsdag werd er gestart met een doorschuifsysteem waarbij elke groep doorheen de week het verzorgen van de paarden, een aangepaste reken- en taalles of het middagmaal voor zijn rekening neemt.
De spaghetti smaakte heerlijk, de stallen waren proper opgekuist, de paarden netjes verzorgd en de boodschappenlijst voor woensdag voormiddag werd opgesteld.
In de namiddag bezochten de leerlingen een paardenmelkerij. Op het einde van de leerrijke rondleiding mocht iedereen proeven van een ijsje met een smaak naar keuze gemaakt van paardenmelk. Wat smaakte het in het eerste zonnetje van de week.
Tot morgen voor een nieuw verslagje van onze paarden inleefweek!
Een eigen ritmische versie van “Shape of you” .
Ook de blauwe klas kreeg de eer om het belevingsmoment te organiseren. Ons WO-thema was afval en in de lessen muziek werkten we rond ritme. Dus waarom zouden we die twee niet combineren? We maakten een eigen ritmisch stukje muziek waarbij we geen gebruik maakten van muziekinstrumenten, maar van ons eigen lichaam en afval. Zo zie je maar dat je met afval ook leuke en creatieve dingen kan doen!
Een “tissue-wadde” ?
Jaja, één van de belangrijkste dagen van het jaar is net achter de rug… Moederdag natuurlijk!
Wij maakten met onze klas een tissuebox ( klinkt toch cool hé in het Engels) . De plankjes werden zorgvuldig geschilderd, in elkaar gelijmd en bestempeld.
Hippotherapie voor de blauwe klas.
De voorbije vrijdagen (en ook nog enkele vrijdagen die zullen volgen) , trokken wij naar de paardjes van juf Julie.
De lessen hippotherapie zijn niet steeds even eenvoudig. We moeten elkaar leren vertrouwen, samenwerken en aandachtig luisteren naar de opdrachten. Ook al waren de opdrachten niet steeds even gemakkelijk en bleek samenwerken een zware klus te zijn… Toch werd elke opdracht goed volbracht!
Hieronder enkele sfeerfoto’s :
Met trots onze bijzettafels.
Tijd voor de afwerking van de tafels. Na het verven en het vernissen, konden we de poten aan het tafelblad bevestigen. Hoe?!? Boren natuurlijk. Wat boren? Dat mag? Ja tuurlijk. Met veiligheid in het achterhoofd werkten we per twee bij juf. We leerden een ‘vijsmachien’ correct te gebruiken, juist vakjargon, het verschil tussen een nagel en een vijs, … Ook het samenwerken tussen de 2 klasgroepen was een succes! Het klassieke rollenpatroon werd ook doorbroken, waarvoor hoera!
Apetrots op het resultaat, te bewonderen op het schoolfeest, 17 juni :-).
Wat je plant, moet je oogsten.
Zo ook onze witloof. Na 21 dagen zorg, voeden en liefde geven was onze witloof klaar om te oogsten. Op het menu witloofsoep en quiche met ham. Spannend wat dat zou geven.
We haalden het loof van de wortel, verwijderden vieze blaadjes en sneden het witloof in fijne reepjes.
Om de soep te maken, stoofden we het witloof met boter, vulden de pot met water en groentebouillon, wat kruiden met peper en zout en op een zacht vuurtje laten garen. Zo gepiept. We hebben tenslotte al heel wat ervaring.
Ook de quiche vormde geen probleem. De ham werd versneden, we maakten een saus met eitjes, kruidenkaas en room. De taartvorm bekleden lukt goed, we dachten er aan die te doorprikken om luchtbellen te vermijden. We vulden de de vorm met het witloof en de ham en overgoten die met de eiermengeling. Soep op het vuur en quiche in de oven… Heerlijke geuren verspreiden zich in de keuken.
Het was dan ook smullen.
De bijzettafels #2
De poten waren droog, tijd voor een 2de laag. Halve werken, daar doen we niet aan mee… Ook kregen de tafelbladen een vernislaag (met vernis op waterbasis) om wat duurzamer te worden. Want ook duurzaam is MOS.
“Wat je zelf doet, de je beter”
Hoe zalig is dit?
Buitenlesdag (26 april dit jaar) is voor de Zandkorrel een eitje! Alle lessen gingen het laatste uur door in onze groeiende en bloeiende schooltuin. Jaja, ook ICT, godsdienst en de gezelschapsspelletjes. Het cliché een beeld zegt meer dan een woord is hier van toepassing. Bij deze.
De klassen waren echt echt leeg!