Currently browsing

Page 27

Spelend leren in PE10

In de roze klas worden elke vrijdagochtend enkele rekenspelletjes gespeeld. Hoofdrekenen, tafels oefenen, breuken herkennen en ordenen, vlakke figuren categoriseren, getallen onderzoeken, … We doen het allemaal! Leuk? Zeker! Effectief? Zeker en vast! Spelenderwijs leren de kinderen de geziene leerstof op een andere manier inzetten, onderzoeken, samenwerken, omgaan met winst en verlies, … Een van de favoriete lesmomenten in onze klas.

Jingle Bells, Jingle Bells, kerstsfeer in de klas.

Een beetje vroeger dan oorspronkelijk gepland, maar daarom niet minder geslaagd… Na het schrijven van onze klaskerstwens, het knutselen van de nieuwjaarsbrieven en kerststukjes voor thuis, was het tijd voor een kerstfeestje. Ons kerstfeestje in de klas was een vrolijke activiteit. Ook de zelfgemaakte cadeautjes van de jongens zagen er allemaal heel tof uit. Fijne kerstvakantie iedereen!!!

 

Krantenronde!

Jaja, het was weer tijd voor de krantenronde in de klas van juf Jolien. Elke leerling kreeg een krant ter inzage, koos er een artikel uit. Dat artikel werd gelezen, de kernwoorden werden aangeduid en de inhoud werd samengevat. Daarna konden de jongens hun info delen met de rest de klasgroep. Het was weer heel erg interessant.

Techniekweken in de muntgroene klas.

Deze keer hadden de leerlingen uit de klas wel een heel speciaal onderwerp gekozen voor de techniekweken… Ze wilden het namelijk hebben over schimmels. We leerden dat de natuur bestaat uit veel organismen en dat we eigenlijk drie grote onderdelen hebben binnen deze organismen. Namelijk het dierenrijk, het plantenrijk en het schimmelrijk. We weten ondertussen ook dat schimmels voorkomen in de vorm van gisten en paddenstoelen.

Met deze info gingen we verder aan de slag. We onderzochten hoe snel bepaald voedsel schimmelde, hoe we deze schimmelvorming konden voorkomen of versnellen. We leerden ook het onderscheid kennen tussen schimmels en bacteriën. Bacteriën leerden we dan ook zelf kweken door onze eigen yoghurt te maken.

Het maken van het brooddeeg (met gist) stond ook nog op het programma, maar kon jammer genoeg niet doorgaan voor de kerstvakantie, dit verplaatsen we naar 2022.

 

Techniekweken? De stroomkring.

Klas Joni – PE 7- werkte tijdens de techniekweken rond elektriciteit.  Voornamelijk de stroomkring nam de klasgroep onder de loep. Hoe werkt dat? Hoe maak je een gesloten kring? Wat een energiebron? Wat is LED en hoe werkt dat? Al deze vragen kregen een antwoord en al doende werd veel geleerd.

Ook testen we voorwerpen of het een geleider of isolator is. Metaal bleek de beste geleiding te geven.

De leerlingen maakten een mooie kerstkaart met een LED lampje. Wie kon zijn kring sluiten en zorgen voor een goede geleiding… Die kaartjes werden een prachtig resultaat!

Quarantaine?

Verschillende kindjes uit de klas van juf Jolien zitten thuis in quarantaine. Omdat we elkaar allemaal missen, besloten we om eens te videobellen met elkaar. Iedereen was zo blij om elkaar terug te zien en te horen! Hopelijk kunnen we snel weer allemaal samen zijn!

 

 

Kunstendag voor kinderen (PE10, PE11 en PE12)

Op zondag 21 november vond de 10e editie van de kunstendag voor kinderen plaats. De rode draad van deze editie? De affiche die Carll Cneut ontworpen heeft speciaal voor deze 10e verjaardag.

Om dit alles niet zomaar aan ons voorbij te laten gaan, proefden de kinderen van PE10, PE11 en PE12 tijdens een ‘workshops namiddag’ van allerlei vormen van kunst.

Ze schreven een eigen gedicht, maakten per groep een grote gezamenlijke tekening en konden zich verkleden om nadien als hun nieuwe ‘ik’ te poseren voor de camera.

Techniekweken in PE10

Aan de start van de techniekweken leerden we dat de afvalberg alsmaar groter wordt. Vooral het teveel aan plastic zorgt voor heel wat problemen in onze natuur. Tijdens de techniekweken legden we met onze klas de focus op consuminderen (#missieminder).

De kinderen kwamen zelf tot het idee dat het recycleren van materialen / plastic een mogelijke oplossing kan bieden voor het teveel aan afval. We maakten een eigen tuintje in onze klas door plastic flessen te recycleren.

 

Voorleesweek

De Voorleesweek loopt van 20 tot 28 november. Tijdens de campagneweek roepen we iedereen op om elke dag (minstens) een kwartier voor te lezen. Want dat maakt écht een verschil.
Eén kwartier, elk kind, elke dag. Doe je mee?

Het Vloedlijn-Zandkorrelbos

Waauw! 1001 keer waauw!

Dankjewel aan iedereen om een steentje (of boompje) bij te dragen aan ons eigen Vloedlijn-Zandkorrelbos!

We hebben heel wat regen, plassen en modder getrotseerd, maar wat zijn we trots!

Feest!

We hebben in september, oktober en november de verjaardagen gevierd van Zyliano, Nina en Egline. Proficiat!